Er du en engasjert lærer i norsk, naturfag, kroppsøving eller matematikk?
Nå har du muligheten til å bli medlem i et av Utdanningsforbundets fagnettverk! Du får delta i spennende diskusjoner og gi innspill om faget ditt. Fristen for å søke er 12. mai.
Publisert 11.04.2025
Nøkkeltall for barnehagen 2024
Dette faktaarket presenterer aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 10 / 2025
Budsjettarbeid i møte med demografiske endringer – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene
Hvilken betydning får demografiske endringer for kommuneøkonomien, og hvilke konsekvenser får det for enkeltkommunene og fylkeskommunene?
Hefte / veileder 1 / 2025
Profesjonenes fagforeninger og den norske velferdsmodellen
Hva er profesjonsfagforeningenes rolle i å verne og videreutvikle den norske velferdsmodellen?
Temanotat 1 / 2025
Ny som medlem
Her kan du lese om fordelene ved å være medlem i Utdanningsforbundet.
Brosjyre 12.02.2025
Krev din plass
Har du en tilfredsstillende kontorplass? En brosjyre fra Utdanningsforbundet om hvordan en kontorplass i skole og barnehage skal være – og hva du kan gjøre om ikke kravene oppfylles.
Oppdatert 09.04.2025
Fagbevegelsen og demokrati
LO, YS og Unio samler medlemmer og tillitsvalgte fra hele fagbevegelsen for å styrke vår felles innsats for demokratiet – både nasjonalt og internasjonalt. Konferansen er gratis.
IA-avtalen lagt på is – hva skjer nå?
Det ble brudd i forhandlingene om inkluderende arbeidsliv, og IA-avtalen er skrinlagt – i hvert fall for øyeblikket. Men hva betyr dette for deg og din arbeidsplass?
Publisert 12.12.2024
Veiledningshefte – tariffområde staten – lokale forhandlinger (2024)
Oppslagsverk for ulike faser i ordinære lokale forhandlinger, og et hjelpemiddel til å stake ut mer langsiktige strategier for lokal lønnspolitikk og andre typer forhandlingsarbeid lokalt.
10.12.2024
7 tips for å få lesegleden tilbake i klasserommet
Hvordan få tilbake lesegleden i klasserommet? Fagnettverket i norsk har laget sju tips til hvordan du kan få det til. Tipsene finner du både på nettsiden og som en nedlastbar plakat på bokmål, nynorsk og nord-samisk.
Publisert 20.11.2024
Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport – utdanningen og lærerorganisasjonenes rolle
Fornorskingspolitikken som norske myndigheter har ført overfor samer, kvener og norskfinner, har hatt alvorlige konsekvenser for deres kultur, språk, identitet og levekår.
Faktaark 10 / 2024
Prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft
Sentralstyret har vedtatt prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft (sentralstyresak 160/24). Etablering av prinsipper er ett tiltak for å styrke politikkområdet. Målet er at prinsippene skal bidra til å integrere klima- og bærekraftperspektivet som en del av Utdanningsforbundets politiske arbeid.
Veiledningshefte – tariffområde staten – lokale forhandlinger (2024)
Oppslagsverk for ulike faser i ordinære lokale forhandlinger, og et hjelpemiddel til å stake ut mer langsiktige strategier for lokal lønnspolitikk og andre typer forhandlingsarbeid lokalt.
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen – anbefalinger for å sikre alle en kvalifisert lærer
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen fikk i oppdrag å finne løsninger på den globale lærermangelen, slik at alle barn, unge og voksne får undervisning av kvalifiserte lærere som har gode rammevilkår for sitt arbeid, er verdsatte og respekterte.
Faktaark 8 / 2024
Strategisk plan for det politiske arbeidet i Utdanningsforbundet 2024–2025
Strategisk plan er det årlige styringsdokumentet for sentralstyrets arbeid og det politiske arbeidet i alle ledd i Utdanningsforbundet. Strategisk plan utarbeides på bakgrunn av «Vi utdanner Norge», som angir Utdanningsforbundets overordnede politikk og vedtatte satsingsområder for landsmøteperioden.
Om modulstrukturerte læreplaner i voksenopplæringen
Fra august 2024 innføres modulstrukturerte læreplaner i voksenopplæringen. Dette webinaret har som mål å gi informasjon til lærere som skal undervise etter ny ordning fra høsten av.
Nøkkeltall for barnehagen 2023
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 6 / 2024
– Trenden med reallønnsnedgang må snus
Studentene svikter lærerutdanningene. – For å kunne rekruttere og beholde både barnehagelærere og lærere i barnehage og skole må vi se en klar reallønnsvekst i årets oppgjør, sa Geir Røsvoll på Unios inntektspolitiske konferanse.
Publisert 08.03.2024
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2023/24
Utdanningsdirektoratet publiserte 15. desember 2023 GSI-tallene for skoleåret 2023/24. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2023.
Faktaark 2 / 2024
Vold og trusler - en emosjonell belastning Arbeidsmiljøkonferansen 2024
Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem. Velkommen til Utdanningsforbundets arbeidsmiljøkonferanse hvor vi setter søkelyset nettopp på denne problemstillingen.
Innlandet
Tid for de minste i Innlandet
Tid for de minste er et satsningsområde for Utdanningsforbundet. I Innlandet ønsker vi å samle gode eksempler på påvirkningsarbeid, gode ideer til saker i media og gode leserinnlegg som kan skape inspirasjon til videre arbeid.
Arbeidet i Innlandet ledes av Frode Jevne og Bjørn Martinsen. Disse kan kontaktes om du har tips, ideer eller kommentarer til denne siden.
Partene enige om å forlenge hovedavtalen i KS
Hovedavtalen i KS er forlenget med to år. I tillegg er det avtalt to sentrale partsarbeid.
Publisert 07.12.2023
Statsbudsjettet for 2023 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Statlige midler til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 3 / 2023
Lærerutdanningene – situasjon og utviklingstrekk – ressurshefte for tillitsvalgte
Statistikken for lærerutdanningene er viktig, blant annet for å følge utviklingen i rekrutteringen til læreryrket over tid. Oppmerksomheten rundt tallgrunnlaget er ofte preget av nasjonale gjennomsnittstall. Da kommer variasjonene i mindre grad fram.
Hefte / veileder 2 / 2023
Digital fellesopplæring i hovedavtalen i KS
De sentrale partene har i fellesskap laget en digital opplæring i hovedavtalen som gjelder i KS-området. Opplæringen skal gi en felles forståelse og kunnskap om avtalen.
Publisert 25.10.2023
Evaluering av Nasjonalt nettverk for voksenopplæringen i Utdanningsforbundet
For å styrke og utvikle Utdanningsforbundets arbeid med voksenopplæringsfeltet, ble det i 2021 vedtatt å etablere et nettverk der tillitsvalgte og andre aktører i voksenopplæringsfeltet kunne møtes.
Rapport 5 / 2023
Bruk av assistenter i grunnskolen
Assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid bistår elever, lærere og annet personell i skolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år. Økningen har vært betydelig større enn økningen i antall elever.
Faktaark 13 / 2023
Oslo
Manus fra kurs og konferanser
Fra denne siden kan du laste ned manus fra Utdanningsforbundet Oslos kurs og konferanser etterhvert som de blir tilgjengelige. Innhold og utforming av manus står i sin helhet for forfatterens regning.
Oppdatert 19.09.2024
Når plantid bare er en plan – rapport fra medlemsundersøkelse om arbeidstid i barnehage
Vilkårene for barnehagelærernes planlegging av det pedagogiske arbeidet i barnehagen er for dårlig. Særlig bekymringsfullt er det at de færreste får tatt ut planleggingstiden sin. Dette går ut over kvaliteten i barnehagen og til syvende og sist de barna som går der.
Rapport 3 / 2023
Nøkkeltall for videregående opplæring 2022
Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2022. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.
Faktaark 9 / 2023
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 1 / 2023
Årsmelding 2022
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2022? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2022
Læremiddelsituasjonen i norsk skule: arbeidsplasstillitsvalde si vurdering
Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.
Rapport 2 / 2023
Nå vokser Utdanningsforbundet i videregående
Trenden er snudd. Etter noen års nedgang, vokser Utdanningsforbundet igjen i antall medlemmer i videregående opplæring. – Jeg vurderte ikke andre alternativer, sier Stine Haugvaldstad, nyinnmeldt medlem og fersk lærer.
Publisert 14.04.2023
Webinar: Hva er status for lærebøker og digitale læremidler i skolen?
Her kan du se opptak av webinaret "Hva er status for lærebøker og digitale læremidler i skolen?"
Webinar: Hva er status for lærebøker og digitale læremidler i skolen?
Utdanningsforbundet gjennomførte i vinter en undersøkelse blant 1200 arbeidsplasstillitsvalgte om læremiddelsituasjonen i skolen. Nå er resultatene her, og vi inviterte til til webinar for å presentere og diskutere funnene. Lenke til opptaket finner du nedenfor.
Tilsette utan lærarutdanning som underviser i norsk skule. Kva fortel SSB-statistikken om utdanningsbakgrunn?
Kva utdanning har dei som er tilsett i ei undervisningsstilling i skulen, men som ikkje har lærarutdanning?
Faktaark 7 / 2023
Lærerutdanningene – møtte og uteksaminerte kandidater 2022
Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 6 / 2023
Landsmøtet 2023 – kunngjering
Det 7. ordinære landsmøtet i Utdanningsforbundet vert halde i perioden 6.–9. november 2023 på Lillestrøm.
Publisert 14.03.2023
Tillitsreform i skolen – sett i lys av Utdanningsforbundets politikk
Utdanningsforbundet har over tid vært engasjert i arbeidet for økt tillit i utdanningssektoren. Hvilke muligheter og utfordringer byr regjeringens mål om en tillitsreform i offentlig sektor på?
Temanotat 1 / 2023
Nøkkeltall for barnehagen 2022
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2023
Danner fagnettverk: – Grip sjansen til å bidra med fagkunnskapen din
Det er Steffen Handals budskap til lærere som har et engasjement for faget sitt når Utdanningsforbundet nå skal opprette fagnettverk for norsk, naturfag og kroppsøving.
Publisert 21.02.2023
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
Faktaark 2 / 2023
Fagnettverk i Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet har fagnettverk i norsk, naturfag og kroppsøving, og skal opprette et nytt i matematikk. Nettverkene skal løfte frem spørsmål knyttet til faget, og bidra til å stimulere til diskusjon og styrke argumentasjonen innad i organisasjonen og ut mot lærerprofesjonen.
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (bokmål)
Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (bokmål)
12.01.2023
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (nynorsk)
Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (nynorsk)
12.01.2023
Lærerrommet: Etter lærerstreiken, hva nå?
Er læreres streikerett reell, og skjer noe med frontfagmodellen?
Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 18 / 2022
Budsjett-kutt: – Vil ramme sårbare hardest
Forslag om kutt i budsjettene i kommuner og fylker gir skoleledere og styrere mange bekymringer for neste år, sier Tormod Korpås, leder av sentralt lederråd.
Publisert 05.12.2022
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)
Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 15 / 2022
Private skoler med rett til statstilskudd – statlig ordning for driftsstøtte
Siden etableringen av enhetsskolen på 1920-tallet har elever i Norge kunnet velge mellom offentlige og private skoler. Dette faktaarket presenterer den statlige ordningen for driftsstøtte til private skoler med rett til statstilskudd.
Faktaark 12 / 2022
Fagfornyelsens intensjoner, prosesser og praksiser – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 11 / 2022
Lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 10 / 2022
Kartlegging av pensjonistrepresentasjon og pensjonistenes generelle valgbarhet i Utdanningsforbundet
Pensjonistenes representasjon og rettigheter i Utdanningsforbundet ble endret etter vedtak på landsmøtet i 2019.
Rapport 3 / 2022
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 4 / 2022
Verv en kollega, bidra til fellesskapet!
Vi trenger flere med på laget for å styrke dine lønns- og arbeidsvilkår. Du bidrar til å styrke organisasjonen, og de du verver får en valgfri velkomstgave. Sammen bidrar dere begge til et sterkere fellesskap.
Oslo
Grunnbemanningsavtalen: Spørsmål og svar
1. januar 2017 trådte den nye grunnbemanningsavtalen for Oslos barnehager i kraft. Vi forsøker her å gi svar på de vanligste spørsmålene om avtalen.
Oppdatert 23.01.2025
Partssamarbeid – en vei for å oppnå god utdanning
Utdanningsforbundet vil i dette seminaret sette søkelys på erfaringer med partssamarbeid innenfor utdanningssektoren i verden i dag. Du møter Unifah Rosyidi (Persatuan Guru Republik Indonesia), Carlos Vargas-Tamez (UNESCO), Liz Helgesen (Unio), Gerd-Hanne Fosen (Norad) og Marit Himle Pedersen (Utdanningsforbundet). Seminaret blir også streamet. Meld deg på i dag!
Spesialutgave: Trygge og helsefremmende arbeidsplasser
Ny spesialutgave av Forbundsnytt tilbyr tips, råd og erfaringer som kan bidra til å bedre arbeidsmiljøet. Les hele utgaven her!
Publisert 17.03.2022
Unios inntektspolitiske uttalelse 2022
Lønnsramma i offentlig sektor må opp. De to siste årene har ansatte i privat sektor tatt ut mer enn den kommuniserte ramma i frontfaget, og ansatte i offentlig sektor har blitt hengende etter lønnsmessig. Dette må kompenseres i årets tariffoppgjør.
Publisert 15.03.2022
Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2021/22
En innvending mot minstenormen for lærertetthet er at andre yrkesgrupper i grunnskolen på sikt vil presses ut. Hva sier tilgjengelig statistikk om det?
Faktaark 5 / 2022
Nøkkeltall for barnehagen 2021
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2022
Bruk av assistenter i grunnskolen
Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.
Faktaark 3 / 2022
Hvordan er det å være arbeidsplasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet? Om vervet og hva som skal til for å styrke arbeidsplasstillitsvalgte og engasjere klubbene
Arbeidsplasstillitsvalgte er det nærmeste kontaktleddet til medlemmene og har derfor en sentral rolle både i å verve, engasjere og beholde medlemmer i Utdanningsforbundet.
Rapport 1 / 2022
Tariffguide for nybegynnere
Tariffavtaler, lønnsramme, overheng, glidning og uravstemning? Du har hørt ordene, men hva ligger i begrepene? Denne brosjyren gir en kortfattet innføring til deg som er fersk i spørsmål om lønn og tariff.
Brosjyre 10.02.2022
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.
Hefte / veileder 3 / 2022
Unio kommune: Enighet om ny hovedavtale
Arbeidstakerorganisasjonene og KS er nå enige om en ny hovedavtale. Den nye avtalen er en toårig avtale som vil gjelde fram til utgangen av 2023.
Publisert 26.01.2022
Statsbudsjettet for 2022 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 2 / 2022
Slik engasjerer du medlemmer i tariffoppgjøret
Ved tariffoppgjør legges det opp til involverende prosesser i organisasjonen. Tillitsvalgte i lokallaget har en viktig rolle i dette arbeidet.
Slik kan du få høyere lønn i tariffområdet staten
Denne guiden kan hjelpe deg som jobber i statlig tariffområde med å få høyere lønn.
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2021/22
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2021 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2021/22. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2021.
Faktaark 2 / 2022
Hurdalsplattformen i lys av Utdanningsforbundets politikk
13. oktober 2021, en måned etter valgdagen, la den påtroppende regjeringen Støre fram sin erklæring om hovedlinjene i politikken den vil føre de kommende fire årene – Hurdalsplattformen.
Hefte / veileder 1 / 2022
Lokal kompetanseutvikling – statlige tilskuddsordninger for utdanningssektoren
Regjeringen varslet i 2017 en desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Målet var sterkere lokal forankring og tilpasning i den statlige kompetanseutviklingen.
Faktaark 8 / 2021
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2021 (midlertidige tall)
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 7 / 2021
I møte med strukturendringer
Hvordan kan du som tillitsvalgt gå fram i prosesser rundt strukturendringer i din kommune? Her er noen gode tips og råd fra Utdanningsforbundet Nordland.
Oppdatert 04.04.2025
Et spørsmål om tid, del 2 – rapport fra undersøkelse om arbeidstid i skolen
Høsten 2021 skal arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i KS, SFS 2213, reforhandles. Hvordan praktiseres avtalen i dag?
Rapport 3 / 2021
«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag
Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Faktaark 5 / 2021
Internasjonal innflytelse på norsk fag- og yrkesopplæring?
Utviklingen av norsk utdanning skjer i økende grad på grunnlag av internasjonalt samarbeid. Dette er også med på å forme norsk fag- og yrkesopplæring. Påvirkningen kan skje indirekte, frivillig og som resultat av myke styringsformer, men også være konkret og direkte. Internasjonaliseringen er i stor grad et resultat av en villet politikk fra norske myndigheters side.
Temanotat 2 / 2021
En politisk plattform for det digitale skiftet – grunnlagsdokument for Utdanningsforbundets digitaliseringspolitikk
Utdanningsforbundet vil arbeide for at det digitale samfunnet skal være et godt samfunn å leve i, og vil gjennom utdanning fremme digitaliseringens positive sider og søke å begrense de negative.
Debatthefte om klima og bærekraftig utvikling
Hvordan skal vi i Utdanningsforbundet jobbe med klima og bærekraftig utvikling? Målet med dette debattheftet er å gi en god bakgrunn og inspirasjon til å diskutere nettopp dette med andre medlemmer og tillitsvalgte.
Hefte / veileder 2021
Nøkkeltall for barnehagen 2020
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet og SSB. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2021
Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte
Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.
Rapport 2 / 2021
Profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen – tillitsvalgtes rolle
Ansattes kunnskap og kompetanse er offentlig sektors fremste ressurs og partssamarbeidet må være et omdreiningspunkt for utvikling av ny styringspraksis. Som fagforening for profesjonsutøvere kan Utdanningsforbundet sette ord på hvordan faglig innflytelse best kan bli ivaretatt i utdanningssektoren.
Temanotat 1 / 2021
Statsbudsjettet for 2021 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser, er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.
Hefte / veileder 1 / 2021
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2020/21
Utdanningsdirektoratet publiserte 17. desember 2020 tall fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 2020/21. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2020.
Faktaark 1 / 2021
Klima og bærekraft – resultater fra en undersøkelse blant medlemmer og tillitsvalgte
Hvilke holdninger har medlemmer og tillitsvalgte til spørsmål om klima og bærekraft? Hva mener de bør være prioriteringer for Utdanningsforbundets framtidige politikk på dette området?
Rapport 1 / 2021
Budsjettarbeid under koronapandemien – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene
Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? I 2020 opplever internasjonal og norsk økonomi fall i BNP og høy arbeidsledighet. Det å være tillitsvalgt blir ekstra viktig, men også mer krevende, som følge av koronapandemien.
Hefte / veileder 5 / 2020
Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet Veileder for tillitsvalgte
Utdanningsforbundet er Norges største fagforening for ledere i utdanningssektoren, og organiserer over 9000 medlemmer med lederstillinger. At ledere er organisert i samme forbund som medarbeiderne, styrker vår legitimitet som profesjons- og arbeidstakerorganisasjon og gir større muligheter til å nå våre mål.
Hefte / veileder 2020
Utdanningsforbundets internasjonale samarbeid om organisasjonsutvikling
En av de viktigste forutsetningene for sosial rettferdighet er relasjonene og samarbeidet innenfor fagbevegelsen. Utdanningsforbundets samarbeid utenfor egne landegrenser er en del av den internasjonale solidariteten kollegaer imellom.
Hefte / veileder 2 / 2024
Styremøter i lokallaget
Guide til gode styremøter. Innkalling, saksliste, møteledelse, vedtak, protokoller med mer, slik gjør du det.
Oppdatert 08.04.2025
Fagfornyelsen: Still krav – sett av tid!
I Randaberg er det ikke mer enn tre skoler. Likevel har de åtte ressurslærere som jobber med fagfornyelsen – og hver måned møtes alle kommunens lærere for å jobbe med de nye læreplanene.
Fagfornyelsen: På Vestre Toten er alle med!
Droppet ressurspersoner, og kjørte i stedet egne fagfornyelsesnettverk hvor alle lærerne får delta.
Publisert 25.03.2020
Fagfornyelsen: Ulik takt i kommunene
I Gro Jørandruds kommune kom arbeidet med fagfornyelsen sent i gang. Kurt Faltins var tidlig ute. Framover er nok tid viktig for begge.
Publisert 25.03.2020
(Fag-)fornyelsesbyen Bodø
I 2017 tok Utdanningsforbundet kontakt med administrasjonen i Bodø kommune. De krevde en omfattende innsats på de nye læreplanene – og fikk det som de ville.
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.
Hefte / veileder 3 / 2020
Nøkkeltall for barnehagen 2019
Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune. Den beste måten å sikre strukturkvaliteten på er strengere kvalitetskrav i det nasjonale regelverket. Strengere nasjonale bemannings- og pedagogkrav er her sentralt.
Faktaark 3 / 2020
Statsbudsjettet for 2020 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.
Hefte / veileder 2 / 2020
Vi utdanner Norge 2020–2023
Dette dokumentet, Vi utdanner Norge, ble vedtatt på landsmøtet i 2019, og inneholder vår politikk for landsmøteperioden 2020–2023.