Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport – utdanningen og lærerorganisasjonenes rolle
Fornorskingspolitikken som norske myndigheter har ført overfor samer, kvener og norskfinner, har hatt alvorlige konsekvenser for deres kultur, språk, identitet og levekår.
Faktaark 10 / 2024
Prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft
Sentralstyret har vedtatt prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft (sentralstyresak 160/24). Etablering av prinsipper er ett tiltak for å styrke politikkområdet. Målet er at prinsippene skal bidra til å integrere klima- og bærekraftperspektivet som en del av Utdanningsforbundets politiske arbeid.
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen – anbefalinger for å sikre alle en kvalifisert lærer
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen fikk i oppdrag å finne løsninger på den globale lærermangelen, slik at alle barn, unge og voksne får undervisning av kvalifiserte lærere som har gode rammevilkår for sitt arbeid, er verdsatte og respekterte.
Faktaark 8 / 2024
Ny som medlem
I denne brosjyren kan du lese om fordelene ved å være medlem i Utdanningsforbundet. Den finnes både på bokmål og nynorsk.
Brosjyre 18.06.2024
Veiledningshefte: Lokale forhandlinger i KS 2024
Veiledningsheftet for lokale forhandlinger i tariffområdet KS 2024.
Brosjyre 12.06.2024
Strategisk plan for det politiske arbeidet i Utdanningsforbundet 2024–2025
Strategisk plan er det årlige styringsdokumentet for sentralstyrets arbeid og det politiske arbeidet i alle ledd i Utdanningsforbundet. Strategisk plan utarbeides på bakgrunn av «Vi utdanner Norge», som angir Utdanningsforbundets overordnede politikk og vedtatte satsingsområder for landsmøteperioden.
Om modulstrukturerte læreplaner i voksenopplæringen
Frist: 07.05.2024
Fra august 2024 innføres modulstrukturerte læreplaner i voksenopplæringen. Dette webinaret har som mål å gi informasjon til lærere som skal undervise etter ny ordning fra høsten av.
Nøkkeltall for barnehagen 2023
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 6 / 2024
– Trenden med reallønnsnedgang må snus
Studentene svikter lærerutdanningene. – For å kunne rekruttere og beholde både barnehagelærere og lærere i barnehage og skole må vi se en klar reallønnsvekst i årets oppgjør, sa Geir Røsvoll på Unios inntektspolitiske konferanse.
Publisert 08.03.2024
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2023/24
Utdanningsdirektoratet publiserte 15. desember 2023 GSI-tallene for skoleåret 2023/24. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2023.
Faktaark 2 / 2024
Vold og trusler - en emosjonell belastning Arbeidsmiljøkonferansen 2024
Frist: 05.03.2024
Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem. Velkommen til Utdanningsforbundets arbeidsmiljøkonferanse hvor vi setter søkelyset nettopp på denne problemstillingen.
Innlandet
Tid for de minste i Innlandet
Tid for de minste er et satsningsområde for Utdanningsforbundet. I Innlandet ønsker vi å samle gode eksempler på påvirkningsarbeid, gode ideer til saker i media og gode leserinnlegg som kan skape inspirasjon til videre arbeid.
Arbeidet i Innlandet ledes av Frode Jevne og Bjørn Martinsen. Disse kan kontaktes om du har tips, ideer eller kommentarer til denne siden.
Partene enige om å forlenge hovedavtalen i KS
Hovedavtalen i KS er forlenget med to år. I tillegg er det avtalt to sentrale partsarbeid.
Publisert 07.12.2023
Statsbudsjettet for 2023 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Statlige midler til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 3 / 2023
Lærerutdanningene – situasjon og utviklingstrekk – ressurshefte for tillitsvalgte
Statistikken for lærerutdanningene er viktig, blant annet for å følge utviklingen i rekrutteringen til læreryrket over tid. Oppmerksomheten rundt tallgrunnlaget er ofte preget av nasjonale gjennomsnittstall. Da kommer variasjonene i mindre grad fram.
Hefte / veileder 2 / 2023
Digital fellesopplæring i hovedavtalen i KS
De sentrale partene har i fellesskap laget en digital opplæring i hovedavtalen som gjelder i KS-området. Opplæringen skal gi en felles forståelse og kunnskap om avtalen.
Publisert 25.10.2023
Evaluering av Nasjonalt nettverk for voksenopplæringen i Utdanningsforbundet
For å styrke og utvikle Utdanningsforbundets arbeid med voksenopplæringsfeltet, ble det i 2021 vedtatt å etablere et nettverk der tillitsvalgte og andre aktører i voksenopplæringsfeltet kunne møtes.
Rapport 5 / 2023
Bruk av assistenter i grunnskolen
Assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid bistår elever, lærere og annet personell i skolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år. Økningen har vært betydelig større enn økningen i antall elever.
Faktaark 13 / 2023
Oslo
Manus fra kurs og konferanser
Fra denne siden kan du laste ned manus fra Utdanningsforbundet Oslos kurs og konferanser etterhvert som de blir tilgjengelige. Innhold og utforming av manus står i sin helhet for forfatterens regning.
Oppdatert 19.09.2024
Når plantid bare er en plan – rapport fra medlemsundersøkelse om arbeidstid i barnehage
Vilkårene for barnehagelærernes planlegging av det pedagogiske arbeidet i barnehagen er for dårlig. Særlig bekymringsfullt er det at de færreste får tatt ut planleggingstiden sin. Dette går ut over kvaliteten i barnehagen og til syvende og sist de barna som går der.
Rapport 3 / 2023
Nøkkeltall for videregående opplæring 2022
Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2022. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.
Faktaark 9 / 2023
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 1 / 2023
Årsmelding 2022
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2022? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2022
Læremiddelsituasjonen i norsk skule: arbeidsplasstillitsvalde si vurdering
Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.
Rapport 2 / 2023
Nå vokser Utdanningsforbundet i videregående
Trenden er snudd. Etter noen års nedgang, vokser Utdanningsforbundet igjen i antall medlemmer i videregående opplæring. – Jeg vurderte ikke andre alternativer, sier Stine Haugvaldstad, nyinnmeldt medlem og fersk lærer.
Publisert 14.04.2023
Webinar: Hva er status for lærebøker og digitale læremidler i skolen?
Her kan du se opptak av webinaret "Hva er status for lærebøker og digitale læremidler i skolen?"
Webinar: Hva er status for lærebøker og digitale læremidler i skolen?
Frist: 17.04.2023
Utdanningsforbundet gjennomførte i vinter en undersøkelse blant 1200 arbeidsplasstillitsvalgte om læremiddelsituasjonen i skolen. Nå er resultatene her, og vi inviterte til til webinar for å presentere og diskutere funnene. Lenke til opptaket finner du nedenfor.
Tilsette utan lærarutdanning som underviser i norsk skule. Kva fortel SSB-statistikken om utdanningsbakgrunn?
Kva utdanning har dei som er tilsett i ei undervisningsstilling i skulen, men som ikkje har lærarutdanning?
Faktaark 7 / 2023
Lærerutdanningene – møtte og uteksaminerte kandidater 2022
Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 6 / 2023
Landsmøtet 2023 – kunngjering
Det 7. ordinære landsmøtet i Utdanningsforbundet vert halde i perioden 6.–9. november 2023 på Lillestrøm.
Publisert 14.03.2023
Tillitsreform i skolen – sett i lys av Utdanningsforbundets politikk
Utdanningsforbundet har over tid vært engasjert i arbeidet for økt tillit i utdanningssektoren. Hvilke muligheter og utfordringer byr regjeringens mål om en tillitsreform i offentlig sektor på?
Temanotat 1 / 2023
Nøkkeltall for barnehagen 2022
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2023
Danner fagnettverk: – Grip sjansen til å bidra med fagkunnskapen din
Det er Steffen Handals budskap til lærere som har et engasjement for faget sitt når Utdanningsforbundet nå skal opprette fagnettverk for norsk, naturfag og kroppsøving.
Publisert 21.02.2023
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
Faktaark 2 / 2023
Fagnettverk i Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet har opprettet fagnettverk i norsk, naturfag og kroppsøving. Nettverkene skal engasjere seg i innholdet i og utviklingen av fagene, støtte det faglige engasjementet blant medlemmene og gi innspill på aktuelle saker.
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (bokmål)
Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (bokmål)
12.01.2023
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (nynorsk)
Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (nynorsk)
12.01.2023
Lærerrommet: Etter lærerstreiken, hva nå?
Er læreres streikerett reell, og skjer noe med frontfagmodellen?
Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 18 / 2022
Budsjett-kutt: – Vil ramme sårbare hardest
Forslag om kutt i budsjettene i kommuner og fylker gir skoleledere og styrere mange bekymringer for neste år, sier Tormod Korpås, leder av sentralt lederråd.
Publisert 05.12.2022
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)
Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 15 / 2022
Private skoler med rett til statstilskudd – statlig ordning for driftsstøtte
Siden etableringen av enhetsskolen på 1920-tallet har elever i Norge kunnet velge mellom offentlige og private skoler. Dette faktaarket presenterer den statlige ordningen for driftsstøtte til private skoler med rett til statstilskudd.
Faktaark 12 / 2022
Fagfornyelsens intensjoner, prosesser og praksiser – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 11 / 2022
Lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 10 / 2022
Maren Songe-Møller, barneskolelærer: – En viktig måte å bidra på
Maren Songe-Møller (33) brenner for at skolen hennes skal være et godt sted å jobbe, slik at den også blir et bra sted for elevene. Derfor hun er tillitsvalgt.
Nicolai Martinuzzi, lærer vgo: – Mye å kjempe for
Plasstillitvalgt Nicolai Martinuzzi (42) synes mange skolerutiner stjeler av lærernes tid med elevene. Dessuten synes han det er viktig å slåss for lønn.
Kartlegging av pensjonistrepresentasjon og pensjonistenes generelle valgbarhet i Utdanningsforbundet
Pensjonistenes representasjon og rettigheter i Utdanningsforbundet ble endret etter vedtak på landsmøtet i 2019.
Rapport 3 / 2022
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 4 / 2022
Verv en kollega, bidra til fellesskapet!
Vi trenger flere med på laget for å styrke dine lønns- og arbeidsvilkår. Du bidrar til å styrke organisasjonen, og de du verver får en valgfri velkomstgave. Sammen bidrar dere begge til et sterkere fellesskap.
Oslo
Grunnbemanningsavtalen: Spørsmål og svar
1. januar 2017 trådte den nye grunnbemanningsavtalen for Oslos barnehager i kraft. Vi forsøker her å gi svar på de vanligste spørsmålene om avtalen.
Oppdatert 31.03.2022
Partssamarbeid – en vei for å oppnå god utdanning
Frist: 05.04.2022
Utdanningsforbundet vil i dette seminaret sette søkelys på erfaringer med partssamarbeid innenfor utdanningssektoren i verden i dag. Du møter Unifah Rosyidi (Persatuan Guru Republik Indonesia), Carlos Vargas-Tamez (UNESCO), Liz Helgesen (Unio), Gerd-Hanne Fosen (Norad) og Marit Himle Pedersen (Utdanningsforbundet). Seminaret blir også streamet. Meld deg på i dag!
Spesialutgave: Trygge og helsefremmende arbeidsplasser
Ny spesialutgave av Forbundsnytt tilbyr tips, råd og erfaringer som kan bidra til å bedre arbeidsmiljøet. Les hele utgaven her!
Publisert 17.03.2022
Unios inntektspolitiske uttalelse 2022
Lønnsramma i offentlig sektor må opp. De to siste årene har ansatte i privat sektor tatt ut mer enn den kommuniserte ramma i frontfaget, og ansatte i offentlig sektor har blitt hengende etter lønnsmessig. Dette må kompenseres i årets tariffoppgjør.
Publisert 15.03.2022
Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2021/22
En innvending mot minstenormen for lærertetthet er at andre yrkesgrupper i grunnskolen på sikt vil presses ut. Hva sier tilgjengelig statistikk om det?
Faktaark 5 / 2022
Nøkkeltall for barnehagen 2021
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2022
Bruk av assistenter i grunnskolen
Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.
Faktaark 3 / 2022
Hvordan er det å være arbeidsplasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet? Om vervet og hva som skal til for å styrke arbeidsplasstillitsvalgte og engasjere klubbene
Arbeidsplasstillitsvalgte er det nærmeste kontaktleddet til medlemmene og har derfor en sentral rolle både i å verve, engasjere og beholde medlemmer i Utdanningsforbundet.
Rapport 1 / 2022
Årsmøter
Slik kan du planlegge og gjennomføre årsmøter i lokallaget.
Tariffguide for nybegynnere
Tariffavtaler, lønnsramme, overheng, glidning og uravstemning? Du har hørt ordene, men hva ligger i begrepene? Denne brosjyren gir en kortfattet innføring til deg som er fersk i spørsmål om lønn og tariff.
Brosjyre 10.02.2022
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.
Hefte / veileder 3 / 2022
Unio kommune: Enighet om ny hovedavtale
Arbeidstakerorganisasjonene og KS er nå enige om en ny hovedavtale. Den nye avtalen er en toårig avtale som vil gjelde fram til utgangen av 2023.
Publisert 26.01.2022
Statsbudsjettet for 2022 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 2 / 2022
Slik engasjerer du medlemmer i tariffoppgjøret
Ved tariffoppgjør legges det opp til involverende prosesser i organisasjonen. Tillitsvalgte i lokallaget har en viktig rolle i dette arbeidet.
Slik kan du få høyere lønn i tariffområdet staten
Denne guiden kan hjelpe deg som jobber i statlig tariffområde med å få høyere lønn.
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2021/22
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2021 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2021/22. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2021.
Faktaark 2 / 2022
Hurdalsplattformen i lys av Utdanningsforbundets politikk
13. oktober 2021, en måned etter valgdagen, la den påtroppende regjeringen Støre fram sin erklæring om hovedlinjene i politikken den vil føre de kommende fire årene – Hurdalsplattformen.
Hefte / veileder 1 / 2022
Lokal kompetanseutvikling – statlige tilskuddsordninger for utdanningssektoren
Regjeringen varslet i 2017 en desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Målet var sterkere lokal forankring og tilpasning i den statlige kompetanseutviklingen.
Faktaark 8 / 2021
– Dette vil ikke være nok alle steder
Gult nivå i barnehager og på barne- og ungdomsskoler, rødt på videregående og i voksenopplæring. Utdanningsforbundet er sterkt bekymret for om regnestykket går opp.
Publisert 14.12.2021
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2021 (midlertidige tall)
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 7 / 2021
Øysten Vigrestad: – Rekrutter flere på universitetsutdanningen
Øysten Vigrestad (36) har vært tillitsvalgt på Nesbru videregående skole i fem år. Konkurransen fra andre organisasjoner har aldri vært større enn nå, mener han.
Espen Lia: – Ville bli kvitt klagekulturen
Espen Lia (45) likte dårlig tonen i klubben da han startet lærerkarrieren. Han valgte å bli tillitsvalgt for å gjøre noe med det.
Lisa H. Bellika: – Må tørre å være tydelige
– Utdanningsforbundet må tørre å være tydelige i viktige saker, sier arbeidsplasstillitsvalgt (ATV) ved Gakori skole i Alta, Lisa H. Bellika.
I møte med strukturendringer
Hvordan kan du som tillitsvalgt gå fram i prosesser rundt strukturendringer i din kommune? Her er noen gode tips og råd fra Utdanningsforbundet Nordland.
Unni Tønnessen, barnehagelærer: – Tillitsvalgt på dugnad
Barnehagelærer Unni Tønnessen (45) har vært tillitsvalgt i årevis. Det trives hun svært godt med. Men tid skulle hun hatt mer av.