Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Rekruttere og beholde lærere i skolen
    • Privatisering og kommersialisering
    • Fagfornyelsen
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Tariffavtaler
    • Lønnsoppgjøret
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • For alle tillitsvalgte
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Ny som tillitsvalgt på arbeidsplassen
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Student
    • Pensjonist
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • For arbeidsgivere
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • Ledige stillinger
    • Union of Education Norway
    • Priser
    • Utdanningsforbundet er Miljøfyrtårn
    • Skolefrontens solidaritetspris
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Ledelse
    • Universitet og høgskole
    • Faglig-administrativt støttesystem
    • Voksenopplæring
  • Nyheter

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Vår politikk
  • Utdanningsforbundet mener

Utdanningsforbundet mener



Robotar i klasserommet

Utdanningsforbundet meiner robotar bør bli vurderte på lik linje med andre verktøy og hjelpemidlar som blir marknadsført. Det er behovet til elevane som må vere utgangspunkt for faglege, pedagogiske og etiske vurderingar.

08.08.2019

Fire barn i barnehagen rundt et stort bord.

Språkkartlegging i barnehagen

Verktøy for kartlegging av barns språk kan være et nyttig pedagogisk hjelpemiddel, dersom det brukes der det er et reelt behov. Universell kartlegging av alle barns språk er dårlig bruk av tid og ressurser. Barnehagelærere bør prioritere arbeidet med å lage et godt språkmiljø i barnehagen.

04.06.2019

Bilde av elev som skriver i en bok.

Dette er god praksis for lekser

Utdanningsforbundet ønsker inga detaljstyring av leksene på den enkelte skule. Vi meiner den beste måten å oppnå god leksepraksis er særleg gjennom seks prinsipp.

10.04.2019

Barn leker på trehjulssykler i barnehagen. En har ansiktsmaling på.

Kamp mot økt kommersialisering av barnehagen

Utdanningsforbundet er mot kommersialisering av barnehagesektoren og mener det må stilles like krav til private som til kommunale aktører.

04.04.2019

Barnehagelærer ved matbordet.

Tiltak for å rekruttere og beholde barnehagelærere

Å rekruttere nye lærere til barnehagene og sørge for at de som jobber der blir værende krever målrettede tiltak, både nasjonalt og lokalt.

01.04.2019

Kvinnelig lærer kommuniserer med elev foran PC i videregående opplæring.

8 prinsipper for inntak til videregående opplæring

Dette er Utdanningsforbundets overordnede prinsipper for inntaksordninger i videregående opplæring.

01.04.2019

Gi elevene lærere med lærerutdanning

Tallenes tale er tydelig: Ukvalifiserte har ansvaret for minst 1,7 millioner undervisningstimer i grunnskolen i dette skoleåret.

25.03.2019

Derfor skal elevene ha kvalifiserte lærere

Lærerne er blant de viktigste personene i elevenes liv, og alle elever fortjener gode lærere.

20.03.2019

Tiltak for å rekruttere og beholde flere lærere i grunnskolen

Innsatsen for å rekruttere og beholde lærere i skolen må styrkes for at samfunnet skal kunne oppfylle alle elevers rett til å få opplæring av kvalifiserte lærere.

20.03.2019

Bedre bemanning i barnehagene

Det hjelper lite å ha en høy andel barnehagelærere i barnehagen hvis grunnbemanningen er for dårlig. Derfor har Utdanningsforbundet lenge kjempet for to viktige tiltak for å gi de minste et godt barnehagetilbud: Bedre barnehagelærernorm og en bemanningsnorm.

20.03.2019

Lærer i videregående underviser i klasserom.

Ikke svikt VGO-elevene!

Det er lett å tenke at elever i videregående skole er så voksne at de har godt utbytte av undervisningen selv om de går i store klasser/grupper. Både elever, lærere og foreldre vet at det ikke stemmer.

20.03.2019

Gymlærer lærer elever å spille bordtennis.

Gi elevene nok lærere

Elevene vet det, lærerne vet det og foreldrene vet det: Elevene både lærer best og har det best når de blir sett. Derfor trenger de lærere som har tid og mulighet til å se dem.

20.03.2019

Illustrasjonsfoto

Barnehagebarna trenger flere lærere

Barnas utdanning starter i barnehagen. Likevel mangler 4 av 10 ansatte i barnehagen lærerutdanning.

19.03.2019

Kamp mot økt kommersialisering

Utdanningsforbundet er mot kommersialisering av utdanning og mener det må stilles like krav til private som til kommunale aktører.

19.06.2018

Mer tid til pedagogisk ledelse gir bedre barnehager

Ikke alle barnehager er gode nok. Kvalitetsforskjellene i norske barnehager må reduseres. Utdanningsforbundet mener at god pedagogisk ledelse er helt avgjørende for kvaliteten i barnehagen og at tid til pedagogisk ledelse må økes.

09.03.2018

Lærer med to elever.

Læremiddel i skulen

Digitale læremiddel av ulike slag utfordrar læreboka i stadig sterkare grad og fører med seg nye produsentar, nye produksjonsformer og nye måtar å distribuere læremiddel til skulane.

02.02.2018

Rådgjevarrolla i norske skular

- Rådgjeving og karriererettleiing må vere godt forankra i utdanningssektoren og bli utført av dei som har førstehandkjennskap til eleven.

18.10.2017

Stortinget

Kommune- og regionreformen

Dette mener Utdanningsforbundet skal være premissene ved sammenslåing av kommuner.

23.02.2017

Fingre på PC-tastatur

Internasjonale testar og undersøkingar

Utdanningsforbundet er spesielt opptatt av å løfte fram kva internasjonale samanlikningar som PISA, PIRLS og TIMSS kan vise, og kva dei ikkje kan vise.

13.02.2017

Elever i klasserom

Fraværsgrense i videregående opplæring

Utdanningsforbundet har støttet innføringen av fraværsgrense i videregående, men understreker at ordningen må evalueres, og at tett oppfølging av elevene fortsatt må være bærebjelken i kampen mot fravær i skolen.

13.02.2017

Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 25.02.2021 09:54
Server: 077