Lokale forhandlinger i Grimstad kommune høsten 2024

Publisert: 11.06.2024

Denne høsten gjennomføres det lokale forhandlinger i Grimstad kommune, både i kapittel 3, 4 og 5. Vi legger ut informasjon om lokale forhandlinger for å sikre en så god og åpen prosess som mulig.

Denne høsten gjennomføres det lokale forhandlinger i Grimstad kommune, både i kapittel 3, 4 og 5. Kapittel 3 og 5 har kun lokale forhandlinger, og det gjennomføres hvert år. Vi har sendt ut egen epost om lokale forhandlinger til alle våre medlemmer i kapittel 3 og 5, samt alle tillitsvalgte som er på KS området i kapittel 4.

Grimstad kommune gir tillegg ut fra kriteriene generelle tillegg, strukturelle tillegg og individuelle tillegg. Les Lønnspolitisk plan for Grimstad kommune.

Det forhandles på alle fast ansatte. Kapittel 4 pr. 30.09.24, og kapittel 3 og 5 per 30.04.24.

Se tidsplan for forhandlingene.

Forhandlingsutvalg
Forhandlingsutvalget er nedsatt av lokallagsstyret og består av Hilde Eriksen (Holviga barneskole), Anna Svenningsen (hovedtillitsvalgt og nestleder) og Anne Kirsten L Galteland (lokallagsleder og vara hovedtillitsvalgt- forhandlingsleder). Lokallagsstyret og tillitsvalgte medvirker i forkant av forhandlingene.

Drøftingsmøter
Vi har hatt drøftingsmøter med arbeidsgiver 20. juni (se presentasjon fra møtet) og 20. august (presentasjon legges ut når vi får den tilsendt fra arbeidsgiver). Vi har sendt våre protokolltilførseler vi har hatt i forhandlingene til arbeidsgiver i forkant av møtene. Disse danner grunnlag for innspill vi kommer med i forhandlingene fremover.

Protokolltilførseler kapittel 3 og 5- sist forhandlinger i 2023

Protokolltilførseler kapittel 4- sist forhandlinger i 2021

VIKTIG!
Vi har også gjentatte ganger tatt opp organisasjonsgjennomgangen og konsekvenser for lønnsforhandlinger med arbeidsgiver, og arbeidsgiver er tydelige på at vi forhandler på «gammel modell». Forhandlinger og drøftinger om ny organisering skal vi ha senere i høst. Dere kjenner nok til at vi har hatt mange spørsmål rundt denne prosessen, og vi følger dette videre. Det vil si at utfordringer vi har spilt inn rundt lønn for fagledere/SFO ledere/ledere, kapittelplassering, barnehagelærere/pedledere/garantibestemmelsen ("pedledertillegg")/avdelingsleder barnehage mm skal tas i etterkant av lokale forhandlinger. I tillegg har vi etterlyst en gjennomgang av alle funksjonsstillinger i skole, spesielt når det gjelder tid.

Kapittel 4
Lokale forhandlinger i KS-området følger hovedtariffavtalens (HTA) bestemmelser om lokale forhandlinger, lokal lønnspolitikk og kriterier for lokale lønnstillegg. Hovedoppgjøret KS - kapittel 4, avtalte en pott på 1,1 prosent av lønnsmassen til lokale forhandlinger, jfr. HTA pkt. 4.2.1. Forhandlingene har virkningsdato 1. oktober 2024.

Vi må sende krav til arbeidsgiver 3. september, og forhandlingene blir i uke 38.

Kapittel 4- prioriteringer
Lokallagsstyret har gjort noen foreløpige vurderinger når det gjelder kapittel 4. I år kan det være aktuelt å igjen prioritere et relativt stort generelt tillegg for å sikre en god lønnsutvikling for alle, vi forhandler også hovedsakelig på  funksjoner og kompetanse.

For å ha god oversikt over hva medlemmene mener er viktige prioriteringer, gjennomførte vi en høring/innspillsrunde i klubbene. Denne runden gjaldt kun kap. 4. Klubbene fikk mulighet til å sende innspill på vegne av medlemmene via et eget skjema innen 14. juni.

Når vi har oppsummert innspillene fra klubbene er de veldig i tråd med lokallagsstyrets vurderinger.

1. Tillegg til alle pedagoger
2. Øke kontaktlærertillegget
3. Kompetanse
- Kompetanse som er tatt etter siste lokale forhandlinger i 2021 (høsten 2021) og frem til høsten 2024. Vi har egne kompetanseforhandlinger i Grimstad hver vår og høst (30/60 stp), så det må være kompetanse som man ikke har fått mulighet til å spille inn i kompetanseforhandlingene. Fra lønnspolitisk plan s. 8 :
Videre- og etterutdanning skal være i henhold til kompetanseplan og den enkeltes utviklingsplan.
Kompetansen skal være dokumentert i kommunens system for kompetansestyring (Dossier) og
utdanningen må være av minimum 3 måneders varighet (tilsvarende 15 studie-/fagskolepoeng)ved
lokale lønnsforhandlinger i kapittel 3, 4 og 5. Se for øvrig pkt. 4.4.1 om kompetanseforhandlinger.

Vi fikk i tillegg noen få andre innspill fra enkelte klubber, men vi kommer til å følge disse tre hovedinnspillene.

Arbeidsgiver har signalisert at de vil prioritere strukturelle og individuelle tillegg. De løfter frem helg, langvakt og kompetanse. Dessverrre ser vi få signaler fra arbeidsgiver foreløpig når det gjelder utfordring med å rekruttere og beholde pedagoger.

Kompetansekrav - meld inn innen fredag 30. august kl. 16
Om noen av våre medlemmer vil spille inn kompetansekrav til lokale forhandlinger er det viktig at disse er i henhold til kriteriene over, og at kompetansen ikke allerede har ført til opprykk. Det blir egne kompetanseforhandlinger senere i høst, så da vil alle som har fullført 30/60 stp våren 2024 mulighet til å sende inn krav via oss. Vi kan ikke levere krav på medlemmer som av ulike grunner ikke har levert inn krav om 30/60 stp i tidligere kompetanseforhandlinger.

Vi vil oppfordre alle som sender inn kompetansekrav til oss om å ta en prat om dette til nærmeste leder. Det er din leder som spiller inn forslag til tillegg til arbeidsgivers forhandlingsutvalg.

Eget skjema for kompetansekrav - kapittel 4: https://forms.office.com/e/V2LNyZKSVt

Kapittel 3 og 5
Ledere og andre grupper som bare har lokal lønnsdannelse: For ledermedlemmer og andre medlemsgrupper som bare har lokal lønnsdannelse, i henhold til bestemmelsene i kap. 3.4 og kap. 5, er virkningsdatoen for de lokale lønnsforhandlingene 1. mai med mindre partene lokalt kommer til enighet om en annen virkningsdato. Forhandlingene gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til kommuneøkonomien, kommunen/fylkeskommunens/virksomhetens og bedriftens totale situasjon, herunder økonomi og krav til effektivitet, samt lønnsutviklingen i KS-området og andre sammenlignbare tariffområder.

Forhandlingene blir i uke 41.

Kapittel 3 og 5- rammer og priorititeringer
Medlemmene våre får tilsendt egne eposter fra forhandlingsutvalget. Utdanningsforbundet Grimstad har over lang tid understreket at vi ligger langt under lønnsnivå med våre nabokommuner i disse to kapitlene. Dette danner grunnlag for våre krav som sendes på vegne av våre medlemmer.

Kapittel 3.4.2 -enhetsledere
Arbeidsgiver har regnet rammen til lokale forhandlinger til 4 % når tillegg gis per 1. mai.

Kapittel 3.4.3- avdelingsledere
Arbeidsgiver har regnet rammen til lokale forhandlinger til 4,4 % når tillegg gis per 1. mai.

Kapittel 5- rådgivere
Arbeidsgiver har regnet rammen til lokale forhandlinger til 4,5 % når tillegg gis per 1. mai.

Utdanningsforbundet har vært tydelige på at vi vil prioritere høye generelle tillegg (sikre at alle får lønnsutvikling) og strukturelle tillegg, spesielt når det gjelder og rekruttere og beholde. Vi har også etterlyst tydelige svar fra arbeidsgiver rundt kompetanse.

Arbeidsgiver har signalisert at de vil prioritere strukturelle og individuelle tillegg, og tone ned det generelle tillegget noe i forhold til i fjor.

Krav - meld inn innen fredag 30. august kl. 16
Eget skjema for krav til medlemmer i kapittel 3 og 5: https://forms.office.com/e/zeKz6vzt3D

Vi vil oppfordre alle som sender inn krav til oss om å ta en prat om dette til nærmeste leder. Det er din leder som spiller inn forslag til tillegg til arbeidsgivers forhandlingsutvalg.