Inntektssystemet til kommunene
Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.
Publisert 26.01.2024
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet samarbeid.
Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.
Publisert 26.01.2024
Torsdag 11.januar har Siri Reinertsen, Wenche L Pereira og Mari Bjerke deltatt på Praksiskonferansen 2024 i regi av Høgskolen i Østfold. Dette er en konferanse for praksislærere, skoleledere og lærerutdannere.
Publisert 11.01.2024
På den enkelte arbeidsplass er det mange fagligpedagogiske samarbeidsarenaer. Ansatte i lærerkollegiet, ledelse og resten av personalet samhandler kontinuerlig om fagligpedagogiske tema. Utdanningsforbundet mener at tillitsvalgte har en viktig rolle i slike prosesser.
På den enkelte arbeidsplass er det mange fagligpedagogiske samarbeidsarenaer. Ansatte i lærerkollegiet, ledelse og resten av personalet samhandler kontinuerlig om fagligpedagogiske tema. Utdanningsforbundet mener at tillitsvalgte har en viktig rolle i slike prosesser.
På den enkelte arbeidsplass er det mange fagligpedagogiske samarbeidsarenaer. Ansatte i lærerkollegiet, ledelse og resten av personalet samhandler kontinuerlig om fagligpedagogiske tema. Utdanningsforbundet mener at tillitsvalgte har en viktig rolle i slike prosesser.
Alle lærerutdanningsstudenter skal i løpet av utdanningen skrive individuelle oppgaver. Dette er forskning- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) tredje studieår og i mastergraden en masteroppgave som også skal være praksisorientert og profesjonsrettet. På grunnlag av teori, metode og erfaringer fra praksis skal studentene skrive oppgavene.
Stortinget fastsatte som del av behandlingen av St.meld. nr. 11 (2008-2009) «Læreren Rollen og Utdanningen» at det i alle lærerutdanninger skulle etableres partnerskap med skoler, barnehager om kvalifisering av lærerstudenter, herunder også praksis, og profesjonsutvikling for lærere.
Som en oppfølging av rapporten fra ekspertgruppen om «inkluderende felleskap for barn og unge», har Utdanningsforbundet vedtatt 12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem. Prinsippene retter seg mot alle medlemsgrupper, og handler om å tenke helhetlig på kompetanse og ivaretakelse av alle barnehagebarn, elever og voksne i utdanningsløpet.
Skulen og lærarane er gjennom formålsparagrafen i opplæringslova (§1-1) forplikta til samarbeid: Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.
Profesjonsfellesskapet danner laget rundt barnehagebarn, elever og studenter. Hvordan legges det til rette for samhandling, medvirkning og medbestemmelse på alle nivåer i utdanningen?