Lærerne frem i vaksinekøen: – Etterlengtet!

Utdanningsforbundet har i lang tid presset på for at lærerne i barnehager og skoler skal prioriteres i vaksinekøen. I dag kom gladmeldingen.

– Dette er etterlengtet, sier Steffen Handal etter at han tirsdag kveld fikk beskjeden som han og alle landets lærere i barnehager og skoler har ventet lenge på:

De skal prioriteres i vaksinekøen slik at de er vaksinerte når skolene og barnehagene åpner opp etter sommerferien!

NB! Oppdatering tirsdag kveld: Først kom beskjeden om at alle landets lærere i skoler og barnehager skulle få tilbud om vaksine i sommer. Litt senere ble beskjeden korrigert – kommunene kan velge å prioritere lærerne i vaksinekøen, men må ikke gjøre det. – Det er nesten ikke til å tro at mange lærere fortsatt må leve i usikkerhet, sier Steffen Handal. Les ny sak på Utdanningsforbundet.no her.

Helsemyndighetene har tidligere anbefalt at lærerne skulle prioriteres i vaksinekøen, men regjeringen sa først nei. Nå har de altså snudd. Ifølge NRK skjer dette etter at vaksineringen av hele befolkningen har tatt lenger tid enn antatt. Derfor må vaksineringen forseres i skoler og barnehager ettersom de skal være på grønt nivå etter sommerferien. Kommunene kan omdisponere inntil ti prosent av vaksinene for at alle de som underviser i barnehager og skoler skal være vaksinerte i løpet av sommerferien, melder statskanalen.

– Vi har flere ganger tatt opp lærernes plass i vaksinekøen med norske myndigheter. Inntil nå har beskjeden vært at det ikke har vært grunn til å prioritere oss, sier Handal.

Han mener dagens beskjed fra regjeringen vil komme alle til gode, ikke bare de som vaksineres.

– Lærere og ledere i skoler og barnehager kan nå gå sommeren i møte i visshet om at skole- og barnehageoppstart blir tryggere enn man kunne fryktet. Det er bra, understreker Utdanningsforbundets leder.

– Jeg er sikker på at dette vil gi et bedre utdanningstilbud til barn og unge. Trygghet hos de involverte er viktig for god læring, sier en fornøyd Steffen Handal.

Utdanningsforbundet har over lengre tid tatt opp og presset på for at lærerne skulle flyttes frem i vaksinekøen. Spesielt ble dette aktualisert i våres da andelen smittede i barnehager og skoler økte, samtidig som stadig flere barn og unge fikk korona.

– Et mutert virus som smitter mer blant barn og unge, kombinert med de generelle utfordringene det er å overholde smitteregler for nettopp de aldersgruppene, har skapt en helt annen smitterisiko for lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Vi mener derfor at disse må prioriteres i vaksineprogrammet, sa nestleder Hege Valås til VG den gangen.