Vaksinekaos: – Forvirring, ikke trygghet

Regjeringens «gladmelding» skaper full forvirring. Steffen Handal er temmelig oppgitt over hvordan prioriteringen av lærerne i vaksinekøen nå skal skje.

Sent tirsdag ettermiddag kom beskjeden om at lærerne skulle prioriteres i vaksinekøen. Alle skulle være vaksinerte til barnehager og skoler åpnet etter sommerferien.

– Dette er etterlengtet, sa Steffen Handal da beskjeden kom.

Nå har fløyta fått en annen lyd. Både fra regjeringshold – og fra Utdanningsforbundets leder.

– Vi risikerer at dette bidrar til forvirring og ikke til trygghet, sier Handal nå.

For: Kunnskapsdepartementet opplyser nemlig til VG tirsdag kveld at kommunene kan velge å prioritere ansatte i barnehager, skoler og SFO, etter at helsepersonell og risikogruppene er vaksinert. Ikke at det nødvendigvis skal skje.

NB! Tidligere i kveld ble saken «Lærerne frem i vaksinekøen: – Etterlengtet!» lagt ut på våre nettsider. Denne saken du leser nå er skrevet etter at den nye informasjonen fra Kunnskapsdepartementet kom.

Handal er kraftig provosert over at regjeringen velger å løse dette på denne måten.

– Vi hadde forventet en tydeligere beskjed enn at «det er kommunene selv som må prioritere.» At de velger å overlate dette til kommune er veldig uheldig og kritikkverdig, sier Handal etter at han ble klar over at vaksineløftet ikke var så tydelig som det først så ut til.

– Det er nesten ikke til å tro at mange lærere fortsatt må leve i usikkerhet. Når en tenker på hva de har stått i gjennom et langt skoleår burde dette vært tydelig, sier Utdanningsforbundets leder.

Utdanningsforbundet har over lengre tid tatt opp og presset på for at lærerne skulle flyttes frem i vaksinekøen. Spesielt ble dette aktualisert i våres da andelen smittede i barnehager og skoler økte, samtidig som stadig flere barn og unge fikk korona. Dagens klargjøring fra Kunnskapsdepartementet betyr altså at mange av landets lærere (og øvrige ansatte i skoler og barnehager) trolig vil flyttes frem i vaksinekøen, og få tilbud om vaksine i sommer, men ikke at dette nødvendigvis må skje.

– Vi har en nasjonal vaksinestrategi her i landet – det er nesten ikke til å tro at dette nå skyves over i usikkerhet, sier en tydelig oppgitt Steffen Handal.

PS. Denne saken ble oppdatert tirsdag kveld. Tittel ble endret, og en setning i saken er fjernet.