Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Faktaark 4 / 2025
Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?
Rapport 2025
Vold og trusler i lærerhverdagen – rapporter om lærernes arbeidsmiljø
Utdanningsforbundet ber myndigheter og aktører i utdanningssektoren anerkjenne at vold og trusler er et arbeidsmiljøproblem og krever at man tar grep for å trygge ansatte.
Faktaark 7 / 2024
Barnehagestyrers arbeidsoppgaver – tidsbruk og delegering
Mye av barnehagestyrernes arbeidstid går bort til administrative gjøremål. Disse oppgavene stjeler tid fra de faglige og pedagogiske arbeidsoppgavene.
Faktaark 15 / 2023
Profesjonsfaglig partssamarbeid i barnehage og skole – ledernes rolle
Ledere i hele utdanningssektoren har direkte betydning for hvilke ideer om faglig demokrati og innflytelse som kan virkeliggjøres på arbeidsplassene.
Temanotat 1 / 2022
«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag
Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Faktaark 5 / 2021
Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet Veileder for tillitsvalgte
Utdanningsforbundet er Norges største fagforening for ledere i utdanningssektoren, og organiserer over 9000 medlemmer med lederstillinger. At ledere er organisert i samme forbund som medarbeiderne, styrker vår legitimitet som profesjons- og arbeidstakerorganisasjon og gir større muligheter til å nå våre mål.
Hefte / veileder 2020
TALIS 2018 – om lærere og skolelederes arbeidssituasjon
Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.
Faktaark 5 / 2020
Organisasjonsnotat 2019: Om tilbudet til og organiseringen av ledermedlemmer
I denne rapporten finner du resultatene fra en spørreundersøkelse til fylkes- og lokallag om tilbudet til og organisering av ledermedlemmer.
23.08.2019
Lokal lønn i Oslo kommune – ledere og ansattes vurdering av prosess og virkning
Hvordan opplevde ansatte i Oslo kommune de lokale lønnsforhandlingene som ble gjennomført høsten 2018?
Rapport 1 / 2019
Flere barn på blokka
Å avsette tid til å systematisere vurderingsarbeidet, bidrar til at flere barn blir sett. Det viser resultatene fra et forsknings- og utviklingsprosjekt gjennomført i to barnehager.
Rapport 2017
Dette er leiaroffensiven
Leiaroffensiven er eit svar på landsmøtet sitt vedtak i 2015 om å sette i gang tiltak som vidareutviklar Utdanningsforbundet til å bli eit naturleg val for leiarar.
Brosjyre 2017