UKEINFO 10-2024

Innhold bl.a.: Fanemarkering mot heving av pensjonsalderen, Kvinnedagen, dagskurs og seminar før barnehagedagen 2024

Utdanningsforbundet Oslo er tilsluttet fanemarkering mot heving av pensjonsalderen 14. mars kl 15:00 foran Stortinget. Vi oppfordrer medlemmer som har mulighet til å stille i markeringen. Vi står ved den høyre løven når du ser mot Stortinget fra kl. 14.30.

Grunnlaget for demonstrasjonen 14 mars:

1. Ingen økning av pensjonsalderen. Det er arbeidslivet som må endres, ikke pensjonsalderen.
  2. En ordning for de som må gi seg tidlig («sliterordning») må være på plass før Stortinget behandler spørsmålet om pensjonsalder.
  3. Garantipensjonen må minst opp på samme nivå som minstepensjon for enslige.
  4. Uføre må tjene opp alderspensjon til alminnelig pensjonsalder, i dag 67 år.

Hva ligger i pensjonsforliket?

Forliket godtar levealdersjustering av aldersgrensene, både den lave på 62 år og den på 67 år. Allerede fra 2026 må du jobbe til du er 62 år og 1 måned. En reform som vil tvinge mange over på uførhet, 75 000 flere fram til 2060 enn med dagens ordning, sier Stortingsmeldinga.

Hvordan skal de som ikke makter å stå i jobb lenger enn 62 år fortsatt kunne gå av ved 62 år og få en anstendig pensjon? Forliket sier at bare de som jobber til ny pensjonsalder kan få sliterordning. AFP ble laget for å gi arbeidsfolk en verdig avslutning på arbeidslivet slik at de skulle slippe den lange og tunge veien til uføretrygd. Nå vender vi tilbake til tida før AFP ble innført.

3. Garantipensjonen må minst opp på samme nivå som minstepensjon for enslige.
    Dagens minstepensjon fases gradvis ut til fordel for garantipensjon, og den er 30 000 lavere enn dagens minstepensjon for enslige.

4. Uføre må tjene opp alderspensjon til alminnelig pensjonsalder, i dag 67 år.
    Forliket endrer ingenting for uføre som er født etter 1962, opptjening av alderspensjon står fast på 65 år. Etter hvert som aldersgrensa på 67 år økes, vil uføre tape mer og mer. Med dette forliket vil fortsatt langt flere uføre alderspensjonister komme under dagens minstepensjon.

GeirR23Weston.jpg

Ferske tall viser at lærerne og andre i kommunal sektor kom ut av fjorårets lønnsoppgjør som forventet. – Likevel er det ingen grunn til å avblåse krisen i offentlig sektor, sier leder for Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.

Tallene fra Teknisk beregningsutvalg (TBU), viser lønnsutviklingen i Norge for 2023. Mens industrien i fjor endte opp med 4,8 prosent i årslønnsvekst, fikk ansatte i kommunene 5,6 prosent i økning – eller mer korrekt 5,4 prosent, siden man må se bort fra lærerstreiken i 2022.

8.-mars-2022-WEB.jpg

Tradisjonen tro inviterer Utdanningsforbundet Oslo sine medlemmer til å markere kvinnedagen 8. mars i fellesskap. Det blir et medlemsarrangement på Kulturhuset, før vi går i samlet flokk til Youngstorget for markeringa der og toget gjennom byen.

I år har Utdanningsforbundet Oslo foreslått og fått vedtatt parolen «Verden vinner med utdanning til alle jenter og kvinner».

Bak denne går vi med fanen vår, og med håndplakater med samme budskap som på parolen. Hvis du vil lese mer om vår politiske begrunnelse for denne parolen, kan du lese her.

Vi håper mange medlemmer vil gå sammen med oss og gjøre organisasjonen vår til en synlig forkjemper for jenters og kvinners rett til utdanning.

På Kulturhuset blir det appeller, allsang, quiz, god stemning og hyggelige folk. Vi serverer suppe, mineralvann, boller, kaffe og te. Arrangementet begynner 15.45. Ta med deg klubben din og kom, eller kom alene og bli kjent med nye fagforeningskamerater.

Alle medlemmer må melde seg på, og her er det førstemann til mølla som gjelder. Dersom du har familiemedlemmer du ønsker å ha med, må dette spesifiseres i påmeldingen. Dersom du har meldt deg på, men ser at du likevel ikke har mulighet til å komme, er det viktig at du gir beskjed så snart som mulig. Vi har svært stor pågang på disse arrangementene, og vi vil gjerne få gitt ledige plasser til de som står på venteliste. Velkommen!

Kurs.jpg

Vi minner om dagskurs for tillitsvalgte på grunnskole, i PPT og voksenopplæringen på Ingeniørenes hus onsdag 9. og torsdag 10. april.

Onsdag 9. april er for skolegruppe 1, 2, 3 og VO, torsdag 10.april er for skolegruppe 4, 5, 6 og PPT.

Hovedtemaer blir tariff og pensjon.

Kurset er obligatorisk, dersom du ikke kan komme må du sende vara. Vi må likevel be om påmelding for å beregne matbestilling.

Vel møtt!

Som oppvarming til Barnehagedagen inviterer Fagforbundet, Foreldreutvalget for barnehager og Utdanningsforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til gratis kveldsseminar mandag 11. mars. Du kan følge kveldsseminaret digitalt eller komme til Lærernes hus.

På kveldsseminaret vil vi få en hilsen fra komiteleder Hege Bae Nyholt, og innledninger fra leder av FUB, Tor Eirik Rasmussen, leder av yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal og leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.

Forfatterne av fagartiklene til barnehagedagen, Jon Kaurel og Katrine Giæver, vil holde hver sin innledning og svare på spørsmål fra salen. Vi vil også få presentasjoner fra to barnehager der nærmiljøet spiller en stor rolle i utformingen av det pedagogiske innholdet.