Demokratisk deltagelse i skolen – lærernes, tillitsvalgtes og profesjonsfellesskapenes rolle
Gjennom demokratisk deltagelse får lærere og elever kunnskap om og erfaringer med medvirkning og meningsbrytning. Skolen som samfunnsinstitusjon utgjør med dette en avgjørende del av samfunnets demokratiske beredskap mot autoritære ideer og utviklingstrekk.
Temanotat 1 / 2024
Vurdering i modulstrukturert opplæring for voksne
I høringssvaret gir vi innspill til forslag til vurderingsuttrykk for de fire modulene i FOV, men kommenterer ikke de enkelte fagene som inngår i moduliseringen. Til læreplanene i VOV knyttes kommentarene til vurderingsuttrykk i enkeltmoduler og forslag om å innføre krav til sentralgitt eksamen før oppmelding til fag- eller svenneprøve.
Østfold
Inntektssystemet til kommunene
Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.
Publisert 26.01.2024
Lederjuss: 9A - kravene til godt læringsmiljø i skole og barnehage
Frist: 13.02.2024
Vi fortsetter vår kursrekke for ledermedlemmer i Utdanningsforbundet. Webinaret vil foregå på Zoom. Det blir gjort opptak, som vil være tilgjengelig for påmeldte deltakere i 14 dager.
NOU 2023:19 Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring
Det er Utdanningsforbundets vurdering at ekspertgruppen med NOU 2023:19 har gjort et godt og grundig arbeid, og har gitt velbegrunnede vurderinger av potensialet for økt læring ved hjelp av digital læringsanalyse.
Regler for avverging av skade og bruk av fysisk inngripen mot elever
Utdanningsforbundet støtter de overordnede intensjonene bak lovforslaget; å skape en trygg skolehverdag for elever og ansatte, og skape gode vilkår for å kunne håndtere krevende situasjoner.
Lederjuss: Fysisk inngripen i skole og barnehage
Hva innebærer det nye forslaget fra regjeringen om skadeforebygging og bruk av fysisk inngripen i skolen? Og hva gjelder egentlig i barnehagen?
Publisert 27.09.2023
Lærerrommet: Hva er en god IOP?
Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?
Jobbe mot mobbing? Søk om midler
Nå kan du igjen søke om økonomisk støtte hvis du har et prosjekt som kan forebygge mobbing. Søknadsfristen er 15. august.
Publisert 14.06.2023
Den utfordrende klassen
På dette dagskurset ser vi på “den utfordrende klassen” som en anledning til å drive profesjonsutviklig og kollektiv læring. Vi ønsker velkommen til praksisnært kurs med Jørgen Moltubak. Du velger selv om du vil delta fysisk på Lærernes hus i Oslo, eller som digital deltaker via Zoom.