Uttalelse: Alle barn og unge har rett til utdanning, trygghet og fred

På sitt møte torsdag 10. oktober, vedtok representantskapet i Utdanningsforbundet følgende uttalelse om krigene i Midtøsten.

Representantskapet i Utdanningsforbundet fordømmer på det sterkeste voldsutøvelsen i krigene i Midtøsten. Lidelsene som følger av krig, spesielt når det rammer barn, unge og sivile må ikke aksepteres av verdenssamfunnet. Norske myndigheter må styrke sin innsats og bidra til å hindre at den pågående krigen i Midtøsten eskalerer.

I krig mister barn og unge sine hjem, familiemedlemmer, venner og trygghet. De blir fratatt muligheten til å gå i barnehage og skole som er viktige fristeder for lek, læring og utvikling. Krig fører til dype traumer, utrygghet og tapt barndom.

Vi støtter derfor Education Internationals (EI) henvendelse til FNs generalsekretær, som krever en umiddelbar våpenhvile, gjenåpning av grenseoverganger, frigivelse av gisler, etterforskning av krigsforbrytelser, og beskyttelse av utdanningsinstitusjoner som trygge soner.

Vi støtter også opprettelsen av et globalt fond for lærerlønninger i kriserammede regioner, som en del av den internasjonale innsatsen for å sikre at lærere kan fortsette sitt avgjørende arbeid under ekstremt vanskelige forhold. Lærere i Gaza og på Vestbredden har ikke mottatt lønn siden november 2023. Dette er en uakseptabel situasjon som krever umiddelbar handling.

Kriger påvirker oss alle, og berører også norske barnehager og skoler. Som lærere og ledere skal vi ta et ansvar for å skape et miljø der alle føler seg trygge og respekterte. Vi fordømmer all form for hat og diskriminering – enten det rammer jøder, muslimer, israelere eller palestinere.

Vi oppfordrer norske myndigheter og det internasjonale samfunnet til å gjøre alt i deres makt for å sikre en umiddelbar våpenhvile, beskytte sivile og sikre at humanitær hjelp når frem til de som trenger det. Norske myndigheter og verdenssamfunnet må stå opp for barn og unges rett til utdanning og en fremtid i trygghet og fred.

Uttalelsen sendes Statsministerens kontor, Utenriksdepartementet, og Stortingets utenriks- og forsvarskomite