Privatisering – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
13.10.22: DENNE SIDEN INNEHOLDER ELDRE MATERIALE OG VIL OPPDATERES SNART
Utdanningsforbundet mener økt konkurranseutsetting og kommersialisering i utdanningssektoren kan svekke prinsippet om likeverdig opplæring for alle. Velferdstjenester skal ikke være handelsvare verken nasjonalt eller internasjonalt.
Hefte / veileder 1 / 2020
Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – rapport fra en ekspertgruppe
I 2017 oppnevnte Kunnskapsdepartementet en ekspertgruppe som skulle se på barnehagelærerrollen. Formålet var å beskrive, tydeliggjøre og analysere hvordan barnehagelærerrollen utøves og gi råd og anbefalinger om hvordan profesjonen og utdanningen kan videreutvikles.
Faktaark 4 / 2019
Ønsker om og forutsetninger for å undervise på 1.–4. trinn – resultater fra medlemsundersøkelse
Statistisk sentralbyrå har i sine framskrivninger vist at det i tiden framover vil bli mangel på kvalifiserte lærere som underviser på 1.–4. trinn. Utdanningsforbundet har kartlagt barnehagelærere og læreres interesse for å undervise på et annet nivå i utdanningsløpet generelt, og på 1.–4. trinn spesielt.
Rapport 2 / 2019
Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2018
Faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra KOSTRA fra Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2019, og på tall fra Utdanningsdirektoratet.
Faktaark 3 / 2019
Lokal lønn i Oslo kommune – ledere og ansattes vurdering av prosess og virkning
Hvordan opplevde ansatte i Oslo kommune de lokale lønnsforhandlingene som ble gjennomført høsten 2018?
Rapport 1 / 2019
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2018
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2018, og hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, og antallet uteksaminerte fra lærerutdanningene.
Faktaark 12 / 2018
Undersøkelse om lokale lønnstillegg i barnehage og skole
Hvordan opplever lærere og ledere i barnehage og skole bruken av lokale, individuelle lønnstillegg, og hvilke konsekvenser har en slik bruk?
Rapport 2018
Kartlegging av faktiske gruppestørrelser i barnehagen
I dette faktaarket presenteres noen av hovedfunnene fra en kartlegging foretatt av Rambøll.
Faktaark 8 / 2018
Faktiske gruppestørrelser i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring
Formålet med undersøkelsen fra Rambøll har vært å kartlegge faktiske størrelser på barnegruppene i barnehagen og den faktiske fordelingen av elever og lærere i undervisningssituasjoner i grunnskolen og videregående opplæring.
Rapport 2018
Bemanningsnorm og skjerpet pedagognorm i barnehagene
Utdanningsforbundet har arbeidet målrettet over mange år for en pedagog- og grunnbemanningsnorm i barnehagene. Fra august 2017 ble pedagognormen skjerpet og fra august 2018 har vi fått lovfestet en grunnbemanningsnorm.
Hefte / veileder 5 / 2018
Evaluering av lærerprofesjonens etiske råd – hovedfunn og anbefalinger
På Utdanningsforbundets landsmøte i 2015 ble det vedtatt å opprette Lærerprofesjonens etiske råd. Landsmøtet 2015 vedtok også at rådet skulle evalueres før landsmøtet i 2019. Evalueringen har blitt gjennomført av Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet. Dette faktaarket presenterer hovedfunnene og anbefalingene i evalueringen.
Faktaark 7 / 2018
Flere barn på blokka – et FoU-prosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling
Vurdering i barnehagen er et tema som det har vært lite forsket på i Norge. Høsten 2015 tok Utdanningsforbundet initiativ til et forskning- og utviklingsprosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling.
Faktaark 6 / 2018