Fotnote: 13 466
Tallet er hentet fra Ceres Samordna Opptak og inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2018, og hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, og antallet uteksaminerte fra lærerutdanningene.
Tekst Gunn Gallavara
Publisert 13.12.2018
Tekst Gunn Gallavara
Publisert 13.12.2018
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2018, og hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, og antallet uteksaminerte fra lærerutdanningene.
Last ned Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2018. Faktaark 2018:12
I 2018 var det 140 701 søkere til grunnutdanninger innenfor høyere utdanning. Dette var en økning på 4,7 prosent sammenliknet med 2017. Av disse søkte 13 466 personer på ulike lærerutdanningsstudier. Dette er en økning i antallet søkere på 15 prosent.
Fotnote: 13 466
Tallet er hentet fra Ceres Samordna Opptak og inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn (GLU 1–7) og 5.–10. trinn (GLU 5–10), lektorutdanning for 8.–13. trinn (Lektor 8–13), barnehagelærerutdanning (BLU), praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y), faglærerutdanning for 1.–10. trinn og yrkesfaglærerutdanning for 8.–13. trinn, og hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene.
I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet (KD) tildeler universitet og høyskoler (planlagte studieplasser), antallet studenter som blir tilbudt studieplass av institusjonen, antallet studenter som bekrefter at de tar imot studieplassen samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Tallene fra Ceres Samordna opptak (SO) viser at Lektor 8–13, BLU, Faglærer, GLU 1–7 og GLU 5–10 har en økning i antallet søkere fra 2017. For BLU er økningen i antallet søkere på 18,4 prosent og for GLU 1–7 på 15,7 prosent.
KD tildeler årlig studieplasser til institusjonene i statsbudsjettet. Disse er grunnlaget for det antallet studieplasser som den enkelte institusjonen tilbyr.
Tabell 1. Planlagte studieplasser (kilde SO)
Utdanninger |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
GLU 1.–7. trinn |
1533 |
1645 |
1574 |
1557 |
1503 |
1450 |
GLU 5.–10. trinn |
1376 |
1366 |
1399 |
1429 |
1445 |
1613 |
Sum grunnskolelærere |
2909 |
3011 |
2973 |
2986 |
2948 |
3063 |
BLU |
2553 |
2606 |
2627 |
2458 |
2604 |
2531 |
Faglærerutdanning (Yrkesfaglærerutdanning + faglærerutdanning) |
518 |
589 |
548 |
567 |
527 |
531 |
Lektor 8–13 |
856 |
916 |
936 |
977 |
1006 |
1093 |
I alt |
6836 |
7122 |
7084 |
6988 |
7085 |
7218 |
Tabell 1 viser at antallet studieplasser ved BLU er omtrent stabil i perioden 2014–2017 og er i år på samme nivå som i 2013. Dette er en nedgang i antallet planlagte studieplasser med 2,8 prosent fra 2017. For GLU og faglærerutdanningene er antallet planlagte studieplasser på omtrent samme nivå i perioden 2014–2017. I 2018 synker antallet planlagte studieplasser på GLU 1–7 med 3,5 prosent, men øker på GLU 5–10 med 11,6 prosent. Antallet planlagte studieplasser på Lektor 8–13 har økt jevnt i hele perioden 2013–2018.
Fra 2017 har GLU 1–7 og 5–10 blitt femårige integrerte mastergradsstudier. KD har fra 2016 skjerpet kravene for opptak til GLU 1–7, GLU 5–10 og lektorutdanningen. I 2017 og 2018 er det en økning i antallet kvalifiserte søkere til lærerutdanningene med 15 prosent. For GLU 1–7 utgjør økningen omtrent 21 prosent, for GLU 5–10 vel 15 prosent og for BLU omtrent 18 prosent. I tillegg har universitetene og høyskolene etablert flere lektorutdanninger. Antallet søkere til faglærerutdanningene øker også. Det er jevnt over stor forskjell på antall søkere per studieplass i de store byene sammenliknet med studiestedene i distriktene.
Tabell 2. Tilbud om studieplass ved en lærerutdanning ved hovedopptaket (kilde SO)
Utdanninger |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Prosent |
BLU |
3435 |
4269 |
4076 |
4378 |
+ 7,4 % |
GLU 1–7 |
1923 |
1664 |
1681 |
1877 |
+ 11,7 % |
GLU 5–10 |
2007 |
1965 |
2007 |
2324 |
+ 15,8 % |
Lektor 8–13 |
1530 |
1694 |
1819 |
1931 |
+ 6,2 % |
Faglærerutdanningene |
495 |
576 |
632 |
692 |
+ 9,5 % |
Tabell 1 og tabell 2 viser at antallet personer som er tilbudt studieplass er høyere enn antallet planlagte studieplasser. Dette skyldes institusjonenes erfaringer med at søkere takker nei til studieplassen eller ikke møter opp til studiet de har takket ja til. Institusjoner velger da å gi tilbud om studieplass til et høyere antall studenter enn det antallet studieplasser de har fått tildelt av KD.
Det totale antallet søkere til BLU som er tilbudt studieplass øker med 302 personer fra 2017 til 2018. Dette utgjør en økning i antallet søkere som får tilbud på 7,4 prosent.
Antallet tilbud om studieplass på GLU 1–7 og 5–10 økte fra 2017 til 2018. På GLU 1–7 er det i 2018 gitt tilbud om 196 flere studieplasser enn i 2017. Dette er en økning på 11,7 prosent. På GLU 5–10 ble det i 2018 gitt 317 flere tilbud om studieplass enn i 2017. Økningen er på 15,8 prosent.
I 2018 fikk 112 flere søkere enn i 2017 tilbud om studieplass ved Lektor 8–13. Dette gir en økning i antallet tilbud om studieplass på 6,2 prosent.
På yrkesfaglærer- og faglærerutdanningene ble det i 2018 sendt tilbud om opptak til 60 flere søkere enn i 2017. Dette utgjør en økning i antallet søkere på 9,5 prosent.
Det er mange utdanningsveier til læreryrket. Utdanningene kvalifiserer for ulike trinn i utdanningssystemet og er til dels overlappende. Utdanningene rekrutterer svært ulikt, og det er også store forskjeller i søkning til de ulike studiestedene. Institusjonene fastsetter selv det endelige antallet studieplasser som blir tilbudt søkere og hvor mange som får opptak på lærerutdanningene.
Tabell 3. Antallet studenter som har bekreftet at de starter opp på en lærerutdanning (kilde DBH)
Utdanninger |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
BLU |
2852 |
2869 |
2865 |
2944 |
2999 |
2960 |
GLU 1–7 |
1542 |
1428 |
1729 |
1435 |
1268 |
1435 |
GLU 5–10 |
1455 |
441 |
1547 |
1472 |
1634 |
1860 |
Sum grunnskolelærere |
2997 |
2869 |
3276 |
2907 |
2902 |
3295 |
Faglærerutdanning |
316 |
291 |
220 |
277 |
348 |
210 |
Yrkesfaglærerutdanning |
205 |
294 |
293 |
222 |
240 |
250 |
PPU-Y |
325 |
347 |
345 |
409 |
539 |
545 |
PPU |
2090 |
1874 |
1847 |
2482 |
2420 |
2680 |
Lektor 8–13 |
846 |
995 |
1025 |
1080 |
1155 |
1230 |
Sum alle |
9631 |
9539 |
9871 |
10 321 |
10 603 |
11 170 |
Antallet søkere som har takket ja til en studieplass på GLU har variert noe i perioden 2013–2018. Grunnskolelærerutdanningen ble femårig master fra 2017 og antallet søkere som har takket ja til studieplass ved GLU 5–10 øker fra 2016 til 2018. Tabell 3 viser at antallet studenter som starter på GLU 1–7 i 2018 er lavere enn antallet planlagte studieplasser. For GLU 5–10 har om lag 250 flere studenter takket ja til studieplass enn antallet planlagte studieplasser. Det er ledige plasser på GLU 1–7 og disse er først og fremst på studiesteder utenfor de største byene. Antallet studenter som har startet opp på BLU har vært relativ stabil de siste tre årene. Opptaket til PPU og PPU-Y er lokalt, det betyr at universiteter og høyskoler selv tar opp studenter til studietilbudet. Antallet studenter på PPU sank fra 2012 til 2014. I 2018 er antallet studenter som er tatt opp på PPU økt noe fra 2017. Antallet studenter som takker ja til studieplass på PPU-Y er jevnt stigende i perioden 2013–2018. Antall søkere som takker ja til studieplass på faglærer- og yrkesfaglærerutdanningen har også variert i hele perioden 2013–2018 (kilde DBH).
Tabell 4. Antallet personer som har gjennomført og bestått lærerutdanning i perioden 2013–2017 (kilde DBH)
Utdanninger |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
ALU |
1317 |
295 |
189 |
43 |
43 |
5 |
GLU 1–7 |
76 |
712 |
806 |
812 |
858 |
820 |
GLU 5–10 |
39 |
631 |
826 |
849 |
906 |
920 |
Sum grunnskolelærere |
1432 |
1638 |
1821 |
1704 |
1807 |
1745 |
BLU |
2058 |
1893 |
2066 |
1792 |
1807 |
1905 |
Lektor 8–13 |
200 |
243 |
285 |
309 |
298 |
330 |
PPU |
1348 |
1670 |
1498 |
1513 |
1585 |
1945 |
PPU-Y |
191 |
256 |
276 |
211 |
312 |
405 |
Faglærerutdanning |
97 |
81 |
81 |
109 |
142 |
125 |
Yrkesfaglærerutdanning |
154 |
158 |
157 |
118 |
162 |
160 |
Sum |
5048 |
5455 |
5670 |
5358 |
6113 |
6615 |
Lektorutdanningen har hatt en jevn økning i antallet uteksaminerte kandidater i perioden 2013–2018. Dette skyldes at flere institusjoner har etablert lektorutdanning og at institusjonene i perioden har tatt opp flere studenter.
Høsten 2013 startet den nye barnehagelærerutdanningen opp. Tabell 4 viser studenter som både har fullført barnehagelærer- og førskolelærerutdanningen. Antallet personer som uteksamineres som barnehagelærer har økt i perioden 2016–2018.
Tabellen viser at antallet kandidater uteksaminert fra PPU og PPU-Y øker i perioden 2013–2018. Dette skyldes blant annet ekstraordinære midler til PPU og PPU-Y.
Våren 2014 ble de første kullene med grunnskolelærere uteksaminert. Fra GLU 1–7 var det i 2015–2017 en jevn økning i antall uteksaminerte lærere. Fra 2017 til 2018 har antallet kandidater fra GLU 1–7 snudd, og har sunket med omtrent 30 uteksaminerte lærere. Fra GLU 5–10 ble i det i 2017 uteksaminert 57 flere lærere enn i 2016 og i 2018 omtrent 20 flere lærere enn i 2017.
Antallet uteksaminerte grunnskolelærere i perioden 2014–2018 er totalt høyere enn antallet allmennlærere i perioden 2009–2012. For 2010 ble det tildelt flere studieplasser til grunnskolelærerutdanningen enn det som var tildelt allmennlærerutdanningen. Dermed øker antallet uteksaminerte grunnskolelærere fra GLU 1–7 og GLU 5–10 jevnt.