UKEINFO 16-2024

Innhold bl.a.: Vårens tariffoppgjør er i gang!/ Viktige hendelser for UDF Oslo våren 2024/ Økonomisk støtte til Gaza/ UDF Oslos tegnekonkurranse i forbindelse med Oslo Pride 2024/ Arbeidstid i barnehagen - dag før Kristi Himmelfartsdag

Tariff 2024.jpg
Frontfaget landet et oppgjør med en ramme på 5,2 %. Forhandlingene i årets hovedtariffoppgjør i kommune-sektoren startet mandag 15. april i Kommunenes hus i Oslo.

Unio og KS startet forhandlingene denne uken. Geir Røssvoll (leder i Utdanningsforbundet) er forhandlingsleder for Unio kommune. Etter forhandlingsstart uttalte han følgende:

– I dette oppgjøret forventer vi en klar reallønnsvekst for våre grupper. Skal en løse utfordringene i kommunene, må det til en nivåheving som merkes, sier forhandlingsleder Geir Røsvoll i Unio kommune. Les hele saken her.

OBS! For deg som er ansatt i Oslo kommune og har Oslo kommune som arbeidsgiver, er det viktig å skille mellom oppgjøret i Unio kommune, og oppgjøret i Unio Oslo kommune. Siden Oslo kommune er en egen arbeidsgiver, forhandler vi i Oslo med dem, og ikke med KS. I nyhetsbildet fremover er det derfor viktig at du leser nøye hva som omhandler hvem.

Unio Oslo kommune starter forhandlingene mandag 22.april, og har som mål å være ferdig til 1.mai. Det er leder i Utdanningsforbundet Oslo, Marianne Lange Krogh, som er forhandlingsleder i Unio Oslo kommune.

«Elevane drikk vatn, tek Paracet mot hovudverk og bruker høyreklokker for å få ro.»

Tillitsvalgte fra videregående i Utdanningsforbundet Oslo slår alarm om overfylte klasserom og trange skolebygg. Det er avgjørende med handling nå for å gi bedre læring og trivsel for elevene.

• 22. – 30. april:
    Tarifforhandlinger - lønnsoppgjøret Oslo Kommune 2024
  • 1. mai:
    Lønnsoppgjøret 2024 er enten ferdig eller vi går til mekling
    Lønnsoppgjørene i KS og staten er enten ferdige eller går til mekling
  • 1. mai:
    Frokost og tog med Utdanningsforbundet Oslo.
    Her kan du melde deg på og få mer informasjon
  • 23. mai:
    Meklingsfrist kl. 23:59 - dersom oppgjøret ikke ble ferdig til 1. mai
  • 29. mai:
    Forhandlingsoppstart PBL
  • Mai/juni:
    Felles dagskurs alle tillitsvalgte. Mer informasjon kommer.
  • Juni:
    Forhandlinger i KA 11. – 12. juni
    Forhandlinger i Virke HUK 17.-21. juni

Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Oslo har vedtatt å gi fem kroner per medlem til bistand og nødhjelp i Gaza.

5000 kroner er donert til «Støttegruppa for palestinsk fotball». 70.000 kroner er donert til Flyktninghjelpens arbeid i Gaza. Pengene er overført til mottakerorganisasjonene.

Utdanningsforbundet Oslo skal også i år delta på Oslo Pride. I den forbindelse vil vi igjen invitere til en tegnekonkurranse i barnehager og skoler.

Et utvalg bidrag fra konkurransen vil bli å finne på Utdanningsforbundet Oslo sin stand i Pride Park 26. til 29. juni og på Utdanningsforbundet Oslo sin Facebook-side og Instagram-konto.

Oppgaven går ut på å lage et bilde inspirert av ett eller flere av punktene nedenfor:

• Stolt av meg selv
  • Barn av regnbuen
  • Samhold gir styrke
  • Mangfold og fellesskap

Les mer om tegnekonkurransen her

Flere tariffavtaler har egne bestemmelser om redusert arbeidstid på spesielle dager i året. Det er ulike bestemmelser i de ulike tariffområdene. Noen tariffavtaler har bestemmelser for arbeidstid på dag før Kristi himmelfartsdag.

Les mer om dette her. (scroll ned til kapittel «Romjul og dager før helgedager»). Hvis arbeidsplanen legger opp til en arbeidstid utover det som er skissert i tariffavtalene, medfører dette overtid.

Etter medvirkning har det blitt enighet med arbeidsgiver om å lande på følgende skriv når det kommer til politianmeldelse.

Skrivet baserer seg på ordensreglementet i skolen som sier at anmeldelse er hovedregelen.

Del gjerne skrivet med verneombudet og leder på din skole.

Lenke til TAVLA

Har du spørsmål rundt dette, ta kontakt med oss i fylkesstyret.

Full bemanning hele dagen trenger vi i barnehagen.jpg

Vi ønsker alle medlemmer hjertelig velkommen til 1. maifrokost i Lærernes Hus, Osterhaus gate 4A.

Dørene åpner klokken 10.00, og programmet starter 10.30. I tillegg til hyggelig samvær byr vi på gode snitter, pølser og en kakebit. Det vil bli sang, dikt og appell. Vi har eget plakatverksted for barna. Romsås Janitsjar vil spille for oss på frokosten og gå sammen med oss i toget. Litt før klokken 12 beveger vi oss til Youngstorget hvor vi kan høre flere appeller før vi går i tog.

Fylkesstyret har i år valgt følgende paroler som vil bæres bak vår fane:

• Lærere for fred – vær barnas stemme!
  • En pensjon å leve av for alle!
  • Full bemanning hele dagen, trenger vi i barnehagen!

Vi vil i tillegg ha håndplakater.

Vi gleder oss til å feire arbeidernes internasjonale kampdag sammen med deg! Ta gjerne med familie og kolleger.

For at vi skal kunne beregne riktig matbestilling må du melde deg på via vår nettside. Påmeldingsfristen er 24. april.

Last ned plakat og heng den gjerne opp på arbeidsplassen

Tirsdag 7. mai 14.00 – 16.00 arrangerer Utdanningsforbundet et webinar om de modulstrukturerte læreplanene i voksenopplæringen som innføres august 2024.

Målet er å informere lærere som skal å undervise etter ny ordning fra høsten av om blant annet konsekvensene for lærernes arbeidssituasjon og erfaringer fra forsøkene.

Målgruppa er lærere i voksenopplæringa, tillitsvalgte og andre som har interesse for voksenopplæringa. Seminaret er gratis og foregår digitalt på Zoom. Det vil bli mulighet for å stille spørsmål. Det blir gjort opptak.

Webinaret vil blant annet handle om:

• Bakgrunn og mål med moduliseringen
  • Hva innebærer fleksibilitet og tilpasning til den enkeltes utgangspunkt og behov?
  • Erfaringer fra forsøkene
  • Hva gjør myndighetene for å støtte kommuner og fylkeskommuner som skal i gang med dette?
  • Hvilke konsekvenser får moduliseringen for lærerens arbeidssituasjon?
  • Litt om lovverket, noen utfordringer og hva Utdanningsforbundet mener det er viktig å jobbe videre med

Klikk her for å melde deg på og få tilsendt zoom-lenke