– Vi må stå opp for mangfold, likeverd og inkludering

– Vi som er lærere og ledere i barnehager og skoler skal og må stå opp for et inkluderende samfunn. Dette er helt i tråd med viktige verdier Pride løfter fram, understreker Geir Røsvoll.

Like årvisst som at hestehoven stikker fram om våren eller at løvet faller av trærne om høsten, er feiringen av – og debatten om – Pride hver juni måned.

25. juni er det to år siden den grusomme terrorhandlingen som var rettet direkte mot det skeive miljøet. Handlingen viste oss at vi fortsatt har en stor jobb å gjøre med inkludering og toleranse i samfunnet vårt.

Dette arbeidet starter allerede i barnehagen. Barnehagens og skolens mandat i dette er klokkeklart:

Vi skal bidra aktivt til inkludering og likeverd, og vi skal aktivt motarbeide alle former for diskriminering. Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet

– Med andre ord er verdigrunnlaget skoler og barnehager står på, som samhold, solidaritet, respekt og toleranse og alles rettighet til fritt å leve sin egen identitet noe som Pride også står for.

Viktig markering

Pride-markeringen er en viktig, positiv og festfylt markering av mangfold og inkludering. Det er svært viktig for mange enkeltmennesker, og det er viktig for oss alle som fellesskap og som samfunn.

– Et inkluderende samfunn er bedre for alle, og burde være selvsagt for alle som mener alvor med likeverd.

– Skoler og barnehager er svært viktige arenaer i det daglige inkluderingsarbeidet, og Pride er en fin anledning til samtaler om og feiring av mangfold, mener Røsvoll.

Ikke verdinøytrale

Røsvoll minner om at skolen og barnehagen er ikke verdinøytrale. De skal stå opp for mangfold, likeverd og toleranse. Inkludering og gjensidig respekt kan ikke bare vedtas, det må praktiseres, læres og erfares.

– Alle barn skal fra de er små vite at de er akseptert for den de er, og vi lever i et samfunn der ulike kjønnsuttrykk har en naturlig plass i skolen og barnehagen. Dette gjør at flere i mye større grad kan leve åpent som dem de er i dag enn for noen år siden, og vi skal bidra til at dette fortsetter.

Han mener temaet er viktig å snakke om i både barnehagen og skolen fordi barn har ulike familiebakgrunner.

– Vi skal respektere ulike familiekonstellasjoner, legger han til.

Skoler må kunne flagge

Røsvoll synes det er sterkt beklagelig at en debatt om skoler skal flagge eller ei skygger for de viktige budskapene. Derfor er skoleeiers forbud eller påbud ikke heldige. Hver skole må finne sin måte å inkludere Pride-feiringen i sin undervisning, og flagging må være lov.

– Som Erna Solberg så viktig påpekte, ingen «eier» Pride-flagget. Flagget er et symbol på skeivt mangfold og inkludering, og rammeplanen og opplæringsloven sier at vi skal bidra til inkludering og likeverd. En feiring av mangfoldet, med flagging, er derfor en naturlig del av det arbeidet.

– La oss ikke glemme det aller viktigste budskapet: Vær den du er og elsk den du vil. La oss feire kjærligheten, avslutter Røsvoll.

Hør Lærerrommets podkast om hvordan du kan ta tak i kontroversielle tema i klasserommet: 

Episode 110: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen

Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse. 

 

Hør Utdanningsnytts podkastepisoder om hva som er greit å si: 

Hva skal man si? (utdanningsnytt.no)

Utdanningsdirektoratet har laget en ressursside om demokrati, mangfold og Pride. Her kan du finne råd og støtte til hvordan dere kan jobbe med disse temaene med utgangspunkt i rammeplanen for barnehage og i læreplanen:

Demokrati, mangfold og pride (udir.no)