Lærerrommet: Korona og de sårbare elevene

Hvilke elevgrupper er mest sårbare under koronakrisen? Hvordan kan lærere og fagfolk best hjelpe dem nå, på skolen eller på hjemmeskolen? – Vi må vurdere om det trengs krisepakker, sier Steffen Handal.

Hør episoden her:

Episode 43: Korona og de sårbare elevene

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Lærerrommets episode i Spotify

Sårbare elever er ingen homogen gruppe, og mange elever sliter ekstra mye nå med stengte skoler. Dette, og løsninger for gruppa, er tema for episode 43 av podkasten Lærerrommet. 

Spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen (oppdateres)

– Vi må vurdere om det trengs krisepakker. Vi har krisepakker for næringsliv og krisepakker for helsevesenet. Situasjonen vi er i rammer noen elever og deres familier helt utrolig hardt, sier Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet i episode 43 av Lærerrommet.

– Myndigheten er nødt til å stille opp for at vi skal kunne gi disse elevene et tilbud som er mye bedre enn i dag, i hvert fall hvis dette strekker ut i tid, mener Handal.

– Ikke vent retningslinjer

Regjeringen åpner for at flere sårbare elever kan komme til skolen mens den er stengt. Og i episoden kommer det fram hvor sammensatt og ulik gruppa med sårbare elever er.

Foruten Handal er episodens gjester rektor Hilmar Flatabø ved Tøyen skole i Oslo og seniorrådgiver Terje Dalen ved Statped sørøst ved fagavdeling sammensatte lærevansker.

– Jeg tror også at kommuner og fylkeskommuner er nødt til å tilta seg en posisjon her, ikke vente for lenge på sentrale myndigheter, men gjøre den jobben som skal til for disse elevene raskt, sier Handal.

– Det gjelder for veldig mange lærere generelt i denne situasjonen vi er nå. Her er det om å gjøre å finne gode løsninger, og ikke sitte og vente på retningslinjer og regler. Jeg tror det vil være stor forståelse for at man bruker litt mer ressurser og at man tenker utenfor boksen, det er min klare oppfordring, understreker Handal.

– Vi er i en situasjon preget av krise og hvordan skal vi takle det uforutsette? Da må vi improvisere.

– Dårligst forutsetninger

Handal tror koronakrisen utfordrer det likeverdige opplæringstilbudet. Han får støtte av Dalen i Statped rundt dette.

Dalen mener elever som har omfattende spesialundervisning lider mest nå under koronakrisen, særlig elever med store psykiske vansker og de med store lærevansker.

– Generelt sett er det de som savner skolen mest og generelt har dårligst forutsetninger for å få god nettbasert opplæring, og evne til å jobbe selvstendig. Denne gruppa er det nå vanskeligst å designe alternative læringsformer for, mener Dalen.

Han viser til at Statped er tilgjengelige.

– Forvirring, stress og frustrasjoner, sinne og tristhet i denne elevgruppa, er vanlig nå, sier Dalen.

Dalen trekker også fram at opplæringen til denne elevgruppa nå er veldig varierende fra kommune til kommune, og fra skole til skole.
I episoden pekes det på flere forslag til løsninger for den sammensatte elevgruppa som er mest sårbar.

Rektor Flatabø på Tøyen skole på Oslo øst sier det er en vanskelig jobb å skulle plukke ut sårbare elever som skal få komme på skolen, og ikke ha hjemmeskole fortsatt.

– Noen elevgrupper markerer seg kanskje kraftigere, de som kommer fra veldig sårbare hjem og som trenger å komme seg ut, sier rektoren.

– Men så er det alle de andre. I mitt område bor mange i trange leiligheter, der kan det være mange barn. Språk er også en utfordring. Det er mange barn her vi tenker vi må støtte og hjelpe hjemme, for alle kan ikke komme på skolen nå som skolen er stengt.

Flatabø fullroser skolens lærere, som gjør hva de kan for elevene.

– Vi er heldige med ansatte som behersker mange språk og kan ringe hjem til foreldre som ikke snakker så godt norsk, veilede og hjelpe dem, og hjelpe til med å snakke med barn som er nye i Norge, sier rektoren.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder så langt.

Saker om koronakrisen

Flere saker om koronakrisen