UKEINFO 41-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Geir Røsvoll.jpg
Fylkesleder i Trøndelag, Geir Røsvoll, er innstilt som ny leder av Utdanningsforbundet av en samlet valgkomite. Foto: Trøndelag UDF/Thor Nielsen

Valgkomiteen i Utdanningsforbundet har lagt fram sin innstilling til ny ledelse i Utdanningsforbundet. Tidligere fylkesleder i Utdanningsforbundet Oslo, Terje Vilno, er innstilt som 1. nestleder.

Geir Røsvoll er foreslått som leder. Terje Vilno og Ann Mari Milo Lorentzen er foreslått som henholdsvis 1. og 2. nestleder.

– Vi er veldig godt fornøyde med den ledelsen vi har funnet og mener de sammen utgjør et godt lag med ulik kompetanse som utfyller hverandre, sier leder i valgkomiteen, Ottar Stordal.

– En ledelse skal speile både utdanning, erfaringsbakgrunn, bredde, geografi og mangfold i organisasjonen. Alle vet at det er krevende å være leder i landets nest største fagorganisasjon, med over 190 000 medlemmer. Vi tror vi har funnet den riktige miksen og håper dette blir tatt godt imot av medlemmer og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet, sier Stordal.

Geir Røsvoll er i dag fylkesleder for Utdanningsforbundet Trøndelag. Han har bakgrunn som lærer i grunnskolen.

Terje Vilno er i dag lærer på Hellerud videregående skole i Oslo. Han sitter nå i Utdanningsforbundets sentralstyre og har tidligere vært leder for Utdanningsforbundet Oslo.

Ann Mari Milo Lorentzen er barnehagelærer med bakgrunn fra Tromsø. Hun er i dag tillitsvalgt og sitter i Utdanningsforbundets sentralstyre.

Deltakere på NLS lederforum 2023. Lena Norup fra UDF Oslo er nr. 3 fra venstre.

Nordisk Lærerorganisasjoners Samråds lederforum var siste uke på nordisk samling på Island hvor temaet var «Attraksjonskraft for å være ledere». Utdanningsforbundet Oslo var representert med lederrepresentant i fylkesstyret, Lena Norup.

NLS lederforum er et forum for ledere fra alle pedagogiske områder og skoleformer i medlemsorganisasjoner i de nordiske landene.

Deltakerne fordypet seg blant annet i følgende spørsmål: «Hvordan arbeider vi for å gjøre yrket attraktivt for ledere og hvordan jobber vi for å beholde ledere i yrket.»

Velkommen til alle medlemmer som vil være med, med eller uten korerfaring, om du føler deg god til å synge eller ikke og med godt humør.

Møt opp i Brynsengveien 2 hos Utdanningsforbundet Oslo i 2. etasje klokka 13. Det er ringeklokke ved døra inn fra snuplassen.

Korøvelsen varer til klokka 16, og etterpå håper vi flest mulig har lyst til å bli med ut for å spise litt og hygge oss sammen.

Profesjonsetikk - våre verdier og vårt etiske ansvar. På denne siden finner du blant annet profesjonsetiske dilemmaer som vi i Oslo tidligere har publisert gjennom UKEINFO, og andre relevante artikler om profesjonsetikk.

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning inviterer til konferanse for skoleledere, forskere og andre interesserte innen utdanningsfeltet. Skolelederdagen 2023 tar et faglig tilbakeblikk på 20 år med master i utdanningsledelse på UiO og retter samtidig blikket mot fremtiden. Velkommen til en dag med faglig påfyll!

Tid: 3. november 2023

Sted: Georg Sverdrups Hus, Universitetet i Oslo

Påmeldingsfrist: 20. oktober

I år feirer Institutt for lærerutdanning 20 år med masterprogram for Utdanningsledelse ved ILS. I forbindelse med deres årlige Skolelederdag fredag 3.11, vil de markere dette.