NLS lederforum 2023: Hvordan gjøre yrket attraktivt for ledere?

Nordisk Lærerorganisasjoners Samråds lederforum var siste uke på nordisk samling på Island hvor temaet var «Attraksjonskraft for å være ledere». Utdanningsforbundet Oslo var representert med lederrepresentant i fylkesstyret, Lena Norup.

NLS lederforum er et forum for ledere fra alle pedagogiske områder og skoleformer i medlemsorganisasjoner i de nordiske landene.

Deltakerne fordypet seg blant annet i følgende spørsmål: «Hvordan arbeider vi for å gjøre yrket attraktivt for ledere og hvordan jobber vi for å beholde ledere i yrket.»

Framsnakking av lederrollen og bedring av arbeids- og lønnsvilkår preget innleggene og diskusjonene. Hvordan man skal arbeide med mentorordningen for rektorer og styrere (en modell som bør undersøkes mer fra et nordisk perspektiv) var også et viktig tema i diskusjonene.

Et tema på forumet var Barn som en ”helhet”. To representanter fra Akranes kommune presenterte den nye islandske loven som muliggjør et tverrfaglig samarbeid mellom barnehage/skole, sosial- og helse og fritid og med søkelys på barnet som en helhet. Barnets beste er i fokus, noe som i praksis gjør kommunikasjonen mellom barnehage/skole, sosial- og helsevesenet og de som følger opp i fritiden, har en mer åpen linje og informasjon overføres lettere.

Fra Norge presenterte Inger Grødem Haraldsen (sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, og leder av det sentrale lederråd), muligheter og utfordringer med den kommende opplæringsloven og orienterte om funnene fra rapporten om barnehagestyreres arbeidsoppgaver.

Det var også tid til studiebesøk, hvor ulike grupper fikk besøke enten en barnehage med utepedagogisk aktivitet, en grunnskole eller en videregående skole med søkelys på det pedagogiske undervisningsrommet og elevmedvirkning.

Nysgjerrig på mer informasjon?

Faktaboks:
NLS (Nordisk Lærerorganisasjoners Samråd) er et samarbeidsorgan for de nordiske lærerorganisasjonene innenfor hele utdanningsfeltet. NLS er et forum for utveksling av informasjon og erfaring mellom de tilknyttede organisasjonene, men også for det nordiske og internasjonale arbeidet. En av hovedoppgavene til NLS er å fremme pedagogisk utvikling innen utdanningsfeltet og å arbeide for en heving av lærernes status i samfunnet.