UKEINFO 07-2024

Ukeinfo sendes ut til alle tillitsvalgte, medlemmer i kontaktforum, ledermedlemmer og lederråd i Utdanningsforbundet Oslo. Vi ber tillitsvalgte videresende relevant informasjon til medlemmer på sin arbeidsplass.

Vi har for tiden redusert bemanning og kapasitet på fylkeskontoret. Av den grunn er det sentralleddet som drifter vårt sentralbord, og det kan oppleves vanskeligere å få kontakt med oss på telefon.

Vi kan fortsatt kontaktes på e-post [email protected], men noe lengre svartid må påregnes.

Følg oss på Instagram! Der vil vi jevnlig oppdatere med tariffinformasjon og andre relevante saker for våre medlemmer.

Instagram Utdanningsforbundet Oslo

Del gjerne også med dine kollegaer!

Dette er kurset for deg som lurer på hvordan læreplanenes målsetninger om at elevene skal lære historisk empati kan realiseres i klasserommet, og som leter etter praktiske tips til hvordan det kan gjøres. Kurset foregår på Zoom.

For å forstå mennesker fra andre tider og kulturer enn oss selv trenger vi å forstå deres perspektiv på verden og betingelsene de levde under. Kurset vil gi en praktisk innføring i hvordan lære elevene å unngå synsing, føleri og ekkokammer og heller ta informerte beslutninger om hvordan de forstår andre mennesker, men også seg selv som produkt av egen tid.

I kurset får du presentert en modell for utvikling av historisk empati, samt flere eksempler på undervisningsopplegg og hvordan vurdere elevenes historiske empati. Du vil også lære hvordan utvikling av historisk empati også lærer elevene å mestre livene sine og utøve medborgerskap.

Presentasjon av kursholderen:

Ketil Knutsen er professor i historie og historiedidaktikk ved Universitetet i Stavanger, hvor han forsker på skolens og politikkens historiebruk. Han har undervisningserfaring fra både grunnskole og videregående skole.

Kurset avholdes digitalt via Zoom mandag 18. mars kl. 14:30 - 16:00.  Påmeldingsfrist er 04.03.2024

Mer informasjon og påmelding: Historisk empati, perspektiver og sammenhenger (utdanningsforbundet.no)

Temaet for møtene er regjeringens forslag til endringer i barnehageloven og finansiering av private barnehager. Hensikten med møtene er å informere om hvilke endringer som er foreslått, hva Utdanningsforbundet mener om de foreslåtte endringene og svare på spørsmål fra medlemmene.

Medlemsmøte barnehage. Foto

Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll vil starte møtene med en politisk innledning. Deretter vil Nicolai Christian Stensig og Hanne Fehn Dahle informere om forslagene til endringer, før det åpnes opp spørsmål.

Tidspunkt for møtene er:
- onsdag 28. feb. kl. 18:00 - 20:00
- mandag 4. mars kl. 18:00 - 20:00

Møtet vil foregå på Zoom. Registrer deg for å få tilsendt lenke.

Mer informasjon og påmelding:
Medlemsmøte for medlemmer i private barnehager #1 (utdanningsforbundet.no)
Medlemsmøte for medlemmer i private barnehager #2 (utdanningsforbundet.no)

Er du realfagslærer og ønsker inspirasjon til å bruke programmering i egen undervisning? Trenger du kanskje å utvide repertoaret og leter etter flere måter å bruke programmering i klasserommet på? Da er dette kurset for deg. Kurset avholdes på Lærernes hus i Oslo.

Kurset vil inneholde en blanding av presentasjon og verksted, der konkrete eksempler på bruk av programmering i ulike fag vil bli vist. Vi vil gå gjennom og vise eksempler på bruk av programmering i 1P, 2P, 1T, R1/R2, S1/S2, naturfag, biologi, og fysikk. Det vil blant annet bli gitt eksempel på programmering i sannsynlighet, bruk av datasett i undervisningen, og programmering på eksamen.

Forventning til deltakerne:
Du må ha installert programvare på din PC før kursstart. Informasjon om dette vil bli sendt ut før kursstart.
Forventet forkunnskap til kurset er å kunne lage enkle programmer i programmeringsspråket python som inneholder betingelser (if-setninger) og løkker (for- og while-løkker). For at workshopøkta skal bli god, bør du ha tenkt gjennom hva du ønsker å jobbe med.

Kurset avholdes tirsdag 12. mars kl. 10:00 - 16:00 i Lærernes hus, Osterhaus' gate 4A.

Mer informasjon og påmelding:

Programmering for lærere i videregående opplæring, Oslo (utdanningsforbundet.no)