Programmering for lærere i videregående opplæring, Oslo

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 12. mars kl. 10:00 - 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps

750,- (Medlem)

1 800,- (Ikke-medlem)

0,- (Studentmedlem- gratis)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
E-post: [email protected]
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Nicolaysen
E-post: [email protected]
Telefon: 48024062

Er du realfagslærer og ønsker inspirasjon til å bruke programmering i egen undervisning? Trenger du kanskje å utvide repertoaret og leter etter flere måter å bruke programmering i klasserommet på? Da er dette kurset for deg. Kurset avholdes i Oslo.

Kurset vil inneholde en blanding av presentasjon og verksted, der konkrete eksempler på bruk av programmering i ulike fag vil bli vist. Vi vil gå gjennom og vise eksempler på bruk av programmering i 1P, 2P, 1T, R1/R2, S1/S2, naturfag, biologi, og fysikk. Det vil blant annet bli gitt eksempel på programmering i sannsynlighet, bruk av datasett i undervisningen, og programmering på eksamen. Det vil også være to parallelle økter hvor deltakerne kan velge mellom 1P/2P eller 1T, og naturfag eller R- og S-matematikk. Dagen avsluttes med en workshop for utvikling av egne opplegg. Gjennom hele dagen oppfordrer vi til spørsmål og diskusjon.

Forventning til deltakerne:
Du må ha installert programvare på din PC før kursstart. Informasjon om dette vil bli sendt ut før kursstart.
Forventet forkunnskap til kurset er å kunne lage enkle programmer i programmeringsspråket python som inneholder betingelser (if-setninger) og løkker (for- og while-løkker).
For at workshopøkta skal bli god, bør du ha tenkt gjennom hva du ønsker å jobbe med.

Presentasjon av kursholdere:
Morten Munthe
er lærer ved Oslo Handelsgymnasium, og har undervisningskompetanse i matematikk, fysikk, og biologi. Siden 2014 har han også jobbet ved lærerutdanningen ved NMBU. I 2022 fullførte han doktorgraden sin ved NMBU der han forsket på bruk av programmering i matematikkundervisningen på vgs. I 2023 vant han også Holmboeprisen for god matematikkundervisning.
Hanne Øygarden jobber som lærer ved Tangen videregående skole i Kristiansand og har undervisningskompetanse i matematikk og fysikk. Hun har jobbet fire år som fagkoordinator for matematikk og programmering ved NMBUs etterutdanning for lærere, og har holdt mange kursrekker om programmering i fag for lærere.
Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.