Medlemskveld for ledermedlemmene i Utdanningsforbundet

Torsdag 14. oktober inviterte Utdanningsforbundet Narvik til Medlemskveld for ledermedlemmene.

Det var en engasjert  gruppe med  ledere fra private og kommunale barnehager, grunnskole, videregående skole og fagskole som møtte.

Trond Hagen, lederrepresentant i styret til Utdanningsforbundet Nordland og leder av Lederrådet UDF Nordland, var invitert for å møte våre ledermedlemmer og høre hva som rører seg i blant medlemsgruppen i Narvik.  

Han innledet møtet med et innlegg rettet mot ledere i barnehage og skole, i forhold til sin  viktige jobb som profesjonsledere og hva Utdanningsforbundet er og ønsker å være for ledermedlemmene.  

Ledelse i vår sektor er mye mer enn å administrere pålegg og direktiver – styring. Det handler om å lede høyt kvalifiserte profesjonelle yrkesutøvere. Da er innsikt i lærernes utfordringer, dialog med de tillitsvalgte og tillit til profesjonsutøverne viktigere verktøy enn styringsretten. Han poengtere hvor viktig jobb lederne gjør i drift og utvikling av barnehage og skole i Norge. Han berømmet lederne for innsatsen under den krevende perioden med pandemi. For Utdanningsforbundet er lederne en viktig medlemsgruppe som skal oppleve Utdanningsforbundet som en ressurs både faglig og personlig. De skal føle seg hjemme både i profesjonen og i organisasjonen.

Utdanningsforbundet ser det som en styrke at ledere og lærere i hele utdanningssystemet er samlet under samme tak. Vi er en profesjon som jobber for et mål – den tryggeste barnehage- og skolehverdagen og den beste utdanningen for barn og elever.

I sitt innlegg kom han også inn på hva Utdanningsforbundet gjør for ledermedlemmer i form av forhandlinger angående lønns- og arbeidsvilkår, råd i lederfaglige spørsmål fra lederhjelpen og mulighet til å delta i lederforum. Gunstige medlemstilbud og andre medlemsfordeler ble også presentert.

Lederrepresentant i lokallaget, Marit Edvardsen presenterte seg og holdt også et engasjerende innlegg. Hun argumenterte også for hvor viktig det er at lederne i utdanningssektoren er i samme organisasjon som lærerne. Vi er ikke motparter, men skal samarbeide mot samme mål.  Hun oppfordret lederne til å aktivt bruke og kommunisere med forbundet.

Oppsummeringen etter den påfølgende gruppediskusjon om hva lederne mener at Utdanningsforbundet skal fronte var ganske klar. Tid til pedagogisk ledelse og utviklingsarbeid er en sammenfallende utfordring i barnehage, grunnskole videregående skole og fagskole. Arbeidsmengde, stort ansvar, krysspress fra brukere, ansatte og arbeidsgiver, gjør at dette er en gruppe det blir mer og mer utfordrende å rekruttere til og til å beholde ansatte i.

De kommunale lederne som var til stede kom også med konstruktive innspill til hvordan de kan bli tatt med i medbestemmelses prosessen som hovedtillitsvalgte har med

administrasjonen, og hvordan utveksling av informasjon mellom HTV og lederne vil være med å styrke Utdanningsforbundet i medvirkningsarbeidet opp mot arbeidsgiver. Planen videre er derfor å opprette egen møtearena for de kommunale lederne. Målet etter møtet er også å få til flere slike møter der alle ledermedlemmene får møtes til faglig påfyll og utveksling av erfaringer på tvers av barnehage- og skoleslag.