Nordstumoen - En unik skole

Storsteigen videregående skole, skolested Nordstumoen ligger i Stor-Elvdal kommune. Skolen foreslåes nedlagt, men mange nevner skolen som et viktig tilbud for elever med særskilte behov i sine høringsinnspill til Innlandet fylkeskommune.

Nordstumoen er ingen ordinær nærskole, men en skole for hele Innlandet fylke. Skolen gir et spesialpedagogisk og miljøterapeutisk tilbud, 24 timer i døgnet, til elever med særskilte behov. Her legges det vekt på å trene opp både sosiale og praktiske ferdigheter, slik at elevene skal bli selvstendige voksne som kan stå i en jobb, bo for seg selv og også ha en meningsfylt fritid. Skolen har drevet i 65 år, men kan nå bli avviklet fordi tilbudet ikke er lovpålagt.

Selv om tilbudet ved Nordstumoen ikke er et lovpålagt tilbud, mener fylkesstyret at tilbudet er så unikt og har så stor verdi for de elevene som går der at det ikke må avvikles.Gry Rollag Føsker, kontaktperson videregående opplæring/fagskole

- Selv om tilbudet ved Nordstumoen ikke er et lovpålagt tilbud, mener fylkesstyret at tilbudet er så unikt og har så stor verdi for de elevene som går der at det ikke må avvikles. Utdanningsforbundet Innlandet anbefaler heller at fylkeskommunen utreder muligheten for å skille ut skolested Nordstumoen fra Storsteigen videregående skole, og for å etablere en finansieringsordning i samarbeid med stat og kommuner for den delen av dagens tilbud som ikke er lovfestet, sier Gry Rollag Føsker, kontaktperson videregående opplæring/fagskole i Utdanningsforbundet Innlandet.

De ansatte ved Nordstumoen har skrevet et høringssvar hvor de argumenterer for skolens fremtid.

- Det handler om mer enn fagbrev og karakterer. Det handler om dannelse av hele mennesket. Vi bidrar sterkt til at en elevgruppe lærer å ivareta hverdagen sin for å kunne fungere best mulig sosialt og i samhandling med samfunnet ellers, sier Lisbeth Torvik som er arbeidsplasstilllitsvalgt ved skolen

I høringssvaret beskriver de at de tar imot mange elever som har dårlige erfaringer fra skolehverdagen med utenforskap og mobbing.

Vi er en unik skole som klarer å skape trygghet og gode rammer rundt elevene, og på den måten ser vi at elever som var på vei ut av skolen, klarer å stå skoleløpet ut.Lisbeth Torvik, arbeidsplasstillitsvalgt ved Nordstumoen

- Mange av elevene våre har utfordringer som kan gjøre skolehverdagen vanskelig. Vi har over flere år også fått henvendelser fra andre videregående skoler angående elever som ikke håndterer eller mestrer den ordinære skolehverdagen. I disse tilfellene er Nordstumoen et godt alternativ. Vi er en unik skole som klarer å skape trygghet og gode rammer rundt elevene, og på den måten ser vi at elever som var på vei ut av skolen, klarer å stå skoleløpet ut, sier hun.

Kompetanse kan ikke uten videre erstattes lokalt

Utdanningsforbundet Stor-Elvdal har også levert høringssvar i Innlandet fylkeskommune. Her har de flere kommentarer til fylkeskommunedirektørens innstilling.

Laget rundt elevene på Nordstumoen består av flere yrkesgrupper. Vi har faglærere og yrkesfaglærere med spesialpedagogisk kompetanse, sykepleier, spesialsykepleier, sosionom og vernepleier. Dette er kompetanse som ikke finnes i denne sammensetningen på andre skoler og kan ikke uten videre erstattes lokalt.Mari Kværnes, lokallagsleder i Utdanningsforbundet Stor-Elvdal

- Det er beskrevet at elevene ved Nordstumoen vil kunne få tilbud om tilpasset opplæring på nærskolen. Det er også henvist til at elevgruppens sammensetning er endret og at det er mindre ressurskrevende elever enn det intensjonen med Nordstumoen var. Vi er ikke enig i denne konklusjonen. Laget rundt elevene på Nordstumoen består av flere yrkesgrupper. Vi har faglærere og yrkesfaglærere med spesialpedagogisk kompetanse, sykepleier, spesialsykepleier, sosionom og vernepleier. Dette er kompetanse som ikke finnes i denne sammensetningen på andre skoler og kan ikke uten videre erstattes lokalt, sier Mari Kværnes, lokallagsleder i Stor-Elvdal.

Det er flere lokallag og klubber som også har levert kommentarer knyttet til skolestedet Nordstumoen og Kværnes trekker noen av disse frem i sitt høringsinnspill.

- Vi viser til høringsuttalelse fra klubben i Utdanningsforbundet ved Solør vgs. og lokallaget i Åsnes som sier dette om avdelingssted Nordstumoen: “Hvis nærskolene skal ta over denne elevgruppen vil det kreve ekstra øremerkede midler til hver skole. Der Nordstumoen kan bruke samme ressurs på flere elever samtidig må de enkelte nærskolene måtte fullfinansiere slike ressurser for hver enkelt elev. De videregående skolene sliter allerede i dag med å tilfredsstille elevers behov for ekstra tilrettelegging, med tanke på både tilgang på kvalifisert personell og penger til å lønne disse, sier Mari.

Det store bildet

Gry Rollag Føsker er glad for at mange trekker frem Nordstumoen som en viktig skole.

Det blir et kaldt samfunn dersom vi ikke kan ha et tilbud som favner bredere og videre enn å få elevene gjennom skoleløpet og inn i læretid eller høgskole/universitet.Gry Rollag Føsker

- Det er ikke alt som er målbart i karakterer. Det blir et kaldt samfunn dersom vi ikke kan ha et tilbud som favner bredere og videre enn å få elevene gjennom skoleløpet og inn i læretid eller høgskole/universitet. Det handler om å gis mulighet til å leve meningsfylte liv, til å kunne bo i egen leilighet og til å erverve kompetanse som denne elevgruppa kan nyttiggjøre seg videre i livet. Her har de et fellesskap som er unikt. På nærskolene sine vil de ofte være alene og falle utenfor fellesskapet. Vi kan ikke bli så fattige i rike Norge, sier Gry.

Bilde av flere tillitsvalgte, kvinner og menn som står oppstilt foran en vegg. FOTO: Tone Stangnes Gjerstad

Sparer vi penger eller flytter vi kostnader?

En videregående skole er arbeidsplasser, skoleplasser, lærere, elever, vaktmestere, nærmiljø, trygghet, utfordringer, yrkesfag, studiespesialisering, tilpasset opplæring og mye mer. Den videregående skolen i området er hjertet, limet og manges hverdag. En hverdag de er stolte av og som man ikke ønsker skal forsvinne. Det viser de mange høringssvarene fra klubber og lokallag.

13.09.2024

Bilde av Torill Beitdokken. FOTO: Tone Stangnes Gjerstad

Andre løsninger enn nedskalering

Utdanningsforbundet Innlandet mener at normtallsmodellen burde vært tatt opp til diskusjon og vurdert før man satte i gang arbeidet med skole- og tilbudsstrukturen. Dette er et av temaene som tas opp i Utdanningsforbundet Innlandet sitt høringssvar.

10.09.2024