Nytt fra kontaktforum Barnehage

Her kan du lese det siste nyhetsbrevet fra vårt barnehageforum.

Hei alle medlemmer i barnehager i Finnmark

Barnehageforum Finnmark hadde fysisk møte i Alta. Det består av 7 representanter som til daglig jobber i barnehager, samt Grethe Grindhaug og Hege Riise fra Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Finnmark. Vi hadde oppe saker som statistikk og tall for barnehagesektoren og der ser vi tydelig en flukt fra yrket vårt. Det er bemanningskrise i barnehagene og økende bruk av dispensasjoner. Vi diskuterte mulige tiltak for å rekruttere og beholde kompetansen i barnehagene. Vi evaluerte barnehagedagen, så på strategien «Tid for de minste» i Strategisk plan, tariff og lønnsforhandlinger, sykefravær, emosjonelle krav og belastninger og IA-bransjeprogram barnehage. Les mer her: Nytt fra Kontaktforum barnehage (utdanningsforbundet.no)

Bilde2.png

Strategisk plan for UDF gjelder i et år fra august, og har 4 satsingsområder:

Lærerrollen og laget rundt barn og elever​, En framtidsrettet tariffpolitikk​, Tid for de minste (økt bemanning med flere barnehagelærere og styrerressurs) og kvalitetsutvikling på skolens premisser. Strategisk plan for det politiske arbeidet i Utdanningsforbundet 2024–2025

Vi kommer gjerne på medlemsmøter/klubbmøter! Inviter oss gjerne til å være med, vi kan ha ulike tema og opplegg om ønskelig.

Jeg og Mette H. Medby var på besøk på stortinget sammen med RSK’ene og Finnmarksrådene. Vi møtte vikaren for Kunnskapsminister Karin Nessa Nordtun, statssekretær Sindre Lysø. Se nyhetsoppslag: Besøk på Stortinget

Lønnsoppgjøret er i havn for tariff-områdene KS 1.mai, PBL 30.mai, Spekter 5.juni og Virke 19.juni.

Alle fikk reallønnsvekst med en ramme på 5,2% med virkningsdato fra 1.5.

I KS og Virke er 1,1% av oppgjøret avsatt til lokale forhandlinger til høsten. Med virkningsdato 1.10.

I FUS er ikke forhandlingsdato satt, men blir trolig i august.

Dette skal du nå tjene - minste lønn fra 1.5.2024:

Lønnstabell KS (utdanningsforbundet.no)

Lønnstabell PBL: Dette skal du tjene (utdanningsforbundet.no)

KURS, møter og seminar:

«Samisk innhold i barnehager» 23.09 for pedagoger, på Zoom kl 14.30-16.00

Samisk innhold i alle barnehager – fra lovverk til praksis (utdanningsforbundet.no)

Ikke gå glipp av vårt UNG-seminar i Alta 26.-27.9. for alle medlemmer under 36 år! Det er både faglig, sosialt og artig.

E-post med påmelding kommer til alle medlemmer under 36 år medio aug.

Styrerkonferanse 4.-5.11 i Trondheim - Styrerkonferansen 2024 (utdanningsforbundet.no)

Sjekk ut: Kurskalender (utdanningsforbundet.no)

Saker du lurer på?

Fylkeslaget har også egen hjemme- og Facebook side