Nytt fra Kontaktforum barnehage

«Nesten 50% av barnehagene i Finnmark driver på dispensasjon»

Barnehageforum – Utdanningsforbundet Finnmark hadde møte i Alta tirsdag 28.mai. Her tok man blant annet opp tall og statistikk fra barnehagesektoren i fylket til diskusjon.

Barnehageforum – Utdanningsforbundet Finnmark består av 7 representanter som til daglig jobber i barnehager, samt Grethe Grindhaug og Hege Riise fra Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Finnmark. Forumet skal være en stemme fra våre medlemmer i barnehagene inn til fylkesstyret, og de jobber med å fronte aktuelle saker ut mot lokallag og opp mot sentralleddet.

Bemanningskrise

Antall kvalifiserte barnehagelærere/pedagogiske ledere synker drastisk, og det er vanskelig å rekruttere nye og beholde de som jobber i barnehagene. Pedagognormen slår fast at det skal være en andel på 43% med barnehagelærerutdanning i barnehagene, men Finnmark har kun 36,5% av de ansatte godkjent utdanning (Desember 2023). Nesten 50% av våre barnehager driver på dispensasjon fra utdanningskravet eller pedagognormen. Barnehageforum mener at både bedre lønn, lønn for videreutdanning og ikke minst bedre arbeidsforhold, må til for å snu utviklingen. For å få bedre arbeidsforhold, er økt bemanning det viktigste tiltaket. Det å gå hjem å kjenne på at en ikke fikk sett alle barna og gitt dem det de trenger, er emosjonelt belastende og slik belastning over tid, sliter på helsa. (Sintef rapport - Relasjonelle og emosjonelle krav og belastninger i arbeidet).

Tid for de minste

Utdanningsforbundet har «Tid for de minste» som et av satsingsområdene for det kommende barnehageåret. Det vil si at hele organisasjonene skal jobbe for økt bemanning med flere barnehagelærere og styrket styrer ressurs i barnehagene. Mange kommuner har igangsatt tiltak for å rekruttere barnehagelærere. Blant annet i Lebesby kommune, har man et stabilitetstillegg på 80 000 kroner som utbetales etter 2 år for alle som har godkjent barnehagelærer og lærerutdanning. I Hammerfest kommune innfører man en treårig prøveordning knyttet til Kvalsund Barnehage, der alle ansatte får jobbe 80% med 100% lønn. De har også lønn over tariff og signeringsbonus, med bindingstid. Det gledelige med dette tiltaket er at det har kommet søknader fra barnehagelærere som jobber i andre yrker som nå ønsker seg tilbake i barnehagen på grunn av denne ordningen.

Reservestyrken

Barnehageforum diskuterte hva som må til for å få tilbake reservestyrken på over 18 000 barnehagelærere som jobber i andre yrker. Her foreslås økt bemanning og/eller mindre barnegrupper hovedtiltaket, og økt lønn som nummer to.

Sykefravær

Nav melder at sykefraværet i barnehagen er dobbelt så høyt som i resten av yrkeslivet og det koster arbeidsgiver og NAV store summer hvert år. Bare i Kommunale barnehager utgjør summen 2,7 milliarder årlig. I de barnehagene som var representert på møtet i kontaktforumet varierte sykefraværet hos de ansatte (egenmeldinger og sykemeldinger) fra 7% til over 40 % i første kvartal i år.

IA-bransjeprogram viser seg å få ned sykefraværet, forbedre arbeidsmiljøet og kvaliteten i barnehagene for de som har gjennomført programmet. Det jobbes med utfordringer som en kan gjøre noe med i barnehagen, og barnehager som har deltatt gir gode tilbakemeldinger. Det er utviklet gratis verktøy som alle kan bruke og kurs som alle barnehager kan melde seg på. Informasjon finnes på KS.no, bransjeprogram barnehage.

Verdens beste yrke?

Barnehageforum hadde også oppe saker som tariff, lønnsforhandlingene og evaluering av barnehagedagen. Barnehageforum ønsker også fremme det positive med å jobbe i barnehage. Det er tross alt et fantastisk yrke når rammeforholdene er på plass, ja kanskje til og med verdens beste?

Neste møte er satt til 17.september 2024.05.29

Hege Riise – Kontaktperson Barnehage og Fylkesstyremedlem