Prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft

Sentralstyret har vedtatt prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft (sentralstyresak 160/24). Etablering av prinsipper er ett tiltak for å styrke politikkområdet. Målet er at prinsippene skal bidra til å integrere klima- og bærekraftperspektivet som en del av Utdanningsforbundets politiske arbeid.

Utdanningsforbundet skal ivareta medlemmenes interesser når det gjelder lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår, og når det gjelder profesjonsfaglige og utdanningspolitiske spørsmål. Medlemmenes interesser er også utgangspunktet for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft. Utdanningsforbundet vil styrke fagbevegelsens og profesjonenes rolle i bærekraftig omstilling.

Å legge til rette for at barn og unge kan utvikle kompetanse for å fremme bærekraftig utvikling inngår som en del av lærerprofesjonens samfunnsmandat. Det organiserte arbeidslivet og et godt samarbeid mellom partene er en forutsetning for at omstilling til et bærekraftig arbeidsliv og samfunn skal lykkes. Lærerprofesjonens innflytelse på klima- og bærekraftsspørsmål utøves også gjennom medbestemmelse og andre former for formelt og uformelt partssamarbeid.

Overgangen til et bærekraftig samfunn må skje på en rettferdig måte. Goder og byrder må fordeles slik at det ikke skaper uheldige fordelingseffekter og økt ulikhet.

  • Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft er forankret i Vi utdanner Norge.
  • Utdanningsforbundet skal bidra til å virkeliggjøre bærekraftsmålene.
  • Utdanningsforbundet skal, som en del av det organiserte arbeidslivet og som en sentral utdanningspolitisk aktør, bidra til en rettferdig omstilling til et bærekraftig samfunn.
  • Klima- og bærekraftsspørsmål skal være en del av medbestemmelse og annet partssamarbeid.
  • Utdanning skal bidra til å fremme en bærekraftig samfunnsutvikling.
  • Saks- og politikkområder på alle nivå i organisasjonen skal ha et klima- og bærekraftsperspektiv når det er aktuelt og av betydning.
  • Tillitsvalgte skal vurdere når det er relevant å integrere et klima- og bærekraftsperspektiv i saks- og politikkområder på eget organisasjonsnivå.
  • Utdanningsforbundets styringsdokumenter skal ha et klima- og bærekraftsperspektiv der det er relevant.
  • Utdanningsforbundet skal arbeide for å redusere klimaavtrykket i egen organisasjon og for at alle nivå i organisasjonen drives på en bærekraftig måte.
  • Utdanningsforbundet skal aktivt bruke sitt medlemskap i Education International (EI), Nordiska Lärarorganisationers Samråd (NLS) og Unio for å fremme utdanningens og fagbevegelsens rolle for en bærekraftig og rettferdig omstilling nasjonalt og internasjonalt.