Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft
Sentralstyret har vedtatt prinsipper for Utdanningsforbundets arbeid med klima og bærekraft (sentralstyresak 160/24). Etablering av prinsipper er ett tiltak for å styrke politikkområdet. Målet er at prinsippene skal bidra til å integrere klima- og bærekraftperspektivet som en del av Utdanningsforbundets politiske arbeid.
Strategisk plan for det politiske arbeidet i Utdanningsforbundet 2024–2025
Strategisk plan er det årlige styringsdokumentet for sentralstyrets arbeid og det politiske arbeidet i alle ledd i Utdanningsforbundet. Strategisk plan utarbeides på bakgrunn av «Vi utdanner Norge», som angir Utdanningsforbundets overordnede politikk og vedtatte satsingsområder for landsmøteperioden.
Principles for Union of Education Norway’s international work
The international work carried out by the Union of Education Norway (UEN) is embedded in a
set of principles. Our goal is to lobby the authorities, build networks and share knowledge both at home and abroad.
01.09.2022
En politisk plattform for det digitale skiftet – grunnlagsdokument for Utdanningsforbundets digitaliseringspolitikk
Utdanningsforbundet vil arbeide for at det digitale samfunnet skal være et godt samfunn å leve i, og vil gjennom utdanning fremme digitaliseringens positive sider og søke å begrense de negative.
Framtidsrettet lærerutdanning. Utdanningsforbundets politikk
Lærerutdanningene skal gi framtidens lærere en grunnleggende forståelse for yrket og en solid verdiforankring bygget på demokratiske verdier, og en trygghet i faglige, pedagogiske og didaktiske valg.
Mangfold og integrering – strategisk plan for arbeidet
Migrasjon påvirker utdanningssystemet og arbeidslivet. Utdanningsforbundet må være en aktiv pådriver for å sikre nyankomne barn, unge og voksne rettigheter i utdanningssystemet.
Utdanningsforbundets plan for oppfølging av bærekraftsmålene
Høsten 2015 vedtok FNs medlemsland 17 mål for bærekraftig utvikling fram mot 2030. Disse målene gjelder for alle land, og blir også omtalt som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe sosial ulikhet og stoppe klimaendringene.
Strategi mot økt privatisering, konkurranseutsetting og kommersialisering av rettighetsbasert voksenopplæring
Privatisering og kommersialisering i utdanningssektoren og konkurranseutsetting av velferdstjenester er en trussel mot likeverdig opplæring og den politiske styringen av utdanningssektoren gjennom folkevalgte organ. Dette gjelder også den rettighetsbaserte voksenopplæringen.
Strategy against increased privatisation, competitive tendering and commercialisation of schools
Private and commercial players have been gaining an ever stronger foothold in Norwegian schools in recent years. Not only is the number of private schools growing, the commercial providers are also gaining greater influence over content and teaching.
Brosjyre 20.03.2017
Strategy against increased privatisation, competitive tendering and commercialisation of ECE institutions
Private and commercial players are gaining an ever stronger foothold in our ECE institutions. The number of ECE institutions run by commercial enterprises has risen sharply in recent years.
Brosjyre 20.03.2017
Strategi mot økt privatisering, konkurranseutsetting og kommersialisering av barnehagene
Denne strategien skal styrke innsatsen mot økt privatisering, kommersialisering og konkurranseutsetting av barnehager. Vi skal jobbe for en offentlig kontrollert barnehagesektor og for at offentlige midler kommer barna til gode.
Brosjyre 07.02.2017
.
Utdanningsforbundets strategi skal styrke innsatsen mot økt privatisering, kommersialisering og konkurranseutsetting av skoler. Vi skal jobbe for en offentlig kontrollert utdanningssektor og for at offentlige midler kommer elever til gode.
Brosjyre 07.02.2017