Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk

Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?

Last ned rapporten Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk. OsloMet – storbyuniversitetet 2024

Rektor – stadig mer kompleks rolle

Forskningsrapporten Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk kaster lys over de mange utfordringene rektorer står overfor i dagens skolesystem. Rapporten, som er basert på intervjuer med 43 rektorer fra grunnskole og videregående skole over hele landet, viser at rektors rolle har blitt stadig mer kompleks på grunn av samfunnsendringer, reformer og lovendringer.

Etiske vurderinger i fokus

Rektorer må ofte gjøre strenge prioriteringer på grunn av stramme budsjetter og et skiftende elevgrunnlag. Mange av disse beslutningene krever etiske vurderinger som kan være krevende og ofte skaper debatt. Rapporten viser at rektorer har en bred forståelse av profesjonsetikk, men at dette ikke alltid er noe de har et artikulert forhold til. Etikken er integrert i deres daglige tenkning og praksis, men det er behov for et mer artikulert språk for å identifisere og håndtere etiske spørsmål.

Tre hovedkategorier av dilemmaer

Rapporten identifiserer tre hovedkategorier av dilemmaer som rektorer ofte står overfor: verdidilemmaer, styringsdilemmaer og lojalitetsdilemmaer. Profesjonsetikken omfatter både relasjonelle, emosjonelle og kollegiale hensyn som går utover juridiske regler og prinsipper. Rektorene uttrykker behov for trygghet i etiske spørsmål og understreker viktigheten av erfaring og utdanning for å møte kryssende forventninger.

Behov for støtte og kunnskapsutvikling

Funnene i rapporten peker på behovet for å styrke støttestrukturer og kompetanse rundt rektor, spesielt på skoleeiernivå. Det er også behov for mer kunnskap om profesjonsetiske spørsmål og utvikling av et profesjonsspråk for å håndtere de dilemmaene rektorer står overfor. Skolelederprogram bør i større grad tematisere profesjonsetikk og gi skoleledere muligheten til å prøve ut hvordan de kan møte og håndtere etiske dilemmaer i læringssituasjoner.

Veien videre

Rapporten fra OsloMet konkluderer med at refleksjon omkring profesjonsetiske spørsmål krever et levende tolkningsfelleskap, hvor profesjonsutøvere sammen tar ansvar for samfunnsmandatet de er gitt. Dette kan oppnås gjennom ulike former for etter- og videreutdanning, samt i formelle og uformelle nettverk der profesjonen selv, i samarbeid med tillitsvalgte og arbeidsgivere, setter slike spørsmål på dagsordenen.

Forskning på oppdrag fra Utdanningsforbundet

Forskere fra Oslo Met har på oppdrag fra Utdanningsforbundet undersøkt hva som kjennetegner rektorers beskrivelser av profesjonelle etiske dilemmaer og hvordan de blir håndtert. Det er Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet som er ansvarlig for rapporten i samarbeid med Senter for profesjonsforskning.