Tallet viser antallet førstevalgsøkere og er hentet fra SO. Tallet inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.
- Startside
- Vi mener
- Publikasjoner
- Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)
Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Publisert 09.11.2022
Publisert 09.11.2022
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)
Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Les Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall). Faktaark 15:2022
Søkere til og uteksaminerte kandidater fra lærerutdanningene – midlertidige tall per 3. november 2022
I 2022 har 134 954 personer søkt opptak til universiteter og høyskoler gjennom Samordna opptak (SO). Dette er en nedgang på 12,4 prosent fra 2021. på ulike lærerutdanningsstudier i 2022 mot 12 421 førstevalgsøkere i fjor. Dette er en nedgang i antallet førstevalgsøkere på 11,4 prosent.
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn (GLU 1–7 og GLU samisk 1–7) og 5.–10. trinn (GLU 5–10 og GLU samisk 5–10), lektorutdanning for 8.–13. trinn (Lektor), barnehagelærerutdanning (BLU og BLU samisk), praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y), faglærerutdanning for 1.–10. trinn (FAL), lærerutdanning for praktiske og estetiske fag for 1.–13. trinn (LUPE) og yrkesfaglærerutdanning for 8.–13. trinn (YFL). Vi ser også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fem årene.
I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet (KD) tildeler universitet og høyskoler (planlagte studieplasser), antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket, samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Tallene fra SO viser at alle lærerutdanningskategorier med unntak av GLU 1–7 og LUPE har en nedgang i antallet søkere fra 2021. Den største tilbakegangen finner vi på barnehagelærerutdanningen med 25,6 prosent.
Planlagte studieplasser
KD tildeler årlig studieplasser til institusjonene i statsbudsjettet. Disse er grunnlaget for det antallet studieplasser som den enkelte institusjonen tilbyr.
Tabell 1. Planlagte studieplasser (kilde SO)
Utdanninger |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
GLU 1.–7. trinn |
1450 |
1537 |
1537 |
1539 |
1579 |
GLU 5.–10. trinn |
1613 |
1675 |
1634 |
1642 |
1642 |
Sum GLU |
3063 |
3212 |
3171 |
3181 |
3221 |
BLU |
2531 |
2680 |
2690 |
2864 |
2730 |
Faglærerutdanning* |
512 |
599 |
624 |
607 |
355 |
LUPE 1.–13. trinn |
|
|
|
40 |
312 |
Lektor 8.–13. trinn |
1093 |
1203 |
1187 |
1305 |
1284 |
Lærer annet |
120 |
155 |
120 |
125 |
135 |
I alt |
7218 |
7849 |
7792 |
8122 |
8037 |
* I kategorien faglærerutdanning inngår 3-årig yrkesfaglærerutdanning og 3-årig faglærerutdanning.
Tabell 1 viser at det totale antallet planlagte studieplasser ved lærerutdanningene er 85 færre i 2022 enn i 2021. I 2021 var antallet planlagte studieplasser de høyeste de siste fem årene. Ved GLU 1–7 er det en økning på 40 studieplasser fra 2021 til 2022. var ny i 2021. I 2022 tilbyr flere institusjonen LUPE og institusjonene er tildelt til sammen 312 studieplasser. Lektorutdanning er tildelt 21 færre studieplasser enn i 2021. For GLU 5–10 er antallet studieplasser omtrent det samme i 2020, 2021 og 2022.
Utdanningen vil gradvis erstatte Faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag (FAL).
Tilbud om opptak
Fra 2016 har KD skjerpet kravene for opptak til GLU 1–7, GLU 5–10 og lektorutdanningen. I perioden 2017–2020 er det en økning i antallet kvalifiserte søkere til lærerutdanningene. I 2022 er det en nedgang i antallet søkere til lærerutdanningene med 11,4 prosent. Opptakskravene til GLU 1–7, GLU 5–10, lektor og LUPE ble endret for opptaket fra 2022. Dette førte til 73 flere førstevalgsøkere til GLU. For GLU 1–7 var det 6,5 prosent flere søkere til utdanningen i 2022 enn i 2021. For GLU 5–10 var det en nedgang på 3,7 prosent og for lektorutdanningene en nedgang på 7,2 prosent. Det er stor forskjell i antall søkere per studieplass i de store byene sammenliknet med studiestedene i distriktene. Det vil si at antall søkere i distriktene er jevnt over lavere.
Tabell 2. Tilbud om studieplass ved en lærerutdanning ved hovedopptaket (kilde SO)
Utdanninger |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Prosent |
BLU |
4378 |
4543 |
4957 |
4928 |
3604 |
-26,9% |
GLU 1.–7. trinn |
1877 |
1968 |
1960 |
1889 |
1806 |
-4,4% |
GLU 5.–10. trinn |
2324 |
2218 |
2109 |
1795 |
1699 |
-5,3% |
Lektor 8.–13. trinn |
1931 |
1986 |
1923 |
1840 |
1730 |
-6,0% |
Faglærerutdanningene |
692 |
662 |
792 |
780 |
323 |
-58,6% |
LUPE 1.–10. trinn |
|
|
|
221 |
433 |
Nytt i 2021 |
Til sammen |
11 202 |
11 377 |
11 741 |
11 862 |
8595 |
-14,8% |
Tabell 1 og tabell 2 viser at antallet personer som er tilbudt studieplass har økt i hele perioden 2017–2021, og synker fra opptaket i 2022. Antallet tilbud om studieplass på en lærerutdanning er fremdeles høyere enn antallet planlagte studieplasser. Dette skyldes institusjonenes erfaringer med at søkere takker nei til studieplassen eller ikke møter opp til studiet de har takket ja til. Institusjoner velger da å gi tilbud om studieplass til et høyere antall studenter enn det antallet studieplasser den har fått tildelt av KD.
Barnehagelærerutdanningen
Det totale antallet søkere til BLU som er tilbudt studieplass synker med 1324 personer fra 2021 til 2022, fra 4928 til 3604 tilbud om studieplass.
Grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn
Til GLU 1–7 er det i 2022 gitt tilbud om 83 færre studieplasser enn i 2021. På GLU 5–10 ble det i 2022 gitt 96 færre tilbud om studieplass enn i 2021. Totalt utgjør dette en nedgang på 179 tilbud om studieplass for grunnskolelærerutdanningene.
Lektorutdanning for 8.–13. trinn
I 2022 fikk 110 færre søkere enn i 2021 tilbud om studieplass ved en lektorutdanning. Dette gir en nedgang i antallet tilbud om studieplass på 6,0 prosent.
Yrkesfaglærerutdanningen
På yrkesfaglærerutdanningen ble det i 2022 gitt tilbud om studieplass til 302 personer. Dette utgjør 5 færre tilbud enn i 2021.
Oppmøtte til lærerutdanningene
Tall for møtte til lærerutdanningene er per 3. november 2022 ikke fullstendige. Nytt faktaark med fullstendige tall vil bli publisert i våren 2023.
Uteksaminerte lærere fra universiteter og høyskoler
Tabell 3 viser at omtrent 6380 nyutdannede lærere ble uteksaminert fra lærerutdanningene i 2022.
Tabell 3. Antallet personer som har gjennomført og bestått lærerutdanning i perioden 2017–2022 (kilde DBH)
Utdanninger |
2018** |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
GLU 1.–7. trinn |
820 |
910 |
870 |
115 |
795 |
GLU 5.–10. trinn |
920 |
945 |
1020 |
180 |
875 |
Sum GLU |
1745 |
1855 |
1890 |
295 |
1670 |
BLU |
1905 |
1910 |
1960 |
2140 |
1995 |
Lektor 8.–13. trinn |
330 |
420 |
420 |
515 |
625 |
PPU |
1945 |
2020 |
1680 |
1235 |
1300 |
PPU-Y |
405 |
370 |
410 |
295 |
330 |
Faglærerutdanning |
125 |
280 |
320 |
215 |
295 |
Yrkesfaglærerutdanning |
160 |
150 |
200 |
165 |
165 |
Sum |
6615 |
7005 |
6880 |
4860 |
6380 |
** I samsvar med personvernforordningen GDPR (innført 2018), er alle tall i DBH avrundet til nærmeste fem. Dette betyr at antallet studenter som har takket ja til studieplass og antallet uteksaminerte lærere er mer omtrentlige enn i tidligere års faktaark.
Grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn
Femårig integrert masterutdanning for GLU 1.–7. og GLU 5.–10. startet opp i 2017. I forbindelse med overgangen mellom fire- og femårig grunnskolelærerutdanning, uteksamineres få studenter våren 2021. For opptakene fra og med 2010 ble det tildelt flere studieplasser til grunnskolelærerutdanningene enn det som ble tildelt allmennlærerutdanningen. Dermed øker antallet uteksaminerte grunnskolelærere jevnt frem til 2020.
Barnehagelærerutdanningen
Antallet lærere uteksaminert fra barnehagelærerutdanningen har økt i perioden 2018–2021 selv om antallet studieplasser KD tildeler institusjonene er omtrent like mange i hele perioden. I 2022 ble det uteksaminert 145 færre barnehagelærere enn i 2021.
Lektorutdanningen for 8.–13. trinn og praktisk-pedagogisk utdanning
Lektorutdanningen har fra oppstarten hatt en jevn økning i antallet uteksaminerte kandidater. Dette skyldes at institusjonene er tildelt flere studieplasser, at flere institusjoner har etablert lektorutdanning og at institusjonene har tatt opp flere studenter i perioden.
Antallet kandidater uteksaminert fra PPU økte i 2018 og 2019. Dette skyldes blant annet ekstraordinære midler til PPU. I 2020 tok de ekstraordinære midlene slutt og det ble uteksaminert færre kandidater i perioden 2020–2022.
Yrkesfaglærerutdanningen og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag
Antallet uteksaminerte kandidater fra YFL og PPU-Y har variert i hele perioden 2018–2022. Dette skyldes at flere institusjoner ikke tar opp studenter til utdanningen årlig, men etter behov i skolen.
Utdanningsforbundet mener
- God rekruttering til lærerutdanning og læreryrket er helt vesentlig for kvalitet i opplæringen. Lærerutdanningene må tiltrekke seg motiverte, dyktige og kunnskapssøkende studenter.
- Det er for få søkere til lærerutdanningene i hele landet. For lav søkning til grunnskolelærerutdanningene og yrkesfaglærerutdanningene er bekymringsfullt.
- Rekruttering henger tett sammen med lønns- og arbeidsvilkår. Lønns- og arbeidsvilkår må forbedres for å gjøre læreryrket mer attraktivt, slik at flere søker seg til lærerutdanningene, fullfører utdanningene og blir i læreryrket.
Kilder
Samordna opptak (SO): Søk opptak til utdanning i Norge – Samordna opptak
Database for statistikk om høyere utdanning – DBH: dbh.hkdir.no
Utdanningsforbundets politikk: Vi utdanner Norge 2020–2023
Utdanningsforbundets politikk om lærerutdanning: Framtidsrettet lærerutdanning