Fotnote: 14 122 personer
Tallet viser antallet førstevalgsøkere og er hentet fra Samordna Opptak. Tallet inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2019 og på hvordan utviklingen har vært de siste fire årene. I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, antallet som bekrefter at de tar imot studieplassen, og hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Tekst Gunn Gallavara
Publisert 15.11.2019
Tekst Gunn Gallavara
Publisert 15.11.2019
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2019 og på hvordan utviklingen har vært de siste fire årene. I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, antallet som bekrefter at de tar imot studieplassen, og hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Last ned Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2019. Faktaark 7/2019
I 2019 var det 138 732 søkere til grunnutdanninger innenfor høyere utdanning. Dette var en nedgang på 2,3 prosent sammenliknet med 2018. Av disse søkte 14 122 personer på ulike lærerutdanningsstudier. Dette er en økning i antallet søkere på 1 prosent.
Fotnote: 14 122 personer
Tallet viser antallet førstevalgsøkere og er hentet fra Samordna Opptak. Tallet inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til barnehagelærerutdanning (BLU og BLU samisk), grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn (GLU 1–7 og GLU samisk 1–7) og 5.–10. trinn (GLU 5–10 og GLU samisk 5–10), lektorutdanning for 8.–13. trinn (Lektor), praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y), faglærerutdanning for 1.–10. trinn og yrkesfaglærerutdanning for 8.–13. trinn. Vi ser også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene.
I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet (KD) tildeler universitet og høyskoler (planlagte studieplasser), antallet studenter som blir tilbudt studieplass av institusjonen, antallet studenter som bekrefter at de tar imot studieplassen, samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
KD tildeler årlig studieplasser til institusjonene i statsbudsjettet. Disse er grunnlaget for det antallet studieplasser som den enkelte institusjonen tilbyr.
Tabell 1. Planlagte studieplasser (kilde SO)
Utdanninger | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
BLU | 2606 | 2627 | 2458 | 2604 | 2531 | 2680 |
GLU 1.–7. trinn | 1645 | 1574 | 1557 | 1503 | 1450 | 1537 |
GLU 5.–10. trinn | 1366 | 1399 | 1429 | 1445 | 1613 | 1675 |
Faglærerutdanning* | 589 | 548 | 567 | 527 | 512 | 599 |
Lektor 8.–13. trinn | 916 | 936 | 977 | 1006 | 1093 | 1203 |
Lærer annet | 120 | 155 | ||||
I alt | 7122 | 7084 | 6988 | 7085 | 7218 | 7849 |
* I kategorien faglærerutdanning inngår 3-årig yrkesfaglærerutdanning og 3-årig faglærerutdanning.
Tabell 1 viser at antallet studieplasser ved alle lærerutdanningene har økt. Ved BLU var antallet omtrent stabil i perioden 2014–2017. I 2019 er antallet planlagte studieplasser høyest for perioden 2014–2019. For GLU og faglærerutdanningene er antallet studieplasser på omtrent samme nivå i perioden 2014–2017. I 2019 har antallet studieplasser på GLU 5–10 økt med 3,8 prosent eller 62 studieplasser. For GLU 1–7 og BLU er økningen i antallet studieplasser på 6 prosent. Antallet planlagte studieplasser på Lektor 8–13 har økt jevnt i hele perioden 2014–2019. Kategorien Lærer annet har økt med 35 studieplasser. Disse utgjør i sin helhet studieplasser til Lærerutdanning for tospråklige lærere.
Fra 2016 har KD skjerpet kravene for opptak til GLU 1–7, GLU 5–10 og lektorutdanningen. GLU 1–7 og 5–10 er femårige integrerte mastergradsstudier fra høsten 2017. I perioden 2017–2019 øker antallet kvalifiserte søkere til lærerutdanningene. For GLU 1–7 utgjør økningen omtrent 5 prosent og for BLU omtrent 4 prosent. Antallet søkere til GLU 5–10 og faglærerutdanningen synker omtrent 4,5 prosent.
Tabell 2. Tilbud om studieplass ved en lærerutdanning ved hovedopptaket (kilde SO)
Utdanninger | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Prosent |
BLU | 3435 | 4269 | 4076 | 4378 | 4543 | + 3,8 % |
GLU 1-7 | 1923 | 1664 | 1681 | 1877 | 1968 | + 4,8 % |
GLU 5-10 | 2007 | 1965 | 2007 | 2324 | 2218 | - 4,6 % |
Lektor 8-13 | 1530 | 1694 | 1819 | 1931 | 1986 | + 2,8 % |
Faglærerutdanningene* | 495 | 576 | 632 | 692 | 662 | - 4,3 % |
* I kategorien faglærerutdanning inngår 3-årig yrkesfaglærerutdanning og 3-årig faglærerutdanning.
Tabell 1 og tabell 2 viser at antallet personer som er tilbudt studieplass er høyere enn antallet planlagte studieplasser. Dette skyldes institusjonenes erfaringer med at søkere takker nei til studieplassen eller ikke møter opp til studiet de har takket ja til. Institusjoner velger da å gi tilbud om studieplass til et høyere antall studenter enn det antallet studieplasser den har fått tildelt av KD.
Det totale antallet søkere til BLU som er tilbudt studieplass øker med 165 personer fra 2018 til 2019. Dette utgjør en økning i antallet søkere som får tilbud på 3,8 prosent. Ved Samisk høyskole fikk til sammen sju studenter tilbud om opptak til samisk barnehagelærerutdanning.
På GLU 1–7 er det i 2019 gitt tilbud om 91 flere studieplasser enn i 2018. Dette er en økning på 4,8 prosent. På GLU 5–10 ble det i 2019 gitt 106 færre tilbud om studieplass enn i 2018. Totalt utgjør dette for grunnskolelærerutdanningene en nedgang på 15 tilbud om studieplass.
Totalt seks studenter fikk tilbud om opptak til sør-samisk og lulesamisk GLU 1–7 ved Nord universitet. Ved Samisk høyskole fikk til sammen 7 studenter tilbud om opptak til nordsamisk grunnskolelærerutdanning.
I 2019 fikk 55 flere søkere enn i 2018 tilbud om studieplass ved Lektor 8–13. Dette gir en økning i antallet tilbud om studieplass på 2,8 prosent.
På yrkesfaglærer- og faglærerutdanningene ble det i 2019 sendt tilbud om opptak til 30 færre søkere enn i 2018. Dette utgjør en nedgang i antallet søkere på 4,3 prosent.
I 2019 tilbys studiet kun av Universitetet i Agder. Studiet i sin nåværende form tilbys for første gang høsten 2019. Interessen for studiet er stor og 55 søkere fikk tilbud om studieplass.
Det er mange utdanningsveier til læreryrket. Utdanningene kvalifiserer for ulike trinn i utdanningssystemet og er til dels overlappende. Utdanningene rekrutterer svært ulikt, og det er også store forskjeller i søkning til de ulike studiestedene. Institusjonene fastsetter selv det endelige antallet studieplasser som blir tilbudt søkere og hvor mange som får opptak på lærerutdanningene.
Tabell 3. Antallet studenter som har bekreftet at de starter opp på en lærerutdanning (Kilde DBH og SO)
Utdanninger | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018** | 2019 |
BLU | 2869 | 2865 | 2944 | 2999 | 2960 | 3090 |
GLU 1.–7. trinn | 1428 | 1792 | 1435 | 1268 | 1435 | 1435 |
GLU 5.–10. trinn | 441 | 1547 | 1472 | 1364 | 1860 | 1680 |
Lektor 8.–13.trinn | 995 | 1025 | 1080 | 1155 | 1230 | 1335 |
Faglærerutdanning* | 291 | 220 | 277 | 348 | 210 | 305 |
Yrkesfaglærerutdanning | 294 | 293 | 222 | 240 | 250 | 205 |
PPU | 1874 | 1847 | 2482 | 2420 | 2680 | 1730 |
PPU-Y | 347 | 345 | 409 | 539 | 545 | 465 |
Sum alle | 9539 | 9871 | 10 321 | 10 603 | 11 170 | 10 245 |
* I kategorien faglærerutdanning inngår 3-årig yrkesfaglærerutdanning og 3-årig faglærerutdanning.
** Etter at ny personvernlov, GDPR, trådte i kraft fra mai 2018 er alle tall i DBH avrundet til nærmeste fem. Dette betyr at antallet studenter som har takket ja til studieplass og antallet uteksaminerte lærere er mer omtrentlige enn i tidligere års faktaark.
Antallet studenter som har startet opp på BLU har vært relativ stabil de siste fire årene. Antallet søkere som har takket ja til en studieplass på GLU har variert noe i perioden 2014–2018. For GLU 5–10 øker antallet søkere fra 2016 til 2018. Tabell 3 viser at antallet studenter som starter på GLU 1–7 i 2019 er lavere enn antallet planlagte studieplasser. De ledige studieplassene på GLU 1–7 er først og fremst på studiesteder utenfor de største byene. For GLU 5–10 er det en nedgang fra 2018 til 2019. Opptaket til PPU og PPU-Y er lokalt. Det betyr at universiteter og høyskoler selv tar opp studenter til studietilbudene. Antall studenter på PPU sank fra 2018 til 2019. Dette kan skyldes at opptakskravet til utdanningen fra 2019 er mastergrad. Antallet studenter som takker ja til studieplass på PPU-Y er jevnt stigende i perioden 2014–2018, men har sunket fra 2018 til 2019. Antall søkere som takker ja til studieplass på faglærer- og yrkesfaglærerutdanningen har variert i hele perioden 2014–2019.
Tabell 4 viser at vel 7000 nyutdannede lærere ble uteksaminert fra lærerutdanningene i 2019. Dette utgjør en økning i antall nyutdannede fra 2018 til 2019 med omtrent 6 prosent.
Tabell 4. Antallet personer som har gjennomført og bestått lærerutdanning i perioden 2014–2019 (kilde DBH)
Utdanninger | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
BLU | 1893 | 2066 | 1792 | 1807 | 1905 | 1910 |
GLU 1.–7. trinn | 712 | 806 | 812 | 858 | 820 | 910 |
GLU 5.–10. trinn | 631 | 826 | 849 | 906 | 920 | 945 |
Lektor 8.–13. trinn | 243 | 285 | 309 | 298 | 330 | 420 |
Faglærerutdanning* | 81 | 81 | 109 | 142 | 125 | 280 |
Yrkesfaglærerutdanning | 158 | 157 | 118 | 162 | 160 | 150 |
PPU | 1670 | 1498 | 1513 | 1585 | 1945 | 2020 |
PPU-Y | 256 | 276 | 211 | 312 | 405 | 370 |
Sum | 5455 | 5670 | 5358 | 6113 | 6615 | 7005 |
* I kategorien faglærerutdanning inngår 3-årig yrkesfaglærerutdanning og 3-årig faglærerutdanning.
Høsten 2013 startet den nye barnehagelærerutdanningen opp. Tabell 4 viser studenter som både har fullført barnehagelærer- og førskolelærerutdanningen. Antallet uteksaminerte kandidater har økt i perioden 2016–2019.
Våren 2014 ble de første kullene med grunnskolelærerne uteksaminert. Fra GLU 1–7 var det i 2015–2017 en jevn økning i antall uteksaminerte lærere. Totalt for GLU ble i det i 2019 uteksaminert flere lærere enn noe annet år i perioden 2014–2018.
Antallet uteksaminerte grunnskolelærere i perioden 2014–2019 er årlig totalt høyere enn antallet allmennlærere årlig i perioden 2009–2012. For 2010 ble det tildelt flere studieplasser til grunnskolelærerutdanningen enn det som var tildelt allmennlærerutdanningen. Dermed øker antallet uteksaminerte grunnskolelærere fra GLU 1–7 og GLU 5–10 jevnt.
Lektorutdanningen har hatt en jevn økning i antallet uteksaminerte kandidater i perioden 2014–2019. Flere institusjoner har etablert lektorutdanning og institusjonene har tatt opp flere studenter i perioden. Antallet kandidater uteksaminert fra PPU øker i perioden 2014–2019. Dette skyldes blant annet ekstraordinære midler til PPU.
Antallet uteksaminerte kandidater fra PPU-Y har sunket noe fra 2018 til 2019. For yrkesfaglærerutdanningen er antallet kandidater synkende i perioden 2017–2019.