Søkere og uteksaminerte kandidater fra faglærer- og yrkesfaglærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

I 2016 var det over 132 000 søkere til grunnutdanninger innenfor høyere utdanning. Dette var en økning på 3,2 prosent sammenlignet med 2015.

Last ned Faktaark 4/2017: Søkere og uteksaminerte kandidater fra faglærer- og yrkesfaglærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Av disse søkte til sammen 12 129 personer opptak til de ulike lærerutdanningsstudiene. Dette er en økning i antallet søkere på 1,8 prosent. 1052 personer har søkt opptak til faglærer- og yrkesfaglærerutdanning. Dette utgjør omlag 9 prosent av alle som søkte til lærerutdanningene i 2016.

I dette faktaarket presenterer vi tall på hvor mange som har søkt opptak til treårig yrkesfaglærerutdanning for 8.–13. trinn, de treårige faglærerutdanningene for 1.–10. trinn og årsstudiet praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for 8.–13. trinn, og hvordan utviklingen har vært for disse lærerutdanningene de siste fire årene. Tallene er hentet fra Samordna Opptak (SO) og Database for statistikk om høgre utdanning (DBH).

I tillegg blir antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet tildeler universitet og høyskoler (planlagte studieplasser) presentert, hvor mange studieplasser institusjonene tilbyr søkere, antallet studenter som bekrefter at de tar imot studieplassen samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.

En faglærer eller en yrkesfaglærer er en lærer med spesiell kompetanse innenfor et fagfelt, for eksempel musikk, formgiving, kroppsøving, naturfag, heimkunnskap, bygg- og anleggsteknikk, elektrofag, restaurant- og matfag eller andre skolefag.

Planlagte studieplasser og antallet søkere til faglærer- og yrkesfaglærerutdanningene

Kunnskapsdepartementet tildeler årlig studieplasser til institusjonene i statsbudsjettet (planlagte studieplasser). Denne tildelingen er grunnlaget for det antallet studieplasser som den enkelte institusjonen tilbyr.

Tabell 1: Planlagte studieplasser og antallet søkere - faglærer og yrkesfaglærer samlet (kilde: SO)

 

2013

2014

2015

2016

Studieplasser

518

589

548

567

Søkere

898

841

938

1052

Tabell 1 viser antallet planlagte studieplasser i faglærer- og yrkesfaglærerutdanningene. Samordna opptak skiller ikke mellom søkere til faglærer- og yrkesfaglærerutdanning og omtaler disse to typene lærerutdanning under ett. Antallet studieplasser har vært relativt stabilt i perioden 2013–2016.

Fra 2015 til 2016 har det vært en økning i antallet søkere til faglærer- og yrkesfaglærerutdanning på 12,2 prosent. Det har vært en jevn økning i antallet søkere til disse to utdanningene fra og med 2014.

I samme periode har det vært en svak oppgang i antallet søkere til faglærerutdanningen og yrkesfaglærerutdanningen. Årsaken kan være at det er etablert flere nye studieprogrammer i perioden.

Om utdanningene

Utdanningen til faglærer- og yrkesfaglærer kvalifiserer deg til undervisning i enkeltfag i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og annet kulturelt arbeid med barn og unge.

De ulike faglærerutdanningene

  • Faglærerutdanning for tospråklige lærere
  • Faglærerutdanning i teater
  • Faglærerutdanning i musikk
  • Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
  • Faglærerutdanning i dans
  • Faglærerutdanning i drama
  • Faglærerutdanning i formgivning, kunst og håndverk
  • Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag
  • Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag (4-årig)

De ulike yrkesfaglærerutdanningene

  • Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
  • Yrkesfaglærer i design og håndverk
  • Yrkesfaglærer i elektrofag
  • Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
  • Yrkesfaglærer i restaurant- og matfag
  • Yrkesfaglærer i service og samferdsel
  • Yrkesfaglærer i teknikk og industriell produksjon
  • Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Opptak til faglærer- og yrkesfaglærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning

Det er mange utdanningsløp som fører fram til faglærer- og yrkesfaglærerkompetanse. Opptakskravene til yrkesfaglærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag skiller seg fra de øvrige lærerutdanningene ved at det blir stilt krav om fag- eller svennebrev – eventuelt relevant profesjonsutdanning – i tillegg til generell studiekompetanse. For faglærerutdanningene er det kun faglærer i musikk som har særlige opptakskrav i tillegg til krav om generell studiekompetanse. Det er institusjonene selv som fastsetter det endelige antallet studieplasser som tilbys søkere og hvor mange som gis opptak til lærerutdanningene.

Tabell 2: Antallet studenter som takket ja til studieplass, det vil si har bekreftet at de starter opp på en lærerutdanning (Kilde: DBH)

Utdanninger

2013

2014

2015

2016

Faglærerutdanning

253

252

213

272

Yrkesfaglærerutdanning

205

267

293

222

Til sammen

458

519

506

494

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

228

417

Fotnote: 417

Ved Høgskulen i Volda er 97 studenter tatt opp til praktisk-pedagogisk utdanning-allmennfag og yrkesfag. Det er ikke mulig å skille ut hvilke studenter som har avlagt allmennfagsvarianten og yrkesfagvarianten. 

314

385

Sum alle

686

936

820

879

 

På faglærerutdanningene er antallet søkere som har takket ja til studieplass noe høyere i 2016 enn de foregående årene. Antallet personer som har takket ja til studieplass ved en yrkesfaglærerutdanning er også økende i perioden 2013–2015, mens det er en nedgang i 2016 på 71 personer.

Opptaket til praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag er lokalt og det betyr at det enkelte universitet og den enkelte høyskole selv tar opp studenter til studietilbudet. Antallet søkere som har takket ja til praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag er økende i perioden 2013–2016. I 2016 takket 71 flere studenter ja til praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag enn i 2015, og dette utgjør en økning på 23 prosent.

Antallet uteksaminerte kandidater

Tabell 3: Antallet uteksaminerte kandidater som har gjennomført og bestått de tre utdanningene i perioden 2013–2016 (kilde: DBH).

Utdanninger 2013 2014 2015 2016

Faglærerutdanning

68

56

63

62

Yrkesfaglærerutdanning

154

158

157

118

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

195

256

276

205

Sum alle

417

470

495

385

Faglærerutdanningen

Tabell 3 viser at antallet personer som uteksamineres som faglærere er stabilt i perioden 2013–2016. Faglærerutdanning blir tilbudt ved følgende institusjoner: Universitetet i Agder, Nord universitet, Universitetet i Tromsø, Norges idrettshøgskole, Høgskolen Innlandet, Høgskolen i Oslo og Akershus, Høgskolen i Sørøst-Norge, Høgskolen i Volda og Høgskolen på Vestlandet.

Yrkesfaglærerutdanningen

Yrkesfaglærerutdanning tilbys av Høgskolen i Oslo og Akershus og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Antallet uteksaminerte yrkesfaglærere er stabilt i perioden 2013–2015. Fra 2015 til 2016 er det en nedgang på 39 uteksaminerte kandidater.

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag har hatt en jevn økning i antallet uteksaminerte kandidater i perioden 2013–2015. Fra 2015–2016 synker antallet uteksaminerte kandidater med 71 personer eller 35 prosent. Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag tilbys ved Nord universitet, NTNU, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Agder, Høgskolen i Oslo og Akershus, Høgskolen på Vestlandet og Høgskolen i Østfold.

Utdanningsforbundet mener at:

  • Det er et stort behov for å styrke de praktisk-estetiske fagene i skolen og lærernes kompetanse.
  • Statusen til yrkesfaglærerne må heves gjennom å framheve yrkesfagenes verdi og egenart og yrkesfaglærernes særegne kompetanse.
  • God rekruttering til lærerutdanning og læreryrket er helt vesentlig for kvalitet i opplæringen. Lærerutdanningene må tiltrekke seg motiverte, dyktige og kunnskapssøkende studenter.
  • Det må rekrutteres kvalifiserte lærere til hele landet, og Utdanningsforbundet følger derfor med på hvordan søkerne fordeler seg geografisk og hvordan de fordeler seg mellom de ulike lærerutdanningene.
  • Rekruttering henger tett sammen med lønns og arbeidsvilkår. For å gjøre læreryrket mer attraktivt må det skje noe med lønns- og arbeidsvilkårene slik at folk søker seg til lærerutdanningene, fullfører utdanningene og blir i læreryrket etterpå.

Kilder

  • Samordna opptak (SO)
  • Database for statistikk om høgre utdanning (DBH)
  • Utdanningsforbundets policydokument En fremtidsrettet lærerutdanning
  • Utdanningsforbundets policydokument Vi utdanner Norge – overordnet politikk og vedtatte innsatsområder for landsmøteperioden 2016–2019
Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.