Profesjon og politikk – et artikkelhefte til Utdanningsforbundets landsmøte 2012

Utdanningsforbundets landsmøte i november 2012 behandlet saken «Lærarrolla – samfunnsmandatet, ansvaret og vilkåra».

Landsmøtesaken tar for seg vår egen selvforståelse som profesjon – hvilke utfordringer vi ser for oss selv og for utdanningen i vår tid. Det overordnede målet er en styrket lærerprofesjon til beste for barn, unge og voksnes læring, utvikling og danning. Med profesjonsstatus følger ansvar, fordi det nettopp er lærere i barnehage og skole som skal utføre et oppdrag på vegne av samfunnsfellesskapet. Vi har en plikt til hele tiden å avklare hva dette ansvaret innebærer, her og nå.

Som en forberedelse til debatten på selve landsmøtet ble dette artikkelheftet utgitt, for å bidra til å kaste lys over utdanning på mange måter. Her har både forskere og profesjonen bidratt, heftet skal både opplyse og utfordre.