NOU skjermbrukutvalget Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid

Utdanningsforbundet er positive til at Skjermbruksutvalget påpeker at lærerens og elevenes behov skal avgjøre bruk og ikke bruk av digitale verktøy og læremidler. Vi er også enige i den tydelige distinksjonen som utvalget har lagt opp til i sin utredning når det gjelder skjermbruk på fritiden og skjermbruk i barnehagen og på skolen.

Vårt høringssvar bygger på vår digitaliseringspolitikk i barnehage, skole og høyere utdanning hvor følgende bærende ideer står sentralt:

  • Digitaliseringen skal ikke være opp til den enkelte lærer
  • Digitaliseringen skal gjøre læreren og barn, unge og voksne under utdanning bedre
  • Læreren - og lærerens metodefrihet/-ansvar – skal stå i sentrum Det er måten teknologien brukes på som avgjør om den bidrar til god utdanning.

Høringssvaret innledes med noen overordnede tilbakemeldinger, før vi går mer i dybden på vårt syn om skjermbruk i barnehage og skole, hvilken profesjonsfaglig digital kompetanse som må ligge til grunn for å få realisert den digitale teknologiens potensiale i og på tvers av fag i skolen, og hvem som skal være tilbyder av denne kompetansen.

Høringssvaret avsluttes med våre synspunkter på anbefalingene om skjermbruk som vi anser som relevante for utdanningssektoren.

Les mer: Vårt høringssvar (pdf, 62 kB)