NOU 2024: 20 Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid

Utdanningsforbundet er positive til at Skjermbruksutvalget påpeker at lærerens og elevenes behov skal avgjøre bruk og ikke bruk av digitale verktøy og læremidler.

Utdanningsforbundet er positive til at Skjermbruksutvalget påpeker at lærerens og elevenes behov skal avgjøre bruk og ikke bruk av digitale verktøy og læremidler. Vi er også enige i den tydelige distinksjonen som utvalget har lagt opp til i sin utredning når det gjelder skjermbruk på fritiden og skjermbruk i barnehagen og på skolen. For Utdanningsforbundet er denne grenseoppgangen viktig og vi har noen generelle betraktninger til utredningen på denne distinksjonen.

Vi utelukker ikke at det kan være sammenheng mellom skjermbruk på fritiden og skjermbruk i skolen, i den forstand at elevenes skjermbruk i fritiden kan påvirke hvordan de bruker skjerm i skolen – og omvendt. Like fullt er det Utdanningsforbundets klare holdning at skjermbruk i både barnehage og skole har andre begrunnelser og intensjoner enn skjermbruk på fritiden. Skjermbrukens innhold, kontekst og varighet er viktige aspekter som fortoner seg ulikt ved skjermbruk på fritiden og i barnehage og skole.

Les mer: Vårt høringssvar (pdf, 62 kB)