Svar på høring på forslag til nasjonale retningslinjer for lektorutdanningen og PPU

Utdanningsforbundet mener retningslinjene har en viktig funksjon i å sikre kvalitet, gjøre avgrensninger og gi felles definisjoner i og om lærerutdanningene. I tillegg skal de bidra til å konkretisere innhold og organisering av den enkelte lærerutdanning for lærerutdanningsinstitusjonene, barnehage og skole, og andre som har behov denne informasjonen.

Praksisstudiene og praksisfeltets rolle

NOKUTs rapport, over, presiserer at lærerutdanningsinstitusjonene har ansvaret for lærerutdanningene, mens skolen, praksislærere og rektorer er samarbeidspartnere i gjennomføringen av lærerutdanningene. Dette samarbeidet gjelder selve planlegging og etterarbeid av praksisstudiet, vurdering av studentenes prestasjoner i praksisstudiet og skikkethetsvurderingen. I de to retningslinjene er begrepsbruken om hvem som har hvilket ansvar uklart, og samsvarer ikke med NOKUTs utredning. Utdanningsforbundet oppfordrer til at UHR-lærerutdanning legger NOKUT utredning til grunn slik at hvem som har ansvaret for hva og hva en samarbeider om blir tydelig for alle partnere.

I foreslåtte retningslinjer presiseres det at det skal være tydelige ansvarsforhold og rutiner når praksis vurderes som ikke bestått. Utdanningsforbundet reagerer på denne formuleringen da vi er opptatt av at det alltid skal være tydelig arbeidsdeling og tydelige rutiner. Dette er spesielt viktig i praksisstudiene og andre deler av utdanningene som ikke er etterprøvbare. Tydelig ansvarsdeling og gode forankrede rutiner bidrar til forutsigbarhet og godt samarbeidsklima for alle involverte parter.

I de foreslåtte retningslinjene står at «Institusjonen skal informere praksisskolene om forskrift om skikkethet og institusjonenes rutiner for løpende skikkethetsvurdering». Dette er viktig og positivt, men vi mener at institusjonene også må gå i dialog med skolene om skolens rolle og forventinger om bidrag til skikkethetsvurderingene. Dette må presiseres i retningslinjene.

Les mer: vårt høringssvar (PDF, 95kB)