Forslag til endringer i integreringsloven og tilhørende forskrifter om økt arbeidsretting og formell opplæring i introduksjonsprogrammet mv.

Integreringsloven trådte i kraft 1.1. 2021, og i 2022 fikk loven et nytt kapittel 6A og i integreringsforskriften fikk man kapittel 8A om midlertidige regler for personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingslovens § 34. De nye bestemmelsene skulle bidra til å håndtere de høye ankomsttallene av fordrevne fra Ukraina. Sentrale bestemmelser i integreringsloven og kapittel 6A er blitt følgeevaluert.

Utdanningsforbundet mener det er klokt å utvide målgruppen for introduksjonsprogrammet til å gjelde også dem som er mellom 55 og 60 år, jf § 8. Det er også rimelig at programmet primært skal bidra til at deltakerne i denne aldersgruppen blir kvalifisert for arbeid. Vi støtter departementet i vurderingene om at dette kan fremme integreringen for denne gruppen. Dersom målet om økt arbeidsdeltakelse blant gruppen også oppnås, kan dette være positivt for arbeidsmarkedet lokalt, redusere kommunens utgifter over tid og gi økte skatteinntekter. Sannsynligheten for at mange ukrainere vil bli boende er stor og når norsk arbeidslivspolitikk er at eldre skal stå lengre i arbeid, er det rimelig at det legges til rette for at også ukrainere kan komme i arbeid i Norge sent i livet.

Selv om det har vist seg at mange nyankomne ukrainere ikke har hatt den grunnkompetansen vi hadde forventet, spesielt når det gjelder kompetanse i engelsk, har de fleste arbeidslivserfaring, som det er verdt å bygge videre på. Vi har merket oss forslaget i statsbudsjettet for 2025, hvor HK-DIR skal få 10 millioner kroner til utvikling av sammenhengende digitale tjenester for bedre bruk av ukrainsk kompetanse i det norske arbeidslivet. Midlene skal gå til tiltak som skal bidra til enklere saksbehandling, raskere vedtak om godkjent utdanning og mer målrettet karriereveiledning og rådgivning om ukrainsk utdanning og kompetanse til norske arbeidsgivere. Det er positivt og helt nødvendig. Vår erfaring er at det har vært en svært lang saksbehandlingstid i disse sakene.

Vi erfarer gjennom våre tillitsvalgte at dagens situasjon med mange nyankomne fra Ukraina gir et økt press på kapasiteten i mange kommuner. Opplæringen krever kvalifiserte lærere og lærere med særlig voksenpedagogisk- og andrespråkskompetanse. På bakgrunn av at mange vil bli boende i Norge, vil det å tilby god opplæring likevel være en langsiktig og nyttig investering lokalt og nasjonalt. De fleste voksne ønsker å være selvforsørget. Det gjelder også ukrainere.

Les mer: vårt høringssvar (PDF, 171kB)