NOU 2024:1 Definisjon og registrering av ideelle velferdsaktører

Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.

Utdanningsforbundet mener at mangelen på en tydelig definisjon vanskeliggjør ordninger der ideelle aktører blir tilgodesett i f.eks. anbudsprosesser eller i godkjenningsprosesser av nye enheter. Utdanningsforbundet har på denne bakgrunnen i lang tid etterlyst en omforent definisjon av ideelle aktører som går på tvers av ulike sektorer og har støttet tidligere forslag fra blant annet Storberget-utvalget om et nasjonalt register for ideelle velferdsaktører. Utdanningsforbundet mener derfor det er positivt at det utvalget nå legger fram, er en omforent definisjon av ideell aktør på tvers av sektorer og forslag til register.

Utdanningsforbundet legger til grunn at hovedformålet med utvalgets forslag til en definisjon og registreringsløsning for ideelle velferdsaktører, er å kunne etablere et tydeligere rettslig skille mellom ideelle og kommersielle aktører som leverer offentlig finansierte velferdstjenester. Utdanningsforbundet støtter dette formålet, og mener utvalgets forslag i all hovedsak framstår som en pragmatisk løsning som vil kunne bidra til dette.

Les mer: Vår høringsuttalelse (PDF, 72 kB)