Endringer i studiekvalitets- og studietilsynsforskriften – Nye krav institusjonsakkreditering og kvalitetsarbeid

For Utdanningsforbundet er det viktig at institusjonene jevnlig får tilbakemelding på eget kvalitetsarbeid og kompetanse på å bære egne fullmakter. Vi er opptatt av at kvalitetsarbeid og prosesser rundt kvalitetsarbeidet er en av flere viktige prosesser for å sikre lærerutdanninger av høy kvalitet.

Utdanningsforbundet er kritiske til forslaget om at institusjonenes strategi og strategiske mål skal utgjøre et selvstendig kriterium for institusjonsakkreditering. Studietilsynsforskriften stiller i dag krav til institusjoner som søker institusjonsakkreditering om at de skal ha en «… strategi for utdanning, forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid og faglig utviklingsarbeid». I departementets forslag løftes betydningen av en slik strategi ytterligere når det heter at «Gjennom å innlemme institusjonens strategi i den helhetlige vurderingen vil institusjonens konkrete mål og ambisjoner, samt særpreg og faglige profil, inngå i akkrediteringsprosessen, samtidig som man kan sikre at prosessen er forutsigbar.» Strategien skal vise hvordan institusjonens samfunnsoppdrag som helhet skal løses og resultater fra oppfølgende arbeid med strategien.

Strategier vedtas normalt for en avgrenset periode, basert på en konkret kontekst. Etter vårt syn vil dermed et slikt kriterium relativt enkelt kunne innfris gjennom en tilpasset strategitekst med beskjeden gyldighetsperiode, og det er en risiko for at kriteriet hovedsakelig vil gi opphav til avanserte skriveøvelser for å sikre akkrediteringen, snarere enn til gode prioriteringsdokumenter basert på institusjonens faglige profil.

Les mer: vårt høringssvar (PDF, 43kB)