Endringer i arbeidsmiljøloven og forskrift om utførelse av arbeid for å tydeliggjøre regelverket om psykososialt arbeidsmiljø

Utdanningsforbundet vil understreke viktigheten av at det psykososiale arbeidsmiljøet får større plass i regelverket og at denne endringen og tydeliggjøringen raskt blir rettskraftig. Våre medlemmer i skole og barnehage trenger et regelverk som i større grad omhandler dette, og som kan være til hjelp når det gjelder utfordringer i deres arbeidsmiljø.

Mandatet for lærere og ledere i skole og barnehage ligger i barnehageloven og opplæringsloven. I tillegg er de omfattet av bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven. Forskning (Unio/SINTEF) viser at lærere setter barns og elevers behov foran sine egne Relasjonelle og emosjonelle krav og belastninger i arbeidet. Den samme forskninger viser at lærere og ledere i barnehage og skole opplever store emosjonelle belastninger i arbeidet. Derfor er det spesielt viktig at vi har et tydelig lovverk som fanger opp de reelle utfordringene i disse yrkene så de lettere kan tas tak i og helseskade og sykefravær kan forebygges. Vi kan ikke lenger ha en lov- og forskriftsregulering av det psykososiale arbeidsmiljøet som er mye mindre konkret og omfattende enn reguleringen av det fysiske og kjemiske arbeidsmiljøet.

Derfor har det stor verdi at Arbeidstilsynet nå foreslår å forsterke og tydeliggjøre hva en legger i det psykososiale arbeidsmiljøet og hvordan en skal forebygge og håndtere denne delen av arbeidsmiljøet. Utdanningsforbundet støtter at det må endringer til og at regelverket må tydeliggjøres når det gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet.

Les mer: vårt høringssvar (pdf, 74 kB)