Fylkeslagstillitsvalgt

Lage filter for egne grupper

For fylkeslag: Medlemstall per lokallag

Dette er en veiledning for hvordan bruke medlemslisten til å hente ut forskjellig medlemstall ved hjelp av excel og pivottabell.

Ta ut medlemslisten via Dashbordet – eksporter til excel (utvidet liste).

imagexq3ae.png

Bruk av Excel
Det ligger automatisk filtrering i eksporten, men for å få aktivert filtreringen må du trykke på: «Aktiver redigeringen» når du er i Excel.

imagey8j3g.png

imagek9nlt.png

Slik kan du filtrere i alle felt i fila.
Merk deg at hvis du vil sortere en kolonne under et felt så må det også gjøres ved å trykke på pilen på det aktuelle feltet og velge «Sorter fra A-Å». Ikke bruk Sorter fra verktøylinja- da blir det lett feil (fordi det ligger filter på hver kolonne).

Bruk av pivottabell i excel
Når Excel arket er kommet opp, Merk alt (Ctrl + A) og velg «Sett inn» i menyen over, og deretter Pivottabell
Det kommer opp en boks som figur under, velg OK.

image5a8uap.png

imageezsgm.png

Til høyre i bildet skal du dra felt inni de ulike områdene: Vi velger Aktørid og legger den under verdier.

image02hx.png

Vi vil vite antall medlemmer, så hvis det er «Summer av AKTORID» som kommer inn som Verdi, må denne endres til Antall. Klikk på linjen Summer av AKTORID og velg Innstillinger for verdifelt, da kommer boksen som vist under, opp. Velg Antall, og trykk OK.

image24e4.png

Ta inn feltet «Foreningsnavn via hovedans» og legg den under Rader.

imagep50v.png

Da vil du få en tabell som vist under, med antall medlemmer per lokallag i fylket.

imagepumlg.png

Her kan du enkelt utvide tabellen din. Vil du for eksempel vite hvor mange det er i hver medlemsgruppe i disse kommunene – velger du «Medlemsgruppe» fra listen og legger den inn under Kolonner.

imagezjeiy.png

Da vil tabellen se slik ut:

imaged3o4f.png

I denne tabellen er pensjonistene med under kolonnen (tom)- sammen med yrkesaktive som ikke tilhører noen medlemsgruppe.
For å fjerne pensjonistene fra denne tabellen kan det løses slik.

Velg «Kontingentnavn» fra listen og legg den under Filtre.

imagemue8c.png

Trykk på «Velg flere elementer» i nedtrekksmenyen til «Kontingentnavn» - fjern deretter krysset på Uføre-/AFP-/alderspensjon og trykk OK. Da vil ikke de vises på tabellen.

imageb61mo.png

Da vil ikke pensjonistene vises i tabellen – og vi har da en oversikt over de yrkesaktive i fylket. Vi kan se at kolonnen (tom) er gått fra 754 medlemmer til 107 medlemmer.

image1aez.png

Oversikt over arbeidsplasser per kommune:
Fjern (dra ut av bildet) det som ligger under Filtre og Kolonner slik at du kun har lokallag med antall medlemmer. Bildet ser slik ut da.

imagevit4t.png

Klikk på linjen Foreningsnavn via hovedans og velg Feltinnstillinger – der velger du Oppsett og utskrift og der velger du «Vis elementetiketter som tabell»

imaget834a.png

Hvis du ikke vil ha totalt summert antall medlemmer under hver kommune så velger du «ingen» under delsummer

image1y7o.png

Da vil du få en tabell som ser slik ut.

imageudmlf.png

Hvis du vil har oversikt over bedrifter i enkelte tariffområder så kan du for eksempel legge «Tariffavtale» under Filtre.

imagef53j1.png

Da kan du velge en eller flere tariffområder i nedtrekks meny på feltet Tariffavtale -velg for eksempel PBL – du vil da få opp de arbeidsplassene som tilhører PBL i fylket, med antall medlemmer per arbeidsplass (Antall av aktørid). Lurer du på hvilke medlemmer som jobber på en av arbeidsplassene på lista- da klikker du på antall medlemmer så kommer medlemslisten opp. For eksempel – for å få opp medlemslisten til Furua barnehage AS, dobbeltklikk på 10 tallet.

image0s6li.png

Husk alltid personvern – medlemslister er sensitiv informasjon
Personopplysninger skal kun brukes til formål tilknyttet fagforeningsvirksomheten.
Opplysninger om fagforeningstilknytning er klassifisert som sensitive, jf
personopplysningsloven § 2 nr 8, og medlemslister skal derfor behandles med full diskresjon.

Hvis du vil lagre eller sende tabellene du lager til noen – så er det viktig å kopiere tabellen og legge den inn i et eget excel ark som da kan sendes. Den fila du jobber med inneholder hele medlemslisten og den skal derfor ikke sendes på e-post eller lagres unødvendig.