Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem
En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.
Støtter Høyres rådgiversatsing
Utdanningsforbundet støtter hovedretningen i Høyres ferske forslag om å styrke rådgivningstjenesten i skolen. – Det er viktig at rådgivertjenesten får mer oppmerksomhet, sier sentralstyremedlem Ida Næss Hjetland i forbundet.
Publisert 25.10.2023
Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?
Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?
Hvordan bør vi endre videregående opplæring?
Frist: 14.04.2021
Se opptak av seminaret her: www.udf.no/opptak
Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge
Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.
Rapport 2020
Hvordan forebygge og reparere omsorgstrøtthet blant lærere
Frist: 10.03.2021
Stadige møter med utfordrende elever med psykologiske utfordringer kan over tid gi konsekvenser for lærerens tenkning, følelser samt motivasjon. Dette nettkurset handler om hvordan forebygge og reparere omsorgstrøtthet blant lærere. Kurset går over to ettermiddager.
Spesialundervisning i et inkluderende skolemiljø
Kurset inngår i rekken til Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning. Kurset er også relevant for spesialpedagoger, sosiallærere, rådgivere, lærere og skoleledere. Digitalt kurs som går over 4 formiddager: 5., 6., 10. og 11. mai. Kursavgift.
Om rådgjeving og karriererettleiingsfeltet
Rådgjevarar og karriererettleiarar har ei nøkkelrolle i heile utdanningssystemet, og dei har eit stadig aukande omfang av komplekse oppgåver å utføre. Dei jobbar innan et komplekst og samansett område som har grenseflater til ulike sektorar.
Lønns- og arbeidsvilkår for rådgjevarar og karriererettleiarar
Sidan det er lite nasjonale føringar og rammer for arbeidet til rådgjevarar og karriererettleiarar arbeider mange under ulike vilkår – og har ulike ressursar knytt til arbeidet sitt.
Kompetanse: Rådgjevarar og karriererettleiarar
Utdanningsforbundet meiner at nasjonale kompetansekrav for dei som skal arbeide med rådgjeving/karriererettleiing, vil kunne vere med på å profesjonalisere og styrke tenesta.