Lærerrommet: Slik snakker du med ungdommer
Hva kan skolen og lærerne gjøre for å få ungdommer som bærer på vanskelige tanker og hemmeligheter til å åpne seg slik at de kan få støtte og hjelp?
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler rådgivning.
Hva kan skolen og lærerne gjøre for å få ungdommer som bærer på vanskelige tanker og hemmeligheter til å åpne seg slik at de kan få støtte og hjelp?
En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.
Utdanningsforbundet støtter hovedretningen i Høyres ferske forslag om å styrke rådgivningstjenesten i skolen. – Det er viktig at rådgivertjenesten får mer oppmerksomhet, sier sentralstyremedlem Ida Næss Hjetland i forbundet.
Publisert 25.10.2023
Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?
Se opptak av seminaret her: www.udf.no/opptak
Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.
Stadige møter med utfordrende elever med psykologiske utfordringer kan over tid gi konsekvenser for lærerens tenkning, følelser samt motivasjon. Dette nettkurset handler om hvordan forebygge og reparere omsorgstrøtthet blant lærere. Kurset går over to ettermiddager.
Kurset inngår i rekken til Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning. Kurset er også relevant for spesialpedagoger, sosiallærere, rådgivere, lærere og skoleledere. Digitalt kurs som går over 4 formiddager: 5., 6., 10. og 11. mai. Kursavgift.
Rådgjevarar og karriererettleiarar har ei nøkkelrolle i heile utdanningssystemet, og dei har eit stadig aukande omfang av komplekse oppgåver å utføre. Dei jobbar innan et komplekst og samansett område som har grenseflater til ulike sektorar.
Sidan det er lite nasjonale føringar og rammer for arbeidet til rådgjevarar og karriererettleiarar arbeider mange under ulike vilkår – og har ulike ressursar knytt til arbeidet sitt.