Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2024/25
Utdanningsdirektoratet publiserte 13. desember 2024 GSI-tallene for skoleåret 2024/25. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2024.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet lærertetthet.
Utdanningsdirektoratet publiserte 13. desember 2024 GSI-tallene for skoleåret 2024/25. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2024.
Thore Johan Nærbøe, fylkesleder, og Frode Jevne, kontaktperson barnehage, har skrevet et innlegg om nye midler i statsbudsjettet for å styrke bemanningen i barnehagene. Innlegget kan leses her.
Publisert 06.12.2024
Lærernormen har sikret elever et minimumsnivå av kvalitet, og ulikheten i landets klasserom har minket. Forsvinner normen, vet vi hva som skjer: Flere elever presses inn i klasserommene.
Foreldreopprøret om auka bemanning og fleire barnehagelærarar i barnehagane får støtte fra Utdanningsforbundets representantskap.
Publisert 11.10.2024
Gry Rollag Føsker har skrevet innlegg om skole- og tilbudsstrukturen som er sendt media. Her kan du lese innlegget.
Publisert 26.08.2024
Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen ble torsdag valgt inn i styret i Education International. Hun ble med det tidenes første styrerepresentant fra barnehagesektoren!
Publisert 02.08.2024
Geir Røsvoll er for tiden på sin første EI-kongress, hvor han har holdt flere innlegg. Dette er hva han og Utdanningsforbundet mener bør gjøres for å bøte på den globale lærermangelen.
Publisert 02.08.2024
– Det er bra at partiene på Stortinget ønsker seg et barnehageforlik. Dette kan gi mer forutsigbare rammevilkår og ro, noe barnehagene trenger, sier leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Publisert 21.06.2024
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
7 av 10 norske lærere mener at de har fått dårligere muligheter til å følge opp elevene, ifølge en ny undersøkelse. – Hvis vi skal lykkes med å gjøre yrket vårt mer attraktivt, må vi ta grep. Lærere må få lov til å være lærere, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.
Publisert 13.03.2024