- Vårt oppdrag som lærere vokser

Min drøm er at våre medlemmer skal ha det godt på jobb og at de skal ha de ressursene de trenger for å sikre vår felles framtid.

«Framtida sitter på skolebenken», sa statsminister Jonas Gahr Støre i sin nyttårstale. Han har rett. Og jeg kan legge til at de også klatrer til toppen av det høyeste klatrestativet i barnehagen, med alle sanser i høyeste beredskap. Og de sitter på norskopplæringen i et helt nytt land, langt fra alt som er nært og kjært.

For å redde denne framtida må det bli: «Mer læring og mindre skjerm», sa Støre første nyttårsdag. Dette er blitt denne regjeringens slagord. Og de er i full gang med å kaste ut skjermen. Men min drøm for 2025 er større enn det!

Vårt oppdrag som lærere vokser. Flere barn enn noen gang går i barnehage, for mange elever sliter med motivasjon og psykisk uhelse, og det kommer ikke til å slutte å komme folk til vår fredelige del av verden.

Samtidig er det færre som vil ha disse utrolig viktige jobbene. Den utviklingen må vi snu. Rekrutteringsproblemene er en del av en dyster internasjonal trend.

Og internasjonale undersøkelser peker på det samme:
Status, arbeidsvilkår og lønn er det som gjør at færre velger læreryrket.

Min drøm er at våre medlemmer skal ha det godt på jobb og at de skal ha de ressursene de trenger for å sikre vår felles framtid. Og jeg tror at det er en viktig del for å nå Støres mål om mer læring.

En del av dette er å sikre bedre bemanning i barnehagen. Bemanningskrisen i barnehagen er velkjent. Våre medlemmer strekker seg så langt at de blir syke for at det skal være et barnehagetilbud i mange kommuner.

Og her endte 2024 med en liten opptur. Etter at hele organisasjonen har arbeidet knallhardt for å løfte bemanning i barnehage fram mot årets nasjonalbudsjett, klarte vi endelig å flytte på SV såpass at de forhandlet fram 800 millioner kroner til bemanning i barnehagen.

Dette er kjærkomne millioner for en sektor i knestående. Men den lille oppturen ble raskt en nedtur.

For under budsjettbehandlingene rundt om i kommunene er det alt for mange kommuner som lar disse pengene gå inn i det store sluket som trengs for å slukke den store brannen: kommunale underskudd.

Dette understreker det vi har sagt hele tiden:
Om ikke disse pengene blir øremerket, vil de gå til andre ting enn bemanning i barnehagen. Våre tillitsvalgte har fulgt disse pengene ute i kommunen, og holder fram i det nye året, med å kjempe lokalt for at disse pengene skal bedre situasjonen ute i barnehagene.

Men situasjonen viser at det blir desto viktigere også i 2025 å løfte vår bemanningsmodell for å kunne få til varige bedringer i bemanningssituasjonen i barnehagen.

I 2025 blir det også svært viktig å stoppe KS’ alarmerende ønske om å skrote bemanningsnormene i barnehage og skole. Nettopp fordi disse minimumsnormene sikrer at landets lærere kan ha tid til alle elevene.

Og slik må vi jobbe for alle våre medlemsgrupper. Det må bli bedre å gå på jobb for flere. Slik kan de som i dag sitter på skolebenken og snart skal velge yrke se for et fantastisk arbeid læreryrket er.

Da kan vi oppfylle ikke bare mine drømmer, men også statsminister Støres lovnader i nyttårstalen om at skolen skal være et sted:
«… som både skaper rom for alle barn og unge og samtidig klarer å ha et blikk for hver og en, den enkelte.»

Artikkelen står på trykk i Utdanning nr. 1/2025.

Signert

Avbildet: Ann Mari Milo Lorentzen
Ann Mari Milo Lorentzen

1. nestleder i Utdanningsforbundet