Utdanningsforbundets politikk for kunstig intelligens

Nylig lanserte Utdanningsforbundet sin politikk for kunstig intelligens (KI). – KI får en stadig mer sentral rolle i utdanning. Derfor må den brukes med bevissthet og pedagogisk innsikt, understreker Geir Røsvoll.

Kunstig intelligens (KI) får stadig større plass, både i samfunnet generelt og i utdanning. I den forbindelse har det vært nødvendig for Utdanningsforbundet å oppdatere vår poltikk på området. Derfor er KI nå blitt en integrert del av vår overordnede digitaliseringsstrategi, som du kan lese mer om i dokumentets del fire i «En politisk plattform for det digitale skiftet – grunnlagsdokument for Utdanningsforbundets digitaliseringspolitikk» som nylig ble publisert.   

– Det digitale samfunnet skal være godt å leve i. Vi vil gjennom utdanning fremme digitaliseringens positive sider og begrense de negative.

– Men det faktum at KI får en stadig mer sentral rolle i utdanning betyr at det også må brukes med bevissthet og pedagogisk innsikt, understreker Geir Røsvoll

Derfor har Utdanningsforbundet også utarbeidet ny politikk på KI. Her understreker vi at kunstig intelligens representerer en av de mest transformative teknologiene innen utdanning.

– Samtidig understrekes det her at KI ikke kan erstatte lærerens rolle. Det må heller sees som et verktøy som kan støtte undervisningen dersom det brukes på en pedagogisk forsvarlig måte, påpeker Røsvoll.

– Ingen KI-verktøy kan erstatte den menneskelige kontakten

Mange er bekymret for at når KI tas mer i bruk, så vil mange miste jobben. Også ansatte i barnehager og skoler har gitt uttrykk for den samme bekymringen. «Utdanningsforbundet mener det er sannsynlig at enkelte av våre medlemmers arbeidsoppgaver kan løses mer effektivt ved hjelp av KI-verktøy, men vil sterkt framholde at kjernen i utdanningsoppdraget forutsetter menneskelig kontakt og ikke kan overtas av kunstig intelligens.», heter det i den nye delen av plattformen om det digitale skiftet.

– For: Lærerens rolle handler om langt mer enn å formidle kunnskap. Relasjoner skal bygges, undervisning skal tilpasses den enkelte og pedagogisk dømmekraft skal utvises – det er en svært kompleks oppgave.

– Ingen KI-verktøy kan erstatte denne menneskelige kontakten og forståelsen, og derfor må teknologiens bruk i skolen alltid understøtte, ikke erstatte, lærerens kjerneoppgaver, poengterer Utdanningsforbundets leder.

Kompetanseheving en forutsetning

Likevel vil KI trolig påvirke lærernes arbeid mer enn annen digital teknologi. Dette stiller krav om større medvirkning fra lærere og tillitsvalgte når nye KI-løsninger innføres i utdanningssektoren.

– Utdanningsforbundet mener at lærerne må få økt innsikt i hvordan teknologien fungerer, og at beslutninger om implementering må skje i samarbeid mellom utdanningsmyndigheter, skoleeiere og ansatte.

– Selv om de fleste av våre medlemmer allerede har brukt og bruker KI-verktøy, er erfaringen og tilnærmingen ulik. Derfor er tilpasset støtte og opplæring avgjørende for å møte lærerne der de er. Vi vil jobbe aktivt for at lærerne får nødvendig kompetanseutvikling på dette feltet. Mange lærere opplever at generativ KI er «sluppet løs» uten at de har fått tilstrekkelig opplæring, og uten at det foreligger lokale retningslinjer, sier Røsvoll.

Utfordrer vurderingsformene

Også på vurderingsfronten gir KI nye utfordringer, noe som fjorårets eksamensgjennomføring var et godt eksempel på.

– De tradisjonelle vurderingsformene har blitt utfordret som følge av KI.

– Samtidig åpner KI for nye måter å tilrettelegge undervisning på. Det er viktig at vurderingspraksiser tilpasses denne nye virkeligheten, slik at læring skjer på en reell og meningsfull måte, minner Utdanningsforbundets leder om.

Samlet sett søker Utdanningsforbundet å balansere de positive og negative sidene ved digitalisering og KI, med mål om å fremme et digitalt samfunn som er trygt å leve i.

Hele vår politiske plattform for det digitale skiftet kan du lese her.