Skjermbruk: – Lærerne har ansvaret

Utdanningsforbundet støtter flere av Skjermbrukutvalgets anbefalinger. Det er særlig gledelig å få slått fast at det er lærerne som har ansvaret for å velge det som er best for barnehagebarn og elever, mener Geir Røsvoll.

I januar kom skjermbrukutvalget med sine anbefalinger om barn og unges skjermbruk. Denne uken leverte Utdanningsforbundet sitt høringssvar. Her er Utdanningsforbundet positive til mange av anbefalingene fra utvalget.

Skjermbrukutvalget ble oppnevnt i juni 2023 for å gi regjeringen et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Basert på kunnskapsgrunnlaget skulle utvalget gi innspill til politikkutvikling og gi råd om behovet for tiltak.  

I utredningen kommer utvalget med en rekke anbefalinger og råd om skjermbruk på fritiden og skjermbruk i barnehagen og i skolen.

Les rapporten og anbefalingene fra utvalget

– Vi er glade for at utvalget tydelig skiller mellom skjermbruk i skole og barnehage og skjermbruk på fritiden. Dette er et viktig skille som gir en mer nyansert diskusjon rundt skjermbruk, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.

Utvalget slår også fast at lærere i barnehage og skole fortsatt må ha ansvaret for å velge det som er best for barnehagebarna og elevene sine. Dette er et viktig prinsipp, påpeker Røsvoll.

– Lærernes profesjonsfaglige skjønn må ligge til grunn for hvilke verktøy og metoder som brukes i undervisningen. Det er viktig at denne friheten bevares, slik at vi sikrer best mulig læring for elevene, sier han.

Vi er glade for at utvalget tydelig skiller mellom skjermbruk i skole og barnehage og skjermbruk på fritiden.

Kritisk til uklar ansvarsfordeling

Samtidig er det for uklart hvem som har ansvaret for å veilede foreldre i bruk av digitale løsninger tilknyttet skolearbeidet. 

– Utvalget anbefaler at skoler og skoleeiere skal ta dette ansvaret, men det er uklart hva dette faktisk innebærer for lærerne. Det er viktig at dette ikke blir en ekstra oppgave som faller på lærerne uten at det følger med tydelige rammer og ressurser, sier Røsvoll.

Se Utdanningsforbundets høringssvar