Flere lærere skal få mentor 

Mentorordningen for nyutdannede lærere som Lillestrøm kommune driver, er en suksess. Lærerne blir i jobben, og elevene får trygghet og forutsigbarhet. Nå kan enda flere få ta del i ordningen.  

Flere må investere i veiledning til nyutdannede lærere!

Det er kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll helt enige om. For Norge trenger flere lærere på jobb i barnehage og skole framover. Fredag besøkte de Kjeller skole i Lillestrøm hvor de to fikk se hvordan Kjeller skole og Lillestrøm kommune sørger for at nyutdannede lærere blir tatt godt imot og veiledet inn i den nye rollen som lærer. Veiledningen har ført til at så godt som ingen, slutter som lærer.

– Pustepausen fra alt ansvaret er det viktigste. Veiledningssamtalene hjelper oss til å løfte blikket litt, og vi får en debrief
Sofie Wettermark, med i veiledningsordningen

Wettermark begynte i lærerjobben høsten 2023, og er med i veiledningsordningen for nyutdannede på Kjeller skole som ledes av Ida Hegna Skreppen.

– Det er et veldig stort ansvar du blir kasta ut i som nyutdanna lærer, og følelsen av å ikke strekke til kan lett komme, forteller Sofies lærerkollegaer Katinka, Stine og Natasa.

Da er det fint å ha et team rundt seg å snakke med, forteller de. 

Utvider tilskuddsordningen

– Å få en fast veileder, skaper trygghet hos de nyutdannede lærerne. Med veiledning vil nyutdannede lærere få en god overgang fra utdanning til yrke, som kan gjøre de til tryggere og bedre lærere for barna våre, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Fra høsten 2025 har regjeringen utvidet tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere til også å omfatte barnehagelærere og lærere i videregående skole. Potten økes med 75 millioner kroner til totalt 145 millioner kroner, mer enn en dobling fra forrige budsjett.

– Slik kan flere ta del i denne gode ordningen, sier Nordtun.

Vil motvirke praksissjokket

Geir Røsvoll er glad for utvidelsen av tilskuddsordningen og kjenner godt til utfordringene de ferske lærerne på Lillestrøm forteller om. 

– Det er tøft å komme ut i læreryrket som nyutdanna. Vi ser at mange slutter i løpet av de første fem åra. Derfor håper vi at en bedre og med forpliktende veiledningsordning vil gjøre starten på læreryrket lettere slik at flere blir i yrket.
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet 

– Det er helt avgjørende at dette følges opp av hver kommune og fylkeskommune, sier Røsvoll, som oppfordrer alle skole- og barnehageledere til å søke veiledningsmidler slik at nyansatte får en god start, sier Røsvoll.  

Gode resultater

Rektor ved Kjeller skole, Øyvind Rundtom, er svært fornøyd med ordningen.

– Vår jobb er også å senke skuldrene til de nyutdannede. De siste årene har vi hatt 30 nyansatte i ordningen, av dem er det bare én som ikke er lærer i dag, sier rektor Rundtom. I landet ellers er det en kjent utfordring at «praksissjokket» får nyutdannede til å søke seg til andre bransjer enn læreryrket.

Rundtom synes det er viktig at veiledningsordningen blir gjeldende for hele landet og finansiert fra sentralt hold.  

Vil lovfeste

– Vi må gjøre alt vi kan for at de som velger å ta en lærerutdanning, også velger skolen som arbeidsplass, mener Geir Røsvoll.

– Vi kan starte med å lovfeste rett til veiledning for alle nyutdannede lærere. Mer enn noen gang trenger skolen og samfunnet dem.  

Mange barnehage- og skoleeiere har gode ordninger for veiledning, men ikke alle. En evaluering fra 2020 (udir.no) viser at 68 prosent av lærerne i grunnskolen og 63 prosent av lærerne i barnehagen oppgir at de får eller har fått veiledning. På videregående nivå er andelen 54 prosent. 

De første årene som lærer er spesielt viktige. Det er en fase der erfaringer og kunnskap fra utdanningen omskapes til faglig profesjonelt skjønn, noe som er nødvendig for å kunne foreta gode valg i komplekse situasjoner hvor det er stor grad av uforutsigbarhet og samtidig krav om umiddelbar handling. 

For barn og elever i barnehage og skole, er det verdifullt med trygge, lærerutdanna lærere som blir i jobben sin. Det gir kontinuitet og forutsigbarhet. 

Les mer om tilskuddsordningen til veiledning for nyutdannede lærere (udir.no)