Trivselen i skolen synker og flere blir mobbet

Elevenes trivsel er fortsatt høy, men utviklingen går i feil retning. Flere opplever mobbing og har et negativt forhold til skolen. De viser nye tall fra Ungdata.

I årets undersøkelse er det åtte prosent av elevene på ungdomstrinnet som forteller at de blir utsatt for plaging, trusler og utfrysning fra jevnaldrende på skolen eller i fritiden minst hver 14. dag. Det er det høyeste tallet siden målingene startet på ungdomstrinnet.

I Ungdata junior rapporterer 13 prosent av barn mellom 10 og 12 år at de er utsatt for mobbing omtrent hver 14. dag eller oftere.

Utviklingen samsvarer med den negative utviklingen om mobbing som Elevundersøkelsene også har vist de siste årene. Samtidig kjeder flere seg og skulking øker.

Alle må samles for å forebygge mobbing

Leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet mener arbeidet mot mobbing blant annet handler om å skape gode relasjoner og inkluderende felleskap der alle har en plass, og der elevene blir involvert.

– For å få det til trenger vi både lærere med lærerutdanning som kan følge opp hver enkelt elev, og et godt lag rundt eleven. Lærerne må også få bruke tiden sin til å jobbe med sine kjerneoppgaver, sier Røsvoll.

Hør podkasten Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?

Utdanningsforbundet er gjennom Partnerskap mot mobbing med på å forebygge og motvirke mobbing. Under Arendalsuka har partnerskapet to arrangementer som tar opp mobbing.

Du kan følge arrangementene her

– Det er nedslående og trist at så mange elever opplever å bli mobbet. Det aller viktigste arbeidet mot mobbing er det forebyggende arbeidet som foregår i skolen hver dag, sier han.

Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Skolelederforbundet og Barneombudet har i fellesskap sendt et brev til kunnskapsministeren, hvor organisasjonene ber om et møte for å diskutere hvordan man kan styrke laget rundt elevene i skolen, slik at lærerne har flere med seg i arbeidet med det psykososiale miljøet.

– Vi kan ikke akseptere en situasjon hvor så mange elever opplever å bli mobbet og altfor mange ikke opplever at skolehverdagen er trygg. Her må alle gode krefter samles og se på nytt på hva vi kan gjøre med situasjonen, sier Røsvoll.

Ungdata og Ungdata junior er lokale spørreundersøkelser som blir gjennomført på barneskoler (5.–7. trinn), ungdomsskoler og videregående skoler over hele landet.

Gjennom undersøkelsene blir barn og unge spurt om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden.

Se mer på Ungdata.no

Sitert