Udir skriver i en pressemelding at de i år «anbefaler å øke vaktholdet i eksamenslokalene og styrke opplæringen av vaktene, og at det tas stikkprøver før og under eksamen og når besvarelsene skal sensureres.» Videre heter det at «Fylkeskommunene har besluttet å redusere antall tillatte hjelpemidler. Da er det enklere å kontrollere at elevene ikke bruker andre nettsteder enn det de har lov til.» og at Udir «ber skoleeierne sørge for at alle skoler har en teknisk løsning som gjør at elevene ikke kan bytte mellom et lukket eksamensnett og et åpent skolenett.»
– Dette er en svært vanskelig sak. En del KI-verktøy, spesielt generative tekstverktøy som er tilgjengelige også off-line, har fullstendig endret muligheter til juks i vurderingssituasjoner generelt, og eksamen spesielt.
– Det er derfor avgjørende at sentrale og lokale skolemyndigheter tar dette på alvor og iverksetter nødvendige tiltak og endringer for at eksamen kan gjennomføres på en trygg og rettferdig måte. Tiltakene Udir skisserer vil nok ikke fjerne all uroen vi ser blant våre medlemmer, men vi forstår at dette er det som er mulig å få på plass i år.
Dette er en svært vanskelig sak Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
Samtidig er det jobbet grundig for å unngå at fjorårets eksamenstrøbbel ikke gjentas. «Omfattende testing og forbedring har pågått helt siden eksamen i fjor, og alle videregående skoler skal gjennomføre en test-eksamen for å sjekke teknisk oppsett og utstyr. På enkelte eksamener vil det også være tilgjengelig papirkopier av oppgavene, som en ekstra sikkerhet», skriver Udir.
– Det er bra at Udir nå har kommet med tiltak som skal gjøre det mulig å gjennomføre årets eksamener på en mest mulig rettferdig måte under dagens forhold. Det er betydelig uro i sektoren, og forhåpentligvis vil de tiltakene som nå kommer bidra noe til ro og forutsigbarhet, sier Røsvoll.
– Eksamen har en sentral plass i norsk utdanning, og det er viktig at den har tillit og oppslutning som en del av vurderingen av elevenes sluttkompetanse. At Udir også iverksetter flere tiltak slik at fjorårets eksamenkaos ikke gjentas, er også betryggende, sier Røsvoll.
Obligatorisk sensorskolering
Nytt er det også at Udir har bedt fylkeskommunene om å gjøre sensorskoleringen obligatorisk.
– Det er klokt at Udir anbefaler å gjøre sensorskoleringen obligatorisk i år. Det er god og likeverdig sensur som sikrer at eksamen gir rettferdig vurdering av elevenes kompetanse, og med all uroen som nå er knyttet til årets eksamen, blir vurderingsfellesskapet til sensorene ekstra viktig.
– For å styrke sensorenes mulighet til å gjøre jobben på en forsvarlig måte i en krevende situasjon, er det avgjørende at de får mer tid til å utføre oppdraget sitt og at sensorhonorarene økes. Jeg vil samtidig understreke at det ikke er et individuelt sensoransvar å avdekke juks. Gjennomføring av en rettferdig eksamen er et systemansvar, understreker Røsvoll.
Kortsiktig løsning
Likevel er Utdanningsforbundets leder klar på at de tiltakene som nå kommer ikke er optimale, og at det på lengre sikt må utarbeides andre tiltak for eksamensgjennomføringer.
– De tiltakene som nå kommer, er ikke vanntette. Hvis ikke vaktholdet er bra, eller god skolering mangler, kan det være lett å benytte seg av ikke-tillatte hjelpemidler som gir urimelige fordeler under eksamen.
– Nasjonale myndigheter må derfor sørge for felles rammer for gjennomføringen som sikrer likeverdighet mellom fylker, kommuner og på skolenivå. I tillegg må de sikre at fylkeskommunene og kommunene får de ressursene som trengs. Fylkeskommunene og kommunene må følge opp dette lokalt slik at tiltakene blir effektive og sikrer god gjennomføring av eksamen, påpeker Utdanningsforbundets leder.
Varsler nye tiltak for kommende år
Røsvoll er glad for at Udir også understreker at de, sammen med Utdanningsforbundet og øvrige parter i Utdannings-Norge, vil se på flere tiltak for eksamen de kommende årene. Udir skriver de skal «se nærmere på flere tiltak, som å fjerne eller endre hjelpemiddelordningen og forberedelsesdel til skriftlig eksamen, og se på muligheten for skjermovervåking og sikkert eksamensnett. Et annet mulig tiltak er at elevene gjennomfører eksamen på en PC som er eid av skolen, istedenfor sin personlige PC. Da fjernes muligheten for å laste ned ikke-tillatte programmer. På lengre sikt anbefaler Udir en større gjennomgang av skriftlig eksamen.»
– Det er bra, og helt nødvendig, at Udir jobber for ytterligere forbedringer fram mot eksamen 2025, og vurderer behov for større endringer på lang sikt.
– Utdanningsforbundet er klare for å bidra konstruktivt inn i dette arbeidet. Jeg er glad for den åpne dialogen Udir har hatt med partene så langt i arbeidet.