Lorentzen: – Jeg er bekymret!

Utdanningsforbundets 1. nestleder Ann Mari Milo Lorentzen holdt tirsdag appell foran Stortinget som følge av kuttene i høyere utdanning. Beskjeden til forsknings- og høyere utdanningsminister var tydelig.

Tirsdag ettermiddag avholdt Forskerforbundet, sammen med blant annet Utdanningsforbundet, Akademikerne, NTL og Norsk studentorganisasjon, en felles protest mot kuttene i høyere utdanning. Studietilbud, forskningstid og stillinger er foreslått kuttet på en rekke av landets høyskoler og universiteter i det nylig fremlagte statsbudsjettet.

Utdanningsforbundets 1. nestleder Ann Mari Milo Lorentzen er ikke imponert over regjeringens satsing, eller rettere sagt, manglende satsing, på høyere utdanning, spesielt ikke på lærerutdanningen. Fortsatt er det slik at nesten hvert femte lærerårsverk i grunnskolen og videregående opplæring består av personer uten godkjent lærerutdanning. Det vil ikke bli bedre med det regjeringen nå legger opp til, mener Lorentzen.

– Jeg er bekymret for kunnskapssamfunnet vårt. Kutt etter kutt truer ikke bare med å svekke utdanningene, men også den kunnskapen som er nødvendig for å utvikle samfunnet vårt.

– Jeg er bekymret fordi hele universitet og høgskolesektoren er under press – og naturlig nok er Utdanningsforbundet ekstra urolig for lærerutdanningene, sa Lorentzen i sin appell foran Stortinget foran en rekke organisasjoner og flere hundre protestanter.

– Stans kuttene nå!

Beskjeden til regjeringen og spesielt forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel var tydelig:

– Regjeringen må stanse kuttene nå!

– Nedgangen i søkningen til lærerutdanningene kombinert med kuttene i sektoren rammer lærerutdanningene dobbelt. Det er IKKE god rekrutteringspolitikk å rive i stykker fagmiljøene på grunn av midlertidige utfordringer som lave søkertall, understreket Lorentzen.

Hun fortsatte like tydelig:

– Lærerutdanningens formål er å utdanne nok lærere. Men vel så viktig er det at de skal være et kraftsentrum i utviklingen av kunnskap om barnehagens og skolens innhold og praksis. Da kan ikke fagmiljøene raderes på grunn av tidvis svikt i søkertall. Løsningen på rekrutteringskrisa til læreryrket er IKKE å bygge ned viktige fagmiljø!

– Kjære Oddmund Hoel: Det vil være umulig å nå våre felles mål for rekruttering av lærere dersom ikke de alvorlige, økonomiske problemene løses.

En utvikling i «helt feil retning»

Utdanningsforbundets 1. nestleder avsluttet sin appell med å henvise til hva regjeringen lovet i Hurdalsplattformen.

– Regjeringen har forpliktet seg til å jobbe for at lærerutdanningene skal være attraktive utdanningsvalg. For meg er de kuttene som varsles nå et tegn på at utviklingen går i helt feil retning.

– Oddmund Hoel – du burde også være bekymra!

Les også: Statsbudsjettet: – Ingen tiltak mot bemanningskrisen i barnehagen

Unio: Sterke protester mot kutt i UH-sektoren