Gode råd til deg, ferske lærer!

Gratulerer med ny jobb! Den er både meningsfull, givende og krevende. Og kanskje blir den enklere om du lytter til noen av de mange gode rådene vi har fått fra våre erfarne lærere.

For noen uker siden la vi ut en liten post på sosiale medier, og spurte våre mest erfarne lærere om de hadde noen gode råd til dere som nå skal inn i klasserommene som lærer for første gang.

Responsen var overveldende, og vi fikk inn nesten hundre gode svar: Vær trygg på at når du nå skal inn i ny jobb, så har du en rekke gode kolleger som er klare for å hjelpe deg og som heier på deg!

TUSEN TAKK til alle dere som bidro, det vil være til stor hjelp for mange! Her er noen av tipsene dere ga til de som nå skal ut i sin første lærerjobb:

1. SPØR

Du er fersk, og det vil være en rekke ting du lurer på. Mange rundt deg har skolen under huden, og ønsker å hjelpe når du står fast med utfordringer i klasserommet – eller ikke klarer å få fargekopier ut av kopimaskinen. Spør dine lærerkolleger, spør ledelsen, spør vaktmesteren – og alt blir så mye lettere. Skolen har sitt eget stammespråk, med masse forkortelser; IOP, PPT, FAU og så videre. De kommer automatisk, men hvis du ikke spør hva forkortelsene står for, vil du aldri finne det ut.

Spør, spør, spør er gjennomgangstonen fra svært mange, som læreren som skriver «Spør om tips til å effektivisere vurderinger, spør om det fins maler, spør hva de gjorde i fjor…»

2. SE ELEVENE

Lær deg navnene på elevene, helst så raskt som mulig. «Å bygge relasjoner med elevene er sååå mye viktigere enn å kunne masse ting! Snakk med elevene, lær navnene deres, spør om interessene deres – når elevene er trygge, kommer læringen lettere.», er rådet fra en av lærerne.

Mange har også god erfaring med å hilse på elevene når de går inn i klasserommet. «Mange lærere hilser allerede i døren hver gang de møter en klasse for første gang på dagen, som en helt vanlig praksis. De opplever at dette er en gyllen anledning til å gi hver elev opplevelsen av å bli sett på en god måte. Og positive relasjoner bygges.», skriver en. Og – se elevene i øynene, påpeker en annen lærer, mens atter en erfaren pedagog påpeker det er viktig at du tar ansvar for at alle skal føle seg inkludert: «Ikke la dem (elevene) velge plasser/grupper selv, men gjør klasserommet ditt til et inkluderende sted for alle, der de lærer å samarbeide fra dag 1.»

3. VÆR FORBEREDT, MEN IKKE VÆR REDD FOR Å ENDRE

Ha en plan for timen, er et råd som ikke overraskende går igjen blant rådene som gis. Samtidig understreker mange at timen sjelden blir som planlagt, og at det er vel så viktig å være villig til å endre kurs underveis. «Tør å stoppe opp midt i timen og gjøre endringer fordi du ser at en aktivitet fenger eller motsatt.», skriver en lærer, en annen sier at «Om du ikke får gjennomført alt du hadde planlagt, ikke stress! Det er mye læring i å ta tak i elevenes spørsmål.»

4. PASS PÅ Å TA FRI

Det første året som lærer kan være beintøft, og mange har lett for å gape over for mye. Spesielt er det viktig å få noen pusterom i helgene. «Ha minst en dag i helga hvor du ikke jobber. Uansett hvor «på hæla» du er.», skriver en lærer, og får støtte av en annen: «Vern om fritida di! Å hvile, prioritere deg selv og interessene dine er minst like viktig som jobben. Du skal ha krefter til begge – og læreryrket kan sluke deg.»

5. INGEN KAN ALT

Som lærer får du en rekke spørsmål – og mange elever har lett for å tro at du er et levende leksikon. Slik er imidlertid ikke virkeligheten, og det er helt uproblematisk. Vær heller ikke redd for å innrømme at det er ting du ikke vet eller kan. «Ikke vær redd for å si til elevene dine «det vet jeg ikke». Ingen kan alt, og det øyeblikket du innser at du ikke må kunne alt når du går inn i klasserommet håper jeg du senker skuldrene litt.», er rådet fra en av våre erfarne lærere. Kanskje kan dere i stedet forsøke å finne svaret på vanskelige spørsmål sammen?

6. HUSK: DU ER EN RESSURS!

Som nyutdannet, er det du som har den ferskeste, mest oppdaterte utdannelsen. I tillegg vil nyutdannede lærere nesten alltid være de som har flest ideer og nye ting de har lyst å prøve ut. Det er kjempespennende, og oppleves inspirerende både for elever og kolleger! Og, ikke vær redd for å dele. Som en så godt påpeker, får du også tilbake med renter: «Du som ny har mange nye ideer, del dem med teamet! Når du deler av din kunnskap, deler ofte folk raskere tilbake.»

7. DET BLIR BEDRE

Det første året er utvilsomt det mest strevsomme for så godt som alle lærere, og mye vil ofte føles overveldende. Men – det blir nesten alltid bedre og enklere. Husk også at det er forhold som er ment å gjøre det første året litt enklere – i ditt første undervisningsår har du rett til en reduksjon i undervisningstiden med inntil seks prosent (tilsvarer om lag en time i uka), samtidig som du har krav på veiledning av en mer erfaren lærer, en «mentor». Og ikke glem dette tipset som en erfaren lære kom med: «Det første året kan fort føles overveldende for da er mye nytt og erfaringene få… og vit at selvtilliten, mestringen og roen kommer med hver erfaring og hver dag. Og vit at vi er takknemlige og glade for å ha deg med på laget!»

Som en så klokt poengterte: «Pust med magen og ikke stress. Ingenting blir bedre av det.»

8. VÆR DEG SELV

Det er fristende å ville fremstå som supermann, den kjempekule eller tidvis en helt annen enn du er for å dekke over usikkerheten mange føler i starten. Det er sjelden en god idé. En autentisk lærer er det elevene liker best, og engasjer deg derfor i elevenes liv; engasjementet og entusiasmen motiverer dem.

«Vær deg selv. Barn og ungdom gjennomskuer fort det som ikke er ekte. Bry deg om hver enkelt av elevene, og få de til å skjønne at de er spesielle, at de kan hvis de vil», skriver en lærer, en annen sier at «vær deg selv og by på deg selv i undervisningen, da blir elevene fortere kjent med deg og dere blir på lag».

9. SETT GRENSER

Å være lærer kan ofte føles som en 24/7-jobb. Sånn skal det ikke være, og det kan være skadelig både for deg, elevene og de foresatte. Spesielt krevende kan det være om du har gjort deg selv tilgjengelig for foresatte og andre «hele døgnet».

«Husk at det er forskjell på jobb og fritid. Lag kjøreregel for når foresatte kan ta kontakt med deg.», skriver en lærer. «Foreldre blir ofte beroliget av at du setter grenser for barna og dem.», skriver en annen. Og: «Dette er verdens beste jobb på gode dager, men det er en jobb der man aldri blir ferdig utlært og kravene til hva man skal bidra med er blitt skyhøye, så man må sette grenser og ikke brenne seg helt ut.», understreker en tredje. «Å være tilgjengelig for elever og foresatte døgnet rundt er ikke lurt, ta vare på deg selv», poengteres også.

10. HA DET GØY

Sist, men ikke minst: Ofte vil du oppleve at det å være lærer er verdens beste jobb. Og ingen ting er bedre enn når du har det morsomt på jobb, understreker mange av de som har kommet med sine råd. Her er et knippe av de som understreker verdien av det:

«Våkn opp hver morgen og tenk: – I dag skal jeg ha det gøy!»
«Å være lærer er kjempegøy! Det første året er intenst, men etter hvert finner du en rytme.»
«Ha det gøy med elevene, og ha tydelige og litt fleksible rammer.»
«Lek, syng, dans og spill. Ha det gøy sammen!»

Her kan du lese flere svar som vi fikk da vi spurte om gode råd til nye lærere:

Facebook

Instagram

PS. I tillegg til alle disse gode rådene har vi også gratis kurs hvor du kan få tips til hvordan gjøre overgangen fra student til kontaktlærer enklest mulig. Meld deg på her. Vi har også tilsvarende kurs for de som er ferske barnehagelærere, som du kan melde deg på her. (Så vil vi lage en tilsvarende sak for barnehagelærere neste år!).