Anbefaler at lærerutdanningene får ro til å utvikle seg videre

NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene anbefaler ikke å sette i gang med nye endringer og reformer, men la dem få tid og mulighet til å utvikle seg videre. – Det mener vi er klokt, sier Geir Røsvoll.

NOKUTs evaluering er en grundig gjennomgang av grunnskolelærerutdanningene og gir viktig innsikt i hva som fungerer godt, og hva som må videreutvikles.

– Vi støtter anbefalingene, spesielt behovet for å gi utdanningene ro til å utvikle seg og sikre bedre økonomiske rammer for kvalitetsarbeidet, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.

Evalueringen bekrefter det Utdanningsforbundet lenge har vært opptatt av: Vi trenger en lærerutdanning som både er akademisk og tett koblet til praksisfeltet, relevant for profesjonen og støttet av sterke fagmiljøer.

– Dette er avgjørende for å sikre en god skole for elever og en attraktiv lærerutdanning for studentene, sier Røsvoll.

Les mer her:

Evaluering gir viktig kunnskap om grunnskolelærerutdanningene (nokut.no)

  • Gjennom selvevalueringer, institusjonsbesøk og spørreundersøkelser er det samlet data fra 13 utdanningsinstitusjoner som tilbyr grunnskolelærerutdanning i Norge.
  • Evalueringen er gjennomført av en sakkyndig komité ledet av Elaine Munthe, professor i pedagogikk ved Universitet i Stavanger.
  • Dette er den første store evalueringen av utdanningene siden omleggingen til femårige masterutdanninger i 2017.
  • Sluttrapporten fra NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1–7 og 5–10 ble publisert 17. desember 2024. Evalueringen har foregått i perioden 2022-2024.
  • Evalueringen er en del av NOKUTs oppdrag med å sikre, utvikle og formidle kunnskap om kvaliteten i høyere utdanning. NOKUT er Norsk organ for kvalitet i utdanningen.

Praksisstudiet må styrkes

Praksis er selve ryggraden i lærerutdanningen, men evalueringen viser at kvaliteten varierer. Studentene trives med å være i praksis, og praksislærer erfarer at de fleste er aktivt søkende etter kunnskaper som praksisskolene besitter. Men studentene er i ulik grad fornøyde med veiledningen, variasjonen og progresjonen i praksisstudiet, viser evalueringen.

– Dette viser at praksisstudiet må styrkes og sikres som kjernen i utdanningen. For å lykkes må praksis integreres bedre med undervisningen på campus, sikre progresjon og gi studentene erfaring i de fagene de studerer, mener Røsvoll.

Utdanningsforbundet mener et minimumsomfang for praksisstudiet må være forskriftsfestet, og at praksislærere må ha nødvendig veilederkompetanse.

Masteroppgavene må være relevante

NOKUT peker på behovet for å knytte masteroppgavene tettere til lærerprofesjonen.

– Vi mener at arbeidet med masteroppgavene må være en arena der studenter, praksislærere og lærerutdannere samarbeider om å utvikle kunnskap som er nyttig for skolehverdagen, sier Røsvoll.

Dette mener vi styrker lærerstudentenes kompetanse i å drive utviklingsarbeid og møte skolens behov.

– Masteroppgavene må være relevante for lærerarbeidet.

Sterke fagmiljøer og tverrfaglighet for fremtidens skole

Evalueringen viser at fagmiljøene har blitt styrket, men fortsatt er det behov for mer samarbeid og deling av kompetanse og erfaring mellom campus og skoler. Det er avgjørende for å gjøre lærerutdanningene mer profesjonsrelevante.

– NOKUTs evaluering gir et viktig kunnskapsgrunnlag for videre utvikling av lærerutdanningene. Utdanningsforbundet vil fortsette å arbeide for en lærerutdanning som gir studentene solid faglig, praktisk og pedagogisk kompetanse – til det beste for elevene og skolen, sier Røsvoll.