Regjeringen foreslår at eksamen skal avvikles før 17. mai. Geir Røsvoll advarer mot at skoleåret da vil bli altfor komprimert, men støtter intensjonen om å gjøre russefeiringen mer inkluderende.
Regjeringen foreslår at eksamen skal avvikles før 17. mai. Geir Røsvoll advarer mot at skoleåret da vil bli altfor komprimert, men støtter intensjonen om å gjøre russefeiringen mer inkluderende.
Regjeringen ønsker en «ny, tryggere og mer inkluderende russefeiring», og vil ta flere grep for å endre feiringen slik den blitt de siste årene. Blant forslagene er å avvikle eksamen før 17. mai.
Det er Utdanningsforbundet skeptisk til, forteller Geir Røsvoll.
– Eksamen skal ikke tilpasses russetiden, er den tydelige beskjeden fra Utdanningsforbundets leder.
– Behov for endringer
Han understreker samtidig at han likevel deler regjeringens intensjon med forslaget om å legge eksamen før nasjonaldagen.
– Vi mener det er bra at regjeringen anerkjenner at russefeiringen mange steder har blitt svært problematisk, og det er derfor behov for endringer. Der er vi helt på linje.
– Samtidig: Avgangsfeiringen MÅ innrettes etter opplæringen. Å flytte eksamen til et tidligere tidspunkt for å tilpasse seg russefeiringen, blir fullstendig feil.
Vil ha russefeiringen i juni
Derfor ønsker Utdanningsforbundet å flytte russetiden heller enn å fremskynde eksamen.
– Siden det er betydelige problemer med å flytte eksamen frem i tid, mener vi det er en bedre løsning å flytte feiringen til juni siden både muntlig og skriftlig eksamen da kan være unnagjort.
På den måten unngår elevene og lærerne at tredjeklasse på videregående blir altfor komprimert, poengterer Røsvoll.
– Skal eksamen være ferdig avviklet før 17. mai, må det det presses inn langt flere opplæringstimer tidligere i skoleåret. Det betyr en komprimering av skoleåret på om lag ti prosent, og vesentlig lengre uker og dager for elevene og for lærerne som har et komprimert arbeidsår fra før.
– Enkelte elever vil da kunne få nærmere 40 skoletimer i uka. Det gir seg selv at det ikke er heldig, skolestresset vil øke ytterligere og opplæringen blir svakere. Dette er ingen tjent med, sier Røsvoll.
Nordtun ønsker en involverende prosess
Utdanningsforbundets leder understreker samtidig at han ikke tror at regjeringen vil tvinge dette forslaget gjennom.
– Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har sagt at hun ønsker en involverende prosess. Det betyr at hun også er villig til å lytte til dem som kjenner skolehverdagen best når endringene skal utformes.
– Og våre medlemmer i videregående forteller oss at vi er nødt til å endre avgangsfeiringen for å sikre en mer inkluderende avgangsfeiring, og ikke ødelegge opplæringen, minner Røsvoll om.