Utdanningsforbundet inn i nasjonalt råd for studieforberedende

– På tide at de studieforberedende programmene får et nasjonalt råd som kan ivareta alle fagområdene på en mer helhetlig måte enn før, sier Thom Jambak, som er oppnevnt som medlem.

Det er Kunnskapsdepartementet som nå etablerer Nasjonalt råd for studieforberedende utdanningsprogram. Rådet skal være et rådgivende organ for statlige utdanningsmyndigheter.

– Dette blir en viktig arena for å dele kunnskap og gi nasjonale utdanningsmyndigheter råd og støtte. Fra før har vi yrkesfaglige råd. Nå får vi et råd som samlet skal ivareta alle fagområder innenfor de studieforberedende utdanningsprogrammene, sier Thom Jambak, medlem i Utdanningsforbundets sentralstyre. Han er oppnevnt som medlem i det nye rådet.

– Jeg mener det er på tide at de studieforberedende programmene får et slikt råd, slik at vi kan se på dem i et helhetlig perspektiv. Det har vi savnet, sier Jambak, som selv har bakgrunn som norsk- og historielærer i videregående skole.

For lite kunnskap

Han mener det er for lite kunnskap om de studieforberedende utdanningsprogrammene i dag, og at det trengs mer forskning for å finne ut hva som fungerer best for en elevgruppe som blir mer stadig mer mangfoldig.

– Vi må også vite mer om hvordan vi kan få til bedre overganger fra videregående skole til universiteter og høyskoler. Utdanningsforbundet er den lærerorganisasjonen som organiserer de fleste ledere, lærere og lektorer i videregående skole. Derfor har Utdanningsforbundet en viktig stemme inn i dette arbeidet, fastslår Jambak.

Viktig samarbeid med yrkesopplæringen

Utdanningsdirektoratet skal lede og være sekretariat for rådet. Det er Kunnskapsdepartementet som har fastsatt mandatet til rådet, og som oppnevner medlemmene. Arbeidet rådet gjør skal være relevant for de nasjonale myndighetene i utviklingen av studieforberedende utdanningsprogram.

I saker som berører både yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram, skal Utdanningsdirektoratet vurdere om det er behov for dialog med Samarbeidsrådet for yrkesopplæring eller andre parter.

– Dette samarbeidet vil bli både nyttig og viktig for den helhetlige tenkingen om videregående opplæring, sier han.

Som leder for Samisk utvalg i Utdanningsforbundet er han også glad for at Nasjonalt råd for studieforberedende utdanningsprogram skal gi råd og støtte til Sametinget i saker som påvirker samisk opplæringstilbud.

  • være rådgivende, overordnet og strategisk
  • gi råd i prosesser knyttet til gjennomgang og utvikling av studieforberedende tilbudsstruktur, fag- og timefordeling, og krav til studiekompetanse.
  • gi råd i prosesser knyttet til læreplanutvikling og vurdering på et overordnet nivå.
  • gi råd om hvordan få en bedre overganger i utdanningsløpet, særlig fra videregående opplæring til høyere utdanning.
  • bidra til et godt kunnskapsgrunnlag om hvilken kompetanse som gjør elevene forberedte til høyere utdanning.
  • bidra til et godt kunnskapsgrunnlag om de studieforberedende utdanningsprogrammene.
  • være et bindeledd mellom utdanningsmyndighetene, studieforberedende videregående opplæring og universitets- og høgskolesektoren, og bidra til en åpen dialog og gjensidig informasjonsflyt og erfaringsdeling.
  • gi vurderinger og råd knyttet til relevante saksområder, både i tilknytning til oppgaver som er delegert Utdanningsdirektoratet og oppgaver som kommer til endelig beslutning i Kunnskapsdepartementet etter behandling i Utdanningsdirektoratet.
  • bidra i andre aktuelle prosesser knyttet til studieforberedende utdanningsprogram og det å være studieforberedt.
  • vurdere behov for, og foreslå midlertidige arbeidsgrupper som kan bistå rådet i enkeltsaker.

Les mer og se hvem andre som skal sitte i rådet på regjeringen.no: Råd for studieforberedende utdanningsprogram